Jag hade sedan tidigare en Metabo bordssåg (som jag kallar den) av hyfsat bra kvalité men efter att i januari ha köpt en sänksåg (Makita) så öppnades en helt ny värld. Nu används sänksågen till 95% av all klyvning av virke och skivor.

De gånger som jag tycker bordssågen är bättre är när man ska falsa ur exempelvis en 45x95. Då är det lite knepigt att klyva regeln på höjden med sänksågen.

Ja, olika verktyg fyller olika behov, det är ett som är säkert. Vid renovering av huset är den handhållna cirkelsågen och kap/ger-sågen långt mer nödvändiga än min justersåg i gjutjärn. Men när jag snickrar möbler och liknande samlar cirkelsågen och kapen damm, och justersågen går så det ryker.

Hammaren är viktigast säger mattias expressen, fast jag använder sällan min måste jag säga. Men visst, jag skulle inte klara mig utan, fast samma gäller battericirkelsågen. Å att "slipmaskiner samlar damm" är klart, det e de dammpåsen e till för... Excenterslipen är viktigast, sen bandslipen.

Sänksåg i all ära, men möjligheten att sänka ner sågen mitt i ett arbetsstycke finns med en vanlig cirkelsåg också, särskilt de utan klyvkniv. Vad som är klart mycket viktigare, tycker jag, är en sågskena som styr sågen, enklare, snabbare och rakare snitt på kortare tid.

För min del är alla, så gott som i alla fall, de verktyg jag använder vid husrenovering batteridrivna och det är tycker jag det klart bästa, att slippa alla sladdar. Särskilt när man lägger om taket, inga snubbeltrådar ;) De mest frekventa elverktygen här är slagskruvdragare (inte att förväxla med slagborrmaskin), cirkelsåg, sticksåg, tigersåg, gipsskruvautomat, borrmaskin och emellanåt det så kallade mutliverktyget (a'la fein) för udda småsågningar i trånga utrymmen. Ett av mina numera få sladdbundna handverktyg är min metabo borrhammare. I stort sett alla mina batteridrivna verktyg är makita 18v li-jon, samma batterier och laddare till alla. Jag hade egentligen tänkt köra hitachi, men butiken i usa där jag köpte alla mina grejer förde inte det märket, så det blev makita. 4 verktyg, 4 batterier, laddare och väska för 6000:- ink. allt, det ni ;) Sen har jag kompletterat med fler efter hand. Rätt verktyg av bra kvalite gör jobbet oändligt mycket enklare och roligare, och snabbare. :)

Redigerat:
Det tråkiga med batterimaskiner är när batterierna efter några år börjar lägga av, har man då en stor samling av en serie så blir man ganska trött o ledsen. Men dom åren det funkar är det kul.

Nimajneb skrev:
Det tråkiga med batterimaskiner är när batterierna efter några år börjar lägga av, har man då en stor samling av en serie så blir man ganska trött o ledsen. Men dom åren det funkar är det kul.
Batterier är en förbrukningsvara, precis som klingor, sågblad, dammsugarpåsar och jeans. Mina batterier har överlevt tre par snickarbyxor ;)

Tyvärr har priset på batterier gått upp en hel del, och prisskillnaden just på batterier har krympt mellan europa och usa, där man tidigare kunde köpa för under halva priset mot här. Det är lite trist, men sett till livslängden kontra kostnaden och smidigheten tycker inte jag det är något alls att hänga läpp för. Jag satsade på fyra batterier från början och har senare kompletterat med tre till som backup, den dagen de första börjar ge upp.

Det är just när batterierna börjar ge upp som det är bra att ha en serie med samhörande maskiner. Det räcker att köpa till ett eller ett par batterier för alla maskiner. Inte ett batteri för varje maskin. För de lite händigare så kan man byta celler också, vilket jag gjort i min gamla atlas-copco skruvdragare med NiMH batterier. Li-jon har jag fortfarande inte hittat celler billigare än komplett batteri.

Mikael_L
Jag använder klyvsågen
typ:
images
till en enda sak ...

Klyva brädor och reglar, 1/2-meters bitar likväl som 5-meters.
Det är bl.a klädselbrädor som ska få rätt bredd som smygar och foder osv osv.

Det känns nästan lite löjligt att ha en så stor maskin för endast ett sånt litet bruk.
Men jag är samtidigt glad att jag har den, för den är tidseffektiv i dessa tillfällen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.