Verktyg & Maskiner
Slasher2: Ska du leka med litiumbatterier kan jag rekommendera att göra det i en sån här påse http://www.airmedia.se/index.php?_a=viewProd&productId=680
FredrikR: Den för ~500:- är en dyckertpicka, väl? 50-90mm´arn har väl alltid kostat 13-1500:- ?
Fredrik.engdahl: i betong har jag testat med 16 mm mdf och då går den ca 1-2 mm in . Jag har faktiskt bara använt den till lister och tegelväggar. Då går den lite längre in men oftast har det varit lister som ska målas efter så dom ska ändå spacklas.
Yrrol: 4st M8x45 sexkants samt brickor enligt manualen (hittade bilderna dessutom). Nåväl, hellre att det fattades några vanliga skruv än något annat mer avancerat.
J.B.: Jo det är ett annat problem om inte hållaren spricker så brukar bitset fastna i den men hållaren i den satsen är gjord för slagskruvdragare den verkade lite kraftigare än vanliga.
mattiasp: Nu skall vi skilja mellan universalmotorer (kolborstmotorer) och induktionsmotorer (växelströmsmotorer): De flesta handhållna maskiner innehåller universalmotorer. Dessa motorer håller ofta ett högt varvtal, vilket är bra för handöverfräsar, där verktyget sitter direkt på motorns axel. Det höga varvtalet är mindre bra för cirkelsågar, där man måste växla ned varvtalet för att
jbr: [citat] Jodå, visst är det så - någonstans kring 2,2mm ska det ju vara. [citat] Skivnotfräs, fina grejer. Var på väg att beställa ett lämpligt stål idag men så tänkte jag att jag iallafall skulle testa sågvarianten. Byggde en anordning där jag kör sänksågen längs ett anhåll på en spånskiva. Sågklingan, som är 2,3mm, går ner genom spånskivan i ett spår. På undersidan
Gurnett: Woodcraft har en billig http://www.woodcraft.com/Product/2083448/33846/Portamate-Mega-Vise.aspx
Kattvovven: Ops, fel tråd :P
Anderrrrrsson: Det är tillbehören som skiljer, vilket som är vad blir jag dock inte riktigt klok på. edit: Lite om tillbehören, andra sidan: http://www.makita.biz/product/category/sawing/sp6000/sp6000_e_view.pdf
Lagavulin: Ska prova när jag skruvat 70kvm trall först. Kombinerar den glappa med 144slagmaskinen. Underbar! Tänk om de var tysta oxå? Lagavulin
bengtn: Det är lite svårt att se profilen på dina bilder, men jag håller med om att det verkar vara för not och spånt med en profil på kanten, typ pärlspånt. Den tredje är en hålkärlshyvel för listprofiler. Det verkar gått mask i åtminstone en utav dem, hoppas det inte gjort den alltför porös? Nothyveln är också bra för att tex göra spår för bottnen i en låda. Jag gissar på att
Lightning: [citat] En komplicerad lösning för mig som har problem med att rättfärdiga ett köp av en andra slip inför frugan...:D Man kanske inte skulle köpt en Bosch "in the first place"..... Finns det inte någon vinkelsliparnas RR som är perfekt o bäst på allt? Gärna med guldpläterade detaljer o plats för namngravyr :wow:
Micke184: [citat] Slaktade hela rasket och bytte ut originalskenorna mot MFS. Vanligtvis sitter den fast i MFT:n. Möjliggör kapning från 0-2000mm eller nåt med en noggrannhet på 0.1mmd^_^b
tombe691: Denna hade några år på nacken men ledde till samma ställe som den tidigare jag hittade Verkar vara HDF som har detta varumärke: "HDF-BOLAGEN är ett handelsföretag med produkter till bygg, järn, lantmän och stormarknader. Antalet artiklar är ca 11.000 och fördelar sig inom följande områden: bygg & infästning, elmaterial, hem & hushåll, maskin, trädgård och verktyg & slip. 60% av
Gruvberget: [citat] Jag kör med Biltemas spikpistoler, deras 16Ga dyckertpistol har jag skjutit 12 000 spik med utan ett enda avbrott. Nu har jag köpt Biltemas stomspikare 50-90 mm, jag ska byta 100 m2 tak och bygga ut snickeriet från grunden bl a, är helt övertygad det räcker för mig som hemmafixare. Ska man ha det som yrke köper man proffsmaskiner, då hade jag valt Bosch, Hitachi eller Makita.
Evil Presley: Jag förstår liknelsen men man får mycket sämre snitt med tung motorcykel. Brukar bli fläk och ser inte alls snyggt ut.
End: [citat] BTP140 har både slagborr och slagskruvfunktion. Men denna maskin väger mer och är ganska dåligt balanserad tycker jag. Föredrar ren slagskruvdragare och en vanlig skruvdragare.
bygga_bo: [citat] Aha, jag läste lite slarvigt och fick för mig att du visade upp din nya koppling... det var ju bra att jag hade fel!
nanowire: Handlade en GSR prodrive på Netto för 399:- Fanns drösvis i butiken :)
Bezt: Är faktiskt tvärtom förvånad över vad BHPn har orkat slå sig igenom. Använde den när jag borrar hål i källarväggarna, både inne och ute och då många hål för att fästa kantlisten över cellplasten till dräneringen. Antingen har jag dåliga väggar eller ett bra ex. Sen till kakel är det bättre med en riktig kakelborr för med slag riskerar man att slå sönder plattan.
Mr Handyman: Ska kolla det vid snarast. Kan säkert se olika ut. Nån som har en Elu Mof 97 får gärna kolla på den också.
Nimajneb: [citat] Om man sätter fräsdjupet för stort kan det säkert hända men annars brukar det räcka med att gå över ytan med 180 papper efteråt. Det måste du ju göra ändå efter resan 40-60-120.....
Chrissofsweden: Jag hade nog kunnat bytt min fästmö rakt av mot den där lastbilen och alla verktygen i den :x /Christian
Dudeish: [citat] Har inte testat att blanda bruk med en borrmaskin, bara borrhammare. men ifall den klarar det så är det väl en klockren maskin.
CCPusher: Meh! Boooring! Men vi tackar för infon herr Anderrrrrrrsson :)
Monterat: Blev en Makita JR3070CT idag, 2500 kr på vår lokala K-Rauta. Tog ett par rönnar på drygt 20 cm i diameter, som att skära i smör :D. Nu måste jag ta tanken i källaren, vilka blad rekommenderas?