Hej.

Jag har av min käre svåger fått låna ett öppet släp en tid. Som tack för hjälpen tänkte jag fixa iorning släpet lite innan jag lämnar tillbaka det.

Plyfan som ligger under durkplåten på släpet mår inte bra. Den är totalt rôten som vi säger. Min plan var att byta ut denna mot något annat vettigt. Durkplåten är heltäckande till kärran (ca 1,5 *3,2 meter) och i bra skick men ligger nu och skramlar uppepå plyfan då denna har släppt vid infästningarna ( någon typ av plåtskruv med packning).

Jag har bara snabbt inspekterat underredet av släpet och ser där galvade balkar tvärs vagnen, cc ca 60-70 cm.

Min plan är att använda mig av 22*95 trallbrädor som jag lägger på reglarna. Dessa förbinds med varandra med hjälp av spikband och kullrig rostfri skruv skruvad från undersidan. Därefter använder jag befintliga eller nya skruvar för att fästa durkplåten till trallen.

Har någon ett bättre förslag?
Materialkostnad max 500 spänn.

Och ja, jag vill ha något under durkplåten. Känns inte kul att lägga den ickeburen av något annat material.

Jag skulle nog sikta på att använda formplyfa istället, blir lättare, planare och mer "heltäckande jämfört med trall. det torde även ge mindre utrymme för underlaget att suga åt sig fukt jämfört med trallen. 2 skivor borde räcka så det blir väl ett par hundra över 500, men kollar du priset på riktig flakplyfa så framstår det nog som ett klipp.

Det låter vettigt..
Skall man behandla skarvarna på något sätt? Någon fetare olja?

Nån slags grundfärg och nåt slags bättre färg för syftet på de sidor du måste kapa i borde räcka. Formplyfans "egna" sidor brukar vara hyfsat välbehandlade.

Du behöver inte behandla formplyfan.
Den behöver snart bytas, för den håller inte när man lastar saker på den.

valter53 skrev:
Du behöver inte behandla formplyfan.
Den behöver snart bytas, för den håller inte när man lastar saker på den.
Men nu täcks den ju av durkplåt, så då borde den väl hålla ett tag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.