Hej!

Jag har byggt till ett stort såg bord till min såg, vilket jag sänkt ned sågen i.
Och vill nu ha tag på ett annhåll eller Rip fence, har inte något bra svensk namn.
Tittade på http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-rip-fence-upgrade-prod362802/ dock är det lite kort, eller så får jag bara sätta det på ena sidan av klingan vilket gör att det passar bra.
Men är det någon som testat detta, eller har något annat alternativ som inte kostar mer en 2000kr.
För skall jag lägga mer så blir det nog en ny såg i stället.
 
Klyvannhåll

Sen tror jag att det du länkade till är för bandsåg men det spelar nog ingen roll
Du kan väl bygga ett som löper på ett vinkeljärn har någon gammal tidning där det visar ett


Mvh Pär H
 
Jo jag funderade på att göra ett själv, men antar att det är svårt att få en tillfredsställande presition på det hela.
 
Tror inte det är så klurigt, finns en hel del exempel på nätet. De brukar bygga på ett vinkeljärn i framkant som anhållet löper i. Anhållet är sedan byggt på någon form av "T-stycke" som låser mot vinkeljärnet. Låsningen brukar göras med en excenter.
 
phl skrev:
Tror inte det är så klurigt, finns en hel del exempel på nätet. De brukar bygga på ett vinkeljärn i framkant som anhållet löper i. Anhållet är sedan byggt på någon form av "T-stycke" som låser mot vinkeljärnet. Låsningen brukar göras med en excenter.
Du skall nog börja med att kontrollera dina krav på ditt fence. Hur noggrant skall det ställas? Får det lov att ge med sig i bakanten om man pressar mot det (för mig är det viktigt och ofta ett problem på sågar), skall det ha inbyggd hantering av stopp? samarbete med ett miter fence? ...

Rockler brukar ha mycket kring både byggmaterial och färdiga lösningar för löst montage.

--- Mats ---
 
Någon som har en länk till något bra hemma bygge?
 
Det var en väldigt fin ritning en sådan vore kul att bygga. Tyvärr så har jag ingen användning för den.

Pär
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.