15 524 läst ·
24 svar
16k läst
24 svar
230 mm vinkelslip med störst arbetsdjup?
Sida 1 av 2
Behöver en professionell vinkelslip för 230 mm skivor eller större. Skall bland annat skära hål i en tegelvägg samt även skära i ganska djup asfalt (ca. 8-10 cm) med diamantklinga.
Av dessa anledningar behöver jag en stark maskin (2000w och uppåt) som bör vara en proffsmaskin (Makita, Bosch, Hitachi, Milwaukee el. liknande) men som helst inte överstiger 2000 kronors-strecket.
En av de viktigaste och mest avgörande faktorerna är just arbetsdjupet eller skärdjupet eller vad man nu vill kalla det. Jag måste kunna gå så djupt som möjligt i materialet med diamantklingan. Inte minst i tegelväggen som lär vara något runt 10-12 cm inklusive puts.
Förstår att en 230mm skiva inte tar så djupt som 10-12cm, men vill ha en maskin som tar så mycket som möjligt för att jag skall slippa bryta loss för stora bitar (kan TYVÄRR inte gå från baksidan också, annars hade jag bara tagit det i två omgångar).
Några rekommendationer?
Av dessa anledningar behöver jag en stark maskin (2000w och uppåt) som bör vara en proffsmaskin (Makita, Bosch, Hitachi, Milwaukee el. liknande) men som helst inte överstiger 2000 kronors-strecket.
En av de viktigaste och mest avgörande faktorerna är just arbetsdjupet eller skärdjupet eller vad man nu vill kalla det. Jag måste kunna gå så djupt som möjligt i materialet med diamantklingan. Inte minst i tegelväggen som lär vara något runt 10-12 cm inklusive puts.
Förstår att en 230mm skiva inte tar så djupt som 10-12cm, men vill ha en maskin som tar så mycket som möjligt för att jag skall slippa bryta loss för stora bitar (kan TYVÄRR inte gå från baksidan också, annars hade jag bara tagit det i två omgångar).
Några rekommendationer?
Här finns lite olika modeller. Det finns ingen som uppfyller alla dina krav. Då får backa på något av kraven.
http://www.toolstop.co.uk/?q=disc+cutter
http://www.toolstop.co.uk/?q=disc+cutter
Det blir ju så mycket hyrande... många gånger jag har hyrt har det slutat med att jag lika gärna hade kunnat köpa en egen maskin, om än inte exakt samma märke, kvalité och med samma specifikationer, men nära på.Matti_75 skrev:
300mm är 70 mm större än 230. Det ger 35 mm extra arbetsdjup. Skulle jag inte kunna klara mig utan det extra arbetsdjupet?
Har faktiskt funderat på det. Men så vet jag att tigersåg inte sågar helt rakt. Det sticker gärna åt något håll. Dock vet jag ej hur bladet beter sig just i tegel, men i trä kan den sticka iaf.MagnusSt skrev:
Så första anledningen är att jag vill helt enkelt få ett så rakt snitt som möjligt från början.
Anledning nummer två är ju att jag inte har tigersåg än (skall förmoligen skaffa en sådan också) och tänkte därför ha vinkelslipen till både asfalten och den putsade tegelväggen.
Jo det kan jag garanterat göra. Däremot kan jag gärna inte påbörja hur många projekt samtidigt som helst. Snart är hela huset upp och ner som det är. Frugan lär ju få spel om jag börjar på ett enda projekt till. Därför får jag helt enkelt hyra maskinen vid olika tillfällen i så fall. Sen är det något man glömmer kanske, eller något som skall göras om, eller något som har blivit fel. Ja vad vet jag. Alltid är det någonting. Därför vill jag hellre äga verktygen än att hyra dem, såvida vi inte pratar om stora svindyra maskiner.Matti_75 skrev:
En bra tigersåg sågar spikrakt i lättbetong o lecablock iaf, tror det gäller samma sak för tegel. Pendling och rätt sorts blad anpassat för just tegel går snabbt o du slipper dammet.Martin_B skrev:Har faktiskt funderat på det. Men så vet jag att tigersåg inte sågar helt rakt. Det sticker gärna åt något håll. Dock vet jag ej hur bladet beter sig just i tegel, men i trä kan den sticka iaf.
Så första anledningen är att jag vill helt enkelt få ett så rakt snitt som möjligt från början.
Anledning nummer två är ju att jag inte har tigersåg än (skall förmoligen skaffa en sådan också) och tänkte därför ha vinkelslipen till både asfalten och den putsade tegelväggen.
Betr asfalten så överlåter jag svaret till någon annan.
Några tips på en "bra tigersåg" då? Tittar på denna: Makita JR3070CT, 1510w med pendling, varvtalsreglering samt AVT (vibrationsdämpning med motviktssystem) Pris 2349:-Nimajneb skrev:
Eller finns det bättre grejjer för rent av lägre pris?
Ska du inte betala 4000 för en milwaukee så är just den makitan det bästa du kan äga. Har fått mycket bra kritik på forumet.Martin_B skrev:
Om jag förstått det rätt kommr du inte åt baksidan av väggen, heller inte toppen? För att såga med en tigersåg måste du då få in tigersågen genom väggen, och nå väggens slut utifrån, utan att bladet ligger och slår på något längre in. Detta är har du möjlighet att göra?Nimajneb skrev:
--- Mats ---