2 964 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Artikel i expressen.
Sida 1 av 2
http://www.expressen.se/levabo/bygg...tyg-behover-jag-kolla-in-mattias-verktygslada
Gillar att det tredje el verktyget en hemma snickare skall köpa är en sänksåg.
Sedan skriver dom "Det viktiga är att du unnar dig kvalitet. Då blir det mycket roligare och lättare att jobba. Köp bra grejer, eller låt bli att köpa alls, säger Mattias." Vilket jag håller med till 100%
Gillar att det tredje el verktyget en hemma snickare skall köpa är en sänksåg.
Sedan skriver dom "Det viktiga är att du unnar dig kvalitet. Då blir det mycket roligare och lättare att jobba. Köp bra grejer, eller låt bli att köpa alls, säger Mattias." Vilket jag håller med till 100%
Bra att de tycker att man ska köpa bra grejer och att det är viktigt att tänka på säkerheten men samtidigt tycker de att man gott kan köpa en billig vinkelslip "- Det finns egentligen bara ett fall där man kan välja att köpa en billig modell, och det är vinkelslipen." ?!
Det känns som det saknas en bild till Faktarutan...
En bandslip, en planslip och en enkel elektrisk borrmaskin kan man väl också köpa billigt. Men en kap- och gersåg är ett gränsfall. Om man behöver precision så duger inte de billigaste.glesbyggaren skrev:
Den där sänksågen har farit runt i huvet i flera veckor nu. Funderar på att köpa en klyv/bordssåg istället(har inte riktigt koll på benämningen) alltså ett sånt bord som klingan sticker upp på och man kan ställa in mått då jag tror att den är mer användbar och kanske nogrannare ?
Skulle nog säga ja och nej - den saknar smidigheten som en sänk har, dvs kapa på vägg, 45 snitt eller snitt med vinkel i material. Sen skulle jag vilja påstå att noggrannheten är bättre på längre snitt än med en bordssåg. Om man. Då inte är ägare av en justersåg av större kaliber.Smältarn skrev:
Jag anser att sänksåg är ett oumbärligt verktyg, bordssåg en lyx.
Skulle man nu panela om huset så är en bordssåg kanske lämplig på ngn enstaka bräda och en kap/ger såg ett måste. Sticksåg inte att förglömma.
Bordsågen fyller bara Nina behov vid klyvning av virke, skivmaterial av större kaliber klipper jag till på brödgården för att finkapa med sänken.
Redigerat:
Bordssågen har sin fördel för mindre bitar och klyvning men vid arbete med skivmaterial och gällande mångsidighet skulle jag välja sänksåg i alla lägen.
Sedan ska det inte glömmas att en bordssåg med precision o kvalitet börjar från Bosch gts typ 7000 kr med bord. De för 3000 kr är ju "sådär" i mina ögon medan en importmakita hamnar under 4000kr
Sedan ska det inte glömmas att en bordssåg med precision o kvalitet börjar från Bosch gts typ 7000 kr med bord. De för 3000 kr är ju "sådär" i mina ögon medan en importmakita hamnar under 4000kr
Han pratar massa säkerhet... bla kap/ger???... visst cirkeln är ett monster men hur tusan kan han då förorda en billig vinkelslip, där prislappen i pricip är linjär med säkerheten... o vinkelslipen är som alla vet något man inte sätter i händerna på en 12-åring.
Visst funkar den men fortfarande så tycker jag att det är en "för billig" konstruktion. Särskilt då i förhållande mot sänksåg om man bara ska se till priset. Hade det funnit några billigare tillverkare som gör sänksågar(ryobi, grön bosch mm) så är kvaliteten mer jämförbar. Precision i gröna bosch(pts heter den va?) är inte så dum men ändå en kompromiss och till skivmaterial blir en så liten bordssåg bökigt i mina ögon. Det är först i justersågarnas storlekar de kan ersätta sänksågen (utom i mobilitet förstås)...Smältarn skrev:
Kan inte annat än att hålla med. Besitter Festools TS55 med ett antal klungor och skenor samt Bosch GTS10. Sänk sågen är den som verkligen används, visst till mindre bitar är bordssågen bra men i alla andra lägen dominerar sänksågen.
Ps. Är det bara jag som får spader på iPad/iphone rättstavningen? Hoppas att ni trots Apple förstår vad jag menar.
Ps. Är det bara jag som får spader på iPad/iphone rättstavningen? Hoppas att ni trots Apple förstår vad jag menar.