findus42
findus42: Först måste du tvätta klingan. I nödfall så går det att försiktigt skära bort kåda och harts med ett rakblad. Med ett diamantbryne (brukar duga med röd) går det att slipa upp småklingor lite försiktigt. Du skall inte ändra eggvinkel eller andra vinklar alls alls, utan bryna rakt på ytorna. Du bryner bara framsidan av tänderna och ovansidan. Sidorna skall du inte röra för då
6 svar · 10,1k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Det finns uppenbarligen många twists här. Cirklarna får göra grovjobb och viss kapning, sänksågen skvimaterial som är för stort för bordssågen och bordssågen får göra det mesta. Helt säkert är väl att skenan är bra oavsett om den guidar en cirkel- eller sänksåg
36 svar · 14,7k läst
·
D
degas: Känns grymt bra, måste jag säga. Har inget direkt att jämföra med, men jag tycker inte att den känns nämnvärt klumpig. Vibrationsdämpningen fungerar också kanon.
13 svar · 1,6k läst
D
Danne12345: Tack så mycket. Jag var på och kollade på det där hålet och provade med varje mejsel jag hittade. Gick inte att se ner i hålet heller så trodde inte att det var den. Men nu när du sa det såg jag efter lite närmare koll att det fanns en skruv där nere. Fick dock åka och låna en tillräckligt lång och smal spårmejsel så att jag kunde skruva upp. Återigen tack :)
2 svar · 29,8k läst
·
Ola C
Ola C: Stadsbiblioteket i Lund har Fine Woodworking i inbundna böcker om 3-4 nummer i varje, 2 böcker per år med senaste 13 årens tidningar om jag minns rätt. Gratis och många tidningar på en gång:)
6 svar · 3,2k läst
mattiasp
mattiasp: Jag tror att Mats skojar till det. 12,7 mm är ett metriskt mått medan 1/2" är imperial. Skickat med Ett knepigt tangentbord
41 svar · 9,4k läst
C
coss: han jobbar på Slipgruppen numera. http://www.slipgruppen.com/ De ska få ett par klingor av mig inom kort.
10 svar · 9,1k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Ack ja, det är lustigt, ju fler elektriska maskiner jag köper, ju oftare står jag och gör något för hand. Från början kom sickel och handhyvel och japansåg som en del av finsnickeriet. Nu används både fogsvans och handhyvel även i grovarbetet för att spara tid. Jag har bra bord till kapen, men spånuppsamlingen är kass jämfört med CMSen som är i princip helt ren (efter
6 svar · 9,4k läst
phl
phl: [citat] Mmmm, en oskuld. Nåja, D27:an får man ibland kränga rätt ordentligt för att få den utanpå/inuti diverse anslutningar. Festools egna räfflade anslutningar, speciellt de i plast som på DTS400:an, känns inte helt snälla mot gummit. Dock har jag inte sett något direkt slitage på min slang och gummit finns i reservdel. Prylarna är till för att användas.
4 svar · 1,7k läst
B
Blomman16: Hej! Är på gång att köpa en ny skruvdragare och har bestämt mig för en Hitachi. Har kollat på en DS14DSL och en DV14DSL. Vad jag har förstått är DV en slagborrmaskin och DS en skruvdragare. Men vad jag har sett så ser dem likadana ut. På DS modellen finns det ju 22 momentlägen och ett borrläge. På DV modellen såg det ut att finnas ett slagläge utöver de andra två. Nån som vet
0 svar · 2,7k läst
1457g
1457g: Kul att det löste sig. :)
4 svar · 4,1k läst
M
Maxikatten: [citat] Jepp. Drygt 20 kg i två stora kartonger från Rubart kostade 25€, 300g, stort som en liten termos, från Eskilstuna kostade 209kr. d^_^b
50 svar · 8,9k läst
1457g
1457g: Citroen bussen jag hade i jobbet i 2 år var ingen höjdare. Tändningslåset pajade så jag höll på att bli stående ute vid ett företag, gick ej att få ett nytt till originalnyckeln så alla lås i hela bilen fick bytas. Dessutom klarade inte citroen verkstaden att koda om bilen för den nya nyckeln så dom föreslog att den gamla skulle tejpas fast runt signalringen bakom
47 svar · 28,1k läst
M
Maxikatten: [citat] Nja, grovdammsugaren är väl inte bara bra för husfridens skull. Du kan koppla den till dina maskiner så slipper du städa så mycket när du är klar och det blir trevligare att andas på arbetsplatsen. Den är bra för att hålla snyggt i garaget och i bilen. Vatten suger den också upp om du håller på med vvs:en i huset. Livsnödvändig vete fasen om den är men jag saknade den
29 svar · 9,2k läst
anden213
anden213: Tack för snabbt och bra svar!! Eftersom jag har en del "skräp" i väggen är alltså inte Milwaukeen det mest lämpade verktyget alltså. Då bör man kanske överväga att köpa en av de där nya varianterna istället. Träligt att det ska vara så dyrt. Men som vanligt är det väl "billigast att köpa dyrt". Bara att bita ihop alltså...
27 svar · 12,7k läst
·
L
lillePer: Båda gäller...! Hittade först bara en fil med inpriser på olika glas däribland 4mm härdat utan fin kant. Sedan hittade jag en fil med deras prislista till kund från 2008. Men båda är ju bara exempel på vad ett glasmästeri kan ta och betalar...
14 svar · 51,0k läst
vojma
vojma: Vad är det för skillnad på automatväxellådsolja och olja till manuella växellådor?
5 svar · 5,1k läst
D
Daniel78: Man kan ju alltid köpa en ackumulatortank med kopparslinga och använda för att kyla sin luft :), kanske inte är lämpligt att köra 10bar genom dom iofs :)
19 svar · 28,7k läst
·
clain
clain: [citat] Jag såg det häromdagen, men en sådan har jag turen att redan vara stolt ägare till.. :) Däremot hade jag gärna köpt den OF1400 som i torsdags gick för 2600kr. :( Vill ha en sådan i modul till mitt planerade inköp av "CMS TS55 Set".. Men det får nog kanske framledes bli även en sådan från www.fd-tools.de.. - andreas
9 svar · 4,0k läst
ClasseClas
ClasseClas: http://www.primus.se/templates/pages/product.aspx?ItemId=87810 Kontakta Fogas, http://www.fogas.se/
1 svar · 6,3k läst
Tobbe Arnesson
Tobbe Arnesson: Jag ångrade mig: Items: SEK 96,95 Shipping & Handling: SEK 219,25 Dessutom fick jag visst inte beställa JET-tvingarna till Sverige.
32 svar · 9,2k läst
J
J.B.: Deras uringnycklar är riktigt sköna att hålla i skruvmejslarna passar min hand perfekt, 3/8" hylssatsen är så smidig att man behöver ingen 1/4" sats. Tängerna är skönare än Knipex polygripen gillar jag inte så där blev det Knipex även montagetången. Jag har verktygen i hytten på firmabilen så jag har deras väska istället för låda inget skrammel längre. Hållarna i väskan
45 svar · 16,1k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Tack, så det är Unifix jag har sett tidigare. Som du säger har jag gott om plats, 180 grader är öppna nog för spärrhandtag, och jag har lämnat gott om rör så det går att böja mycket nog för en Unifix .Båda dina lösningar skulle fungera. Jag tar en tur till Ahlsell, de har troligen Vatette, som såg trevlig ut på bilden. --- Mats ---
10 svar · 3,8k läst
I
importensketsig: När det gäller billiga pickor av risig materialkvalité, akta så ni inte som jag får bortslagen "klack" på fjädergrunkan som trycker fram spik. Då halkar den av spikarna emellanåt och det blir dubbel eller krokig spikning när dom inte trycks ända längst fram. Måste lära mig svetsa nångång ....
16 svar · 17,0k läst
·
Tobbe Arnesson
Tobbe Arnesson: Den jag länkade till är också "3D" och de jag sett på YT är samma princip.
6 svar · 18,7k läst
S
Stighall: A-rental har en, dom ligger vid infra city, www.a-rental.se
2 svar · 8,5k läst
Tobbe Arnesson
Tobbe Arnesson: Tooltrust har ett flertal Cobolt mallfräsar med skaftmonterat kullager, se sidan 9 i deras katalog. http://www.tooltrust.se/ Kullager och låsningar finns på sidan 61. En äldre prislista finns här: http://www.woodworking.se/res/PDF/12008_capris_20080801.pdf Det går utmärkt att maila Tooltrust och få stål hemskickade. Du behöver väl inte ha så många olika storlekar? Edit: Med kopiering
5 svar · 3,3k läst
Totem
Totem: OK. Tack för förklaringen.
11 svar · 14,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] 45° på en 45'a = 63,6 mm. Och ja, jag tvivlar också att PCM7s klarar att snedkapa en regel i 45° vinkel. Fast min Makita LS0714 klarar 45mm regel galant med sin 190mm klinga ... ;) Så jag vet inte riktigt varför jag tvivlar.
7 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.