6 455 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Band- vs Excenterslip: EKONOMI + SKADEVERKAN?
Sida 1 av 2
Låt oss jämföra Bandslip vs Excenterslip med ROTEX el. motsvarande - vad gäller EKONOMI samt SKADEVERKAN.
Slipningsändamål: trappor, dörrar, golv, samt annan grov avverkning av både färg, lack och ren trä från olika objekt.
Nu till den ekonomiska frågan: om man bortser från inköpspris, hur står sig dessa två olika typer av slipmaskiner mot varanda gällande förbrukning av slippapper? Om man slipar t.ex. 10kvm med bägge, vilken har då förbrukat mest i form av slipband samt sliprondeller+pads(åtminstonde på excentern). I jämförelsen får bägge maskinerna använda dammsugare, vilket också förlänger livslängden på åtminstonde sliprondeller.
Kortfattat, vilken maskin är billigast/dyrast att slipa med?
Vad gäller skadeverkan på trä: vilken maskin skadar materialet lättare om man t.ex. slinter, håller den snett omedvetet eller gör något annat galet av misstag, förutsatt att ingen av maskinerna har slipramar som de stöds på. Bägge maskinerna är ju kapabla till mycket grov avverkning (förutsatt att excenterslipen är i roterande läge).
Detta är ju mycket intressant information för den som funderar på någon av dessa maskiner för just grov avverkning, och som INTE vill köpa båda typerna av maskin.
Slipningsändamål: trappor, dörrar, golv, samt annan grov avverkning av både färg, lack och ren trä från olika objekt.
Nu till den ekonomiska frågan: om man bortser från inköpspris, hur står sig dessa två olika typer av slipmaskiner mot varanda gällande förbrukning av slippapper? Om man slipar t.ex. 10kvm med bägge, vilken har då förbrukat mest i form av slipband samt sliprondeller+pads(åtminstonde på excentern). I jämförelsen får bägge maskinerna använda dammsugare, vilket också förlänger livslängden på åtminstonde sliprondeller.
Vad gäller skadeverkan på trä: vilken maskin skadar materialet lättare om man t.ex. slinter, håller den snett omedvetet eller gör något annat galet av misstag, förutsatt att ingen av maskinerna har slipramar som de stöds på. Bägge maskinerna är ju kapabla till mycket grov avverkning (förutsatt att excenterslipen är i roterande läge).
Detta är ju mycket intressant information för den som funderar på någon av dessa maskiner för just grov avverkning, och som INTE vill köpa båda typerna av maskin.
Redigerat:
Min uppfattning är att bandslipen har bättre pappersekonomi än exempelvis en Rotex. Dock ska det ju tilläggas att det är avsevärd skillnad på papper och papper. Dels gäller det ju att ha rätt papper för ändamålet, dels använda ett högkvalitativt papper.
Jag har aldrig sabbat någon yta med min Rotex ens med P50-papper och Rotex-läge. Den mjukstartar ganska bra när man sätter den an mot underlaget. Det är mycket lättare att gräva ner sig med bandslipen tycker jag.
Jag har aldrig sabbat någon yta med min Rotex ens med P50-papper och Rotex-läge. Den mjukstartar ganska bra när man sätter den an mot underlaget. Det är mycket lättare att gräva ner sig med bandslipen tycker jag.
Du kan följa min resa här..Alfredo skrev:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/165475-lackfraes-metabo-lf-724s-hur-bra-aer-den.html
Jag är medveten om att det finns lackfräs
...och jag tror vi håller på att avvika en aning från ämnet. Frågan är fortfarande skilladena mellan Bandslip och Excenterslip vad gäller ekonomi samt skadeverkan.
Fler som har erfarenhet av bägge maskinerna som kan uttala sig?
Med tanke på att åtminstonde just den roterande excenterslipen är så dyr, så är frågeställningen här ganska intressant. Hade bägge typerna av maskiner (med proffskvalitét) legat på runt 1000kr hade man kunnat köpa en av varje, nu är det inte så fallet.
Därför är fler åsikter välkomna!
Fler som har erfarenhet av bägge maskinerna som kan uttala sig?
Med tanke på att åtminstonde just den roterande excenterslipen är så dyr, så är frågeställningen här ganska intressant. Hade bägge typerna av maskiner (med proffskvalitét) legat på runt 1000kr hade man kunnat köpa en av varje, nu är det inte så fallet.
Därför är fler åsikter välkomna!
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Köp båda, den ena utesluter inte den andra. Enligt min menning är dom till för delvis olika saker, en bandslip averkar mera och fortare, men gör det i fiberriktningen, alltså krävs ingen handslippning efteråt. En excenter slip kan kräva hadnslipning efteråt för att ta bort sliprosor som uppstår av denna typ av rörelse. Men jag hade definitivt FÖRST köpt excenter slipen då den är mera en allorund maskin som man kommer väldigt långt på. Har haft en GEX 125 och har nu en Rotex 125, båda är mycket bra maskiner (Rotex lite vassare men bara med en hårsmån)
Naturligtvis utesluter inte den ena den andra - om det inte vore för den ekonomiska biten då förstås. Köper man en av varje, i proffskvalitét, får man punga ut med åtminstonde 6.000 till 7.000 kr - en ganska saftig summa för de flesta bara för att kunna slipa.Thomas_snickare skrev:
Återigen så har naturligtvis bägge typerna av maskiner olika fördelar. Frågan är däremot fortfarande hur maskinerna står sig mot varandra vad gäller den ekonomiska biten (förbrukning av slipband/sliprondeller+slipplatta) samt vad gäller skadeverkan.
Detta är ingen Bandslip vs. Excenterslip-tråd. Detta är en Band- vs Excenterslip: EKONOMI + SKADEVERKAN-tråd. Det är skillnad det
Fler inlägg likt phl's, så skall vi nog kunna få lite kött på benen snart!
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Generellt gillar jag bandslipen bättre eftersom jag sällan gör något i material som inte har träfibrer utåt, och bandslipen är en helvetesmaskin som funkar bra till både färgborttagning och finputs. Samtidigt kräver den mer av användaren eftersom den avverkar så snabbt. Det är rätt bra med varvtalsreglering när man finputsar så man kan välja långsammare takt.
Men om man bortser från inköpspris, hur står sig dessa två olika typer av slipmaskiner mot varanda gällande förbrukning av slippapper? Om man slipar t.ex. 10kvm med bägge, vilken har då förbrukat mest i form av slipband samt sliprondeller+pads(åtminstonde på excentern). I jämförelsen får bägge maskinerna använda dammsugare, vilket också förlänger livslängden på åtminstonde sliprondeller.Mr Handyman skrev:Generellt gillar jag bandslipen bättre eftersom jag sällan gör något i material som inte har träfibrer utåt, och bandslipen är en helvetesmaskin som funkar bra till både färgborttagning och finputs. Samtidigt kräver den mer av användaren eftersom den avverkar så snabbt. Det är rätt bra med varvtalsreglering när man finputsar så man kan välja långsammare takt.
Och vad gäller skadeverkan på trä: vilken maskin skadar materialet lättare om man t.ex. slinter, håller den snett omedvetet eller gör något annat galet av misstag, förutsatt att ingen av maskinerna har slipramar som de stöds på. Bägge maskinerna är ju kapabla till mycket grov avverkning (förutsatt att excenterslipen är i roterande läge).
Kört mycket med bandslip och en del med excenterslip.
Bandslipens slipband håller väldigt länge, även om de blir lite slöare. Dock brukar förbrukade slipband vara perfekta till t.ex. slipa gipsskivor, finputsa trä osv för hand.
Bandslipen är dock lite farlig, lätt att man trycker lite snett och då kan man göra fula jack i ämnet.
Så för att svara på din fråga, bandslipen har nog bättre ekonomi men större risk att man sabbar ämnet totalt.
Om du måste välja en, köp båda. Ibland är bandslipen bäst och ibland excenterslipen, jag skulle inte klara mig med bara en.
Bandslipens slipband håller väldigt länge, även om de blir lite slöare. Dock brukar förbrukade slipband vara perfekta till t.ex. slipa gipsskivor, finputsa trä osv för hand.
Bandslipen är dock lite farlig, lätt att man trycker lite snett och då kan man göra fula jack i ämnet.
Så för att svara på din fråga, bandslipen har nog bättre ekonomi men större risk att man sabbar ämnet totalt.
Om du måste välja en, köp båda. Ibland är bandslipen bäst och ibland excenterslipen, jag skulle inte klara mig med bara en.
Mest skada på mittytor: Bandslipen. Med papper av samma grovlek kommer slipningen från bandslipen att lämna fler repmärken i ytan än excentern (på grund av sättet den slipar). För att få jämförbar yta måste du ha mindre korn på pappren i bandslipen, men i gengäld kan den då inte lika väl slipa bort mycket material.Martin_B skrev:
Mest skada på nedgående kanter: Båda är farliga, båda kräver att man lär sig hålla dem rätt. Excenter är dock mest riskfylld efter man lärt sig om man inte köper olika hårda plattor (dyrt tillägg).
Mest skada på uppgående vertikala material 90 grader mot de slipade ytorna: För sidor "på sidan", excenterslipen, för sidor framåt: om bandslipen är sådan att den når framåt, bandslipen, men inte alla bandslipar når ända fram.
Tillägskostnad: För båda behöver du en slip till om du har uppåtgående kanter.
Ekonomi: Beror på vad du slipar. bandslipen håller länge om den slipar på trä, men slipar du färg som blir varm sätter färgen lätt igen pappret, och excentern blir billigare (för färg, använd billiga papper). Inklusive risken att fördärva materialet skulle jag säga excentern är billigast på målat trä, och på trä utan upphöjda kanter. På hårda underlag kan bandslipen vara väsentligt snabbare, och om inget geggar igen, också billigare.
--- Mats ---