6 780 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Köpa 230mm vinkelslip eller hyra
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Ska sätta igång med mur o marksten projekt.
Vågar jag köpa denna för att kapa murstenen + diamantskiva?
http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=5761&n=10
Mått på Benders sten: 35x21x14.
Eller ska jag hyra istället?
Nån som har erfarenhet av att kapa sten med vinkelslip.
Vågar jag köpa denna för att kapa murstenen + diamantskiva?
http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=5761&n=10
Mått på Benders sten: 35x21x14.
Eller ska jag hyra istället?
Nån som har erfarenhet av att kapa sten med vinkelslip.
Jag har en billig power craft och en ok diamantklinga. Kapat mycket sten med den. Det ryker något alldeles fruktansvärt.ByggareFred skrev:
Finns ingen anledning att hyra, med mindre du jagar en med nypskydd och inte vill betala för det.
--- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Beror på hur bråttom du har. Vinkelslipar typ Bosch var hemskt billiga från England sist jag kollade.
Pappa körde sönder min 230mm vinkelslip här i veckan. Då det var en Ferm, var det knappast hans fel.
Jag har tittat lite grand på en ny, från England får du en Makita för runt £100 ink VAT ex frakt.
En Meec och Ryobi kostar 699,- på Jula.
Jag är själv rätt sugen på en Makita, men det landar väl på runt 1500-1600 med ett nytt sladdställ
Jag har tittat lite grand på en ny, från England får du en Makita för runt £100 ink VAT ex frakt.
En Meec och Ryobi kostar 699,- på Jula.
Jag är själv rätt sugen på en Makita, men det landar väl på runt 1500-1600 med ett nytt sladdställ
Hyrde en maskin för att kapa ränndalar med för något år sedan, men vädret satte stopp och den var några storlekar för stor, kanske 300mm. Använde den att kapa 2,5m snitt i 25cm betong istället. Räkningen hamnade på 6-700 för två dagar och 0,5mm förslitning på klinga. Helt befängt.
Köpte nästa helg en billig 230mm variant och även billig klinga från något av varuhusen för ränndalarna för under en femhundring funkade givetvis fint.
Har hyrt ett flertal andra prylar varav några blivit klart dyrare än vad det hade varit att köpa motsvarande maskin av billig modell (ex grovdamsugare 600:- för två dagar, dom tog 250:- bara för att blåsa rent filtret jag redan blåst rent), så numera så tittar jag alltid över möjligheterna att köpa billigt istället för att hyra om möjligt.
Köpte nästa helg en billig 230mm variant och även billig klinga från något av varuhusen för ränndalarna för under en femhundring funkade givetvis fint.
Har hyrt ett flertal andra prylar varav några blivit klart dyrare än vad det hade varit att köpa motsvarande maskin av billig modell (ex grovdamsugare 600:- för två dagar, dom tog 250:- bara för att blåsa rent filtret jag redan blåst rent), så numera så tittar jag alltid över möjligheterna att köpa billigt istället för att hyra om möjligt.
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Lutar åt att det blir ett besök hemma hos Harald Nyborg och köpa deras 230mm. Det är ju alltid tryggt att ha den i garaget ifall man behöver den vid senare tillfälle. Slippa åka iväg o hyra... Men! hoppas den håller för sommarens projekt då kvaliten inte e den bästa.
Klicka här för att svara