4 190 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Yxor
Var inne på Beijer i går för att köpa ett par kartonger spik.Eftersom inte frugan var med så kunde jag ju gå runt i lungn o ro o titta.d^_^b Fick se en vägg där det hängde ett antal yxor som visade sig vara Hultaforsyxor.Kikade o klämde på ett par av dom.Dessa yxor skapade inget större föetroende hos mig i alla fall.Bla.eggens form var olika på yxor av samma modell."Skäreggen"(eller va det nu kallas på yxor) var inte alltid centrerad o eggskyddet(om man nu kan kalla det eggskydd) som medföljer är rena skämtet,tunt o sladdrigt.Det enda som i mitt tycke var bra med dessa yxor var skaften som var sköna att hålla i.
Jag skulle behöva köpa ett par nya yxor till sommarstället men Hultafors blir det i alla fall inte.Gillar inte heller Fiskars med deras hightec look.
Har ni några bra förslag på riktiga kvalitetsyxor?
Jag skulle behöva köpa ett par nya yxor till sommarstället men Hultafors blir det i alla fall inte.Gillar inte heller Fiskars med deras hightec look.
Har ni några bra förslag på riktiga kvalitetsyxor?
Håller med om att fiskars yxor inte är så snygga. Men deras klyvyxor är sjukt bra det bästa jag provat
Men i snickeriet kommer den inte in (jo när den slipas) där har jag en liten fin Yxa vid namn jag ej kommer i håg.
Pär
Men i snickeriet kommer den inte in (jo när den slipas) där har jag en liten fin Yxa vid namn jag ej kommer i håg.
Pär
Produkter som diskuteras: "klyvyxor"
Klyvyxa 2000 gram 800 mm Bahco
Stål för vedklyvning
539 kr inkl moms
Läs mer
Grymma, jag har haft ett antal olika fabrikat men när jag införskaffade mig deras stora slägg/klyvyx då insåg jag skillnaden. J-a vilket klipp, klyver för hand min ved så jag måste ha en rejäl och den funkar det kan jag lova. Har även varit på deras fabrik, har ni möjlighet åk dit och titta, det är väl värt ett besök. Har även en butik på fabriken med lite reducerade priser, speciellt på skaft.d^_^bmattiasp skrev:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Köpte en Hultafors klyvyxa 1 kg på Ö&B på Backaplan i GBG för 425 kronor. Satan vilken bra yxa! Ok, du kan ha otur med alla yxor, men är det en Svensk smidd yxa och du kan skava flisor från tumnageln med eggen så tror jag du kommer att bli nöjd med yxan.
/Anders
/Anders
Produkter som diskuteras: "klyvyxa hultafors"
Klyvyxa SV 900 gram 500 mm Hultafors
Skaft av hickory
688 kr inkl moms
Läs mer
Just nu går det en kurs "Gör din egen yxa" i min stad. I motiveringen till varför man skall gå kursen står det "....eller varför inte göra en trevlig liten yxa till handväskan..." Hm....
Tja ... varför inte tillverka en själv?
Tja ... varför inte tillverka en själv?
Det där låter oroväckane! Kärringar som kutar runt beväpnade med en yxa i handväskan:OMullbär skrev:
Tänk när man kommer hem med en låda som ska smusslas in i garaget så kommer hustrun skrikandesVAD HAR DU DÄR,och sliter upp en yxa ur handväskan.Visa mig OMEDELBART kvittot!
Jäkla tur att kursen går i Skåne så vi som bor i övriga landsändar slipper drabbas av detta!
Lightning skrev:Det där låter oroväckane! Kärringar som kutar runt beväpnade med en yxa i handväskan:O
Tänk när man kommer hem med en låda som ska smusslas in i garaget så kommer hustrun skrikandesVAD HAR DU DÄR,och sliter upp en yxa ur handväskan.Visa mig OMEDELBART kvittot!
Jäkla tur att kursen går i Skåne så vi som bor i övriga landsändar slipper drabbas av detta!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden