37 964 läst ·
23 svar
38k läst
23 svar
Hur slipar man metallborr?
jag gillade den här länken!
http://www.projectsinmetal.com/video-sharpening-twist-drills-by-hand-a-2-part-video-tutorial/
men borde man inte använda nån typ av smörj/skärolja när man slipar? jag har slipat nån borr på frihand på min gamla tormek, (som inte är helt rund längre) o det blev mkt finare än på bänkslipen, men tog längre tid.
Är det nån ide tycker ni att gå över alla hundratals borr som finns på gården (lantbruk + rörmockarfirma + snickarbod på gården) eller är det bättre att köpa nytt fast det blir DYRT!
http://www.projectsinmetal.com/video-sharpening-twist-drills-by-hand-a-2-part-video-tutorial/
men borde man inte använda nån typ av smörj/skärolja när man slipar? jag har slipat nån borr på frihand på min gamla tormek, (som inte är helt rund längre) o det blev mkt finare än på bänkslipen, men tog längre tid.
Är det nån ide tycker ni att gå över alla hundratals borr som finns på gården (lantbruk + rörmockarfirma + snickarbod på gården) eller är det bättre att köpa nytt fast det blir DYRT!
Smörj- eller skärolja är inte nödvändigt eftersom man kyler borren regelbundet när man slipar.
Visst är det väl idé att gå igenom de borrar som du har och som är möjliga att slipa om. Dels så spar du pengar, vilket är trevligt i sig och dels så blir du en hejare på att slipa borr.
Edit.
Om du använder en bänkslip/smärgel så ska du ha en vit slipskiva. Den är ämnad för slipning av snabbstål och då får du också bra skärpa på borrarna.
Här är en annan bra länk:
http://autospeed.com/cms/title_Sharpening-Drill-Bits/A_110814/article.html
Visst är det väl idé att gå igenom de borrar som du har och som är möjliga att slipa om. Dels så spar du pengar, vilket är trevligt i sig och dels så blir du en hejare på att slipa borr.
Edit.
Om du använder en bänkslip/smärgel så ska du ha en vit slipskiva. Den är ämnad för slipning av snabbstål och då får du också bra skärpa på borrarna.
Här är en annan bra länk:
http://autospeed.com/cms/title_Sharpening-Drill-Bits/A_110814/article.html
Redigerat:
På en bänkslip.För snabbstål och kolstål en skiva av aluminiumoxid. Två grovlekar är bra att ha. Borren kyls i vatten så den aldrig blir varm.PeterJeffrey skrev:
Tränar man lite så man slipar likadant på båda sidor behöver man ingen slipmall.
Vill man skärpa hårdmetall på bänkslip måste man ha en skiva av kiseloxid.
Skivans periferihastighet ska vara 33 m/sek.
Diamantskiva är bäst till hårdmetall men måste ha en mycket lägre periferihastighet och helst kylning med vatten eller vattenspray.
Hur tror ni det skulle bli producerat i metallindustrin om folk skulle stå och fjutta med tormekar och borrmallar?
Ja näe det har du rätt i, men samtidigt så är de roligt med en precisionsmaskin för oss perfektionister
en annan fråga.. funkar det att sätta en T5 250mm slipskiva i en T3a för 200mm stenar?
en annan fråga.. funkar det att sätta en T5 250mm slipskiva i en T3a för 200mm stenar?
Jag brukar ha en ovana att lämna borrar kvar i borrmaskinen som faller omkull och bryter av dom. När det hände en gång tog jag en sliprondell som sitter på en borrmaskin och satte fast den i en bänk så slipskivan blev vertikal. Satte en stol under så jag fick stöd för handen. Slipa på den sida som går nedåt och för borren lite uppåt så vinkeln ökar i jämna drag. Så slipar du till den ser ut som köpta borrar brukar i vinkel. Räddade borren för mig så jag kunde fortsätta jobba.
Ska det inte va nån större precision och det får man inte med borr ändå duger det utmärkt att skärpa till dom på frihand.
Dock är det ju ett extra plus att få centrum rätt som redan nämts.
Tycker man får se till användandet här.
Ett frigångshål i nåt vinkeljärn brukar vara just frigångshål och inte så noga bara där är ett hål.
Sen kan man kan slipa borren lite olika beroende på användningsområde.
Skillnad på kallvalsad tunnplåt och varmvalsat tjockplåt tex.
Ju spetsigare vinkel desto bättre skär det men håller sämre.
Sen är det ingen raketforskning det här heller.
Vet att verktygsmakarna på jobbet brukar slipa betongborr för att ha att borra i härdat stål.
Blir väl sådär antagligen men tydligen ska det gå
Men lägga 2000:- på en sak jag inte vet om jag behöver? Nja....
Dock är det ju ett extra plus att få centrum rätt som redan nämts.
Tycker man får se till användandet här.
Ett frigångshål i nåt vinkeljärn brukar vara just frigångshål och inte så noga bara där är ett hål.
Sen kan man kan slipa borren lite olika beroende på användningsområde.
Skillnad på kallvalsad tunnplåt och varmvalsat tjockplåt tex.
Ju spetsigare vinkel desto bättre skär det men håller sämre.
Sen är det ingen raketforskning det här heller.
Vet att verktygsmakarna på jobbet brukar slipa betongborr för att ha att borra i härdat stål.
Blir väl sådär antagligen men tydligen ska det gå
Men lägga 2000:- på en sak jag inte vet om jag behöver? Nja....
tack för era svar! nu har jag mycke mer kött på mina "kycklingben"
då vet jag att det inte är så stor vits att skaffa en sån tormek borrslipjigg! hellre då e slant på ett sånt där märkverktyg han använde i instruktionsboken, eller använder ni bara skjutmått och en gradskiva för att mäta så ni får centrum på borren rätt?
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Jag brukar använda två olika indikationer för att avgöra om borret är symmetriskt. Det första är att titta på det från flera håll. Är det en så liten snedhet att den inte syns går det bra att borra. Det andra är om borret uppför sig illa när man borrar. Det syns ganska tydligt om borret är snett när man försöker borra.
Erik
Erik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden