Staffans2000
Nej, inte en 1.8. Vill minnas att den har en Renault motor som är känd för att sota igen och allmänt krångla. Sikta in på en 2.0 iaf om du inte vill ha turbo.

Mvh//Janne

Ja det är ingen höjdarmotor direkt. Låter oftast som en gammal diesel. Tanken med GDI var ju fin med låg bränsleförbrukning etc. men ska man behöva byta olja var 300:e mil för att inte ventiltryckarna ska becka igen så sparar man inget direkt... Ska du növändigtvis ha en S/V40 så satsa på den vanliga 2.0 eller ännu hellre 2.0T.

Om nu önskan var att bensinförbrukingen skall vara låg är inte 2.0T ett bra val. Volvo har sällan gjort sig kända för att vara bränslesnåla. 1.8i är ett undantag, men även jag har hört en del trist sägas om den motorn. Numera anges oftast koldioxidutsläppen i annonser på blocket. Eftersom det rakt av speglar förbrukningen kan man hyfsat lätt jämföra förbrukningen på olika bilar. För en bil i den prisklassen är förbrukningen högst betydande för totalekonomin.

Erik

frohike skrev:
Inte Renault.. S/V40 bygger på Mitsubishi Carisma plattan.. och motorn i 1.8i är en Mitsubishi GDI motor
Aah, just det! Så var det ja!

Avemo skrev:
Om nu önskan var att bensinförbrukingen skall vara låg är inte 2.0T ett bra val.
Min förra bil var en 2.0T av årsmodell -00.
Efter att jag bytte till T4'ans turbo och chippade om bilen så gick den snålare än en orginal (om man körde normalt dvs). :)
Vill man ha en snål bil så skall man inte köpa Volvo öht...

Redigerat:
Undvik helst första årsmodellen 1996. Åtminstone bilar under serienummer 80000. Sedan blev det ordning på produktionen. Dessa bilar är idag så billiga att det inte finns någon anledning att köpa gammalt skrot. Årsmodell 2000 (tror jag) kom nya inredningen som är det du skall ha. Ju senare årsmodell desto bättre.

Köp gärna 2.0T (OBS! lågtrycksturbon, inte T4 som är högtrycksturbo). Just Volvos lågtrycksturbo är synnerligen lyckade. Den 4-cylindriga 2.0T är en pärla. Drar inte särskilt mycket bensin eftersom turbon är högre växlad. Tricket är att utnyttja vridmomentet vid accelration och inte varva. På 2.0 sugmotor bytte man från Renaults manuelle växellåda till Volvos egen 5-växlade låda, kommer inte ihåg när. Kolla detta och köp en med Volvos växellåda.

Chippa inte bilen och köp inte en chippad bil. Volvos ingenjörer kan lite mer om motorutveckling är diverse trimfirmor. Original är bästa kompromissen. Chippade bilar brukar innebära att ägaren haft en viss körstil, om man säger så.

/Anders

Nja.. kan nog inte hålla med om att trimfirmorna skulle vara sämre på motorstyrning än volvo själva. Det som skiljer är att volvo måste göra motorer som är optimerade för ett större spann av bränslekvalitéer än vad trimfirmorna behöver.
En volvomotor måste klara allt från så långt som 91 oktan och uppåt, E85 mm.. Trimchipen är ofta optimerade för ett mycket smalare spann. typ 98 oktan.
Många av killarna som optimerar är riktigt vassa på sin sak, de behöver inte bry sig om de krav som volvos utvecklare behöver gå efter.
Men jag håller med dig om att en chippad bil allt för ofta berättar om vad ägaren gillar och hur bilen har gått.

Det inns väl 2 st olika 2.0T motorer oxå?

Har ägt en S40 och en V40 2.0T och det är inte samma motor, kanske bara skiljer på S och V modellerna.

Annars tycker jag båda har varit bra, inga andra fel än vanligt slitage och ja dom drar mindre än en 240 :)

Henke O skrev:
Det inns väl 2 st olika 2.0T motorer oxå?

Har ägt en S40 och en V40 2.0T och det är inte samma motor, kanske bara skiljer på S och V modellerna.

Annars tycker jag båda har varit bra, inga andra fel än vanligt slitage och ja dom drar mindre än en 240 :)
Om minnet inte sviker mig så är det två olika motorer ja. Det finns också två (om inte fler) versioner (generationer) av 2.0T motorn också, men tror det omfattas av vad Anders skriver...

Fas 1 och Fas 2 har olika motorer på 2.0 ivafall.. Vill minnas att Fas 1 2.0T motorn var den bästa att trimma kontra Fas 1 T4. Medans Fas 2 vart det i stort sett samma motor.. Hade själv en 2.0T Fas 2

frohike skrev:
Nja.. kan nog inte hålla med om att trimfirmorna skulle vara sämre på motorstyrning än volvo själva. Det som skiljer är att volvo måste göra motorer som är optimerade för ett större spann av bränslekvalitéer än vad trimfirmorna behöver.
En volvomotor måste klara allt från så långt som 91 oktan och uppåt, E85 mm.. Trimchipen är ofta optimerade för ett mycket smalare spann. typ 98 oktan.
Många av killarna som optimerar är riktigt vassa på sin sak, de behöver inte bry sig om de krav som volvos utvecklare behöver gå efter.
Men jag håller med dig om att en chippad bil allt för ofta berättar om vad ägaren gillar och hur bilen har gått.
Trimfirmorna behöver inte ta hänsyn till miljön. Högsta effekten erhålls då motorn går något fett. Lägsta förbrukning erhålls då motorn går något magert. För att en katalysator skall fungera skall motorn varken gå magert eller fett. En chiptrimmad motor kommer därför att släppa ut mycket mer koloxid, oförbrända kolväten och kväveoxider än en standardmotor. Undantaget är tomgången, för det testas på besiktningen. Förbrukningen kan minska på vissa driftpunkter med höga utsläpp av kväveoxider som följd. Effekten kan öka vid andra driftpunkter med höga utsläpp av koloxid och oförbrända kolväten som följd. Dessutom känner trimfirmorna sannolikt inte lika stort ansvar för motorns livslängd som tillverkaren gör. Att höja laddtrycket är ett enkelt sätt att öka effekten. Det minskar livslängden på turbon. Tillverkaren har ingen orsak att låta förbrukningen bli högre än vad som kan åstadkommas inom lagens ramar för utsläpp.

Erik

Avemo skrev:
Trimfirmorna behöver inte ta hänsyn till miljön. Högsta effekten erhålls då motorn går något fett. Lägsta förbrukning erhålls då motorn går något magert. För att en katalysator skall fungera skall motorn varken gå magert eller fett. En chiptrimmad motor kommer därför att släppa ut mycket mer koloxid, oförbrända kolväten och kväveoxider än en standardmotor. Undantaget är tomgången, för det testas på besiktningen. Förbrukningen kan minska på vissa driftpunkter med höga utsläpp av kväveoxider som följd. Effekten kan öka vid andra driftpunkter med höga utsläpp av koloxid och oförbrända kolväten som följd. Dessutom känner trimfirmorna sannolikt inte lika stort ansvar för motorns livslängd som tillverkaren gör. Att höja laddtrycket är ett enkelt sätt att öka effekten. Det minskar livslängden på turbon. Tillverkaren har ingen orsak att låta förbrukningen bli högre än vad som kan åstadkommas inom lagens ramar för utsläpp.

Erik
Lite naiv syn på det hela tycker jag... Det kan ju noteras att det finns mindre seriösa trimfirmor (som du hänvisar till ovan) och de som verkligen lägger ned mååånga utvecklingstimmar och tester på sin programvara att optimera bilen.
Sålde min S40 för 5år sedan med trim. Den nya ägaren har bilen än idag och är mycket nöjd med den fortfarande.

Man har gjort lite ändringar på 2.0T men det är i stort sett samma motor. Turbon är mindre och är optimerad för att ladda ca 0.5 bar. T4 har en större turbo som laddar uppåt kilot och som lider av fördröjning. Oavsett Fas1 eller Fas2 är 2.0T en bra universalmotor för Svensson som drar starkt över hela registret utan att dra mycket bensin. Vill minnas att man höjde effekten till 167 hp i slutet för att förbättra försäljningen.

Sedan när det gäller trimningen så har Volvos ingenjörer inte större pannvolym än trimfirmorna men däremot OERHÖRT mycket större resurser. När Volvo eller något annat kvalitetsmärke släpper ut en motor så skall den förutom det som andra redan nämnt klara livslängd 30-40 tusen mil, temperaturer, dra husvagn uppför Alperna med 35 grader utomhus och full A/C utan att koka, motorns momentkurva skall matchas mot växellådan (gäller i synnerhet automat) så inte transmissionen körs ner, motorn skall klara en viss oljekvalitet oavsett fabrikat, kallstarter med gasen i botten, etc etc etc.

Dvs, den bästa _kompromissen_ är alltid den som tillverkaren släpper ut. Sedan kan trimfirmorna göra andra balanseringar av kraven men det är nästan alltid så att man vinner lite prestanda men får betala stort på andra områden. Enda undantaget är när tillverkaren medvetet strypt ner en motor (t ex 5-cyl 140/170 hp) av marknadsföringsskäl.

/Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.