Hej,
har fått ärva en hel del borr av varierande kvalitet, en del malcus o wedevåg o liknande medans andra är "bara vanliga" i dimensioner mellan 1mm - 16mm. Det finns en del som har skärpa fortfarande, men de flesta skulle må bra av att slipas upp.

Här kommer då min fråga.. Vilket är det bästa/smidigaste sättet att slipa upp alla dessa borr? rör sig om runt ett hundratal nästan, o de flesta är slipade på frihand. Ska jag fortsätta slipa dem på frihand på bänkslipen, eller frihand på tormeken, eller är det värt att köpa Tormeks nya borrslip för 1990:- för att få perfekt resultat varje gång?

Bör tilläggas att jag aldrig slipat borr själv och undrar hur kinkigt det är med rätt vinklar - och vilka vinklar som gäller till vad! Jag har en gammal Tormek S250? som drivs av borrmaskinen, så det är ju ingen värsting.. men jag har iaf satt dit slipstöd på den.

Är tacksam för svar!

Vinkeln är A och O.. dels skall du ha rätt vinkel på skäret, rätt släppvinkel. skär som möts CC. Slipa på frihand blir aldrig bra OM du inte har gjort det i åratal innan. Skall man slipa borr krävs det utrusning för det. Antingen Tormek eller drill doctor eller likande.

Borr under 5 mm är enligt min egna åsikt inte värt att lägga tid på.. Borr på över 12 mm kan du nog med gott samvete lämna iväg på slipning då det är mer värde att hålla dessa i livet.

Kloka ord från frohike. d^_^b

Jag vill inte vara lika skeptisk som frohike till att slipa på frihand. Åratalen av träning behövs för att få borret som nytt, men ett slött borr kan bli mycket bättre även av att en ovan person slipar det. Viktigast är att det är symmetriskt. Vinklarna är ingen katastrof om de blir lite fel så länge de är lika på båda skären och du inte får det helt utan släppning. Att slipa borr med bänkslip är lättare än att slipa dem med vinkelslip, och har du ett hundratal så har du några att öva på.

Erik

Visst kan man slipa borr utan specialmaskiner. Ett måste är en borrslipmall, så man får diameter, centrum och vinkeln rätt, och en bra bänkslipmaskin. Sen är det bara att öva! Börja gärna med en grov borr, 20-30mm, är enklare att se resultatet då. Håller med om att det knappast lönar sej att lägga ner energi på småborr.

Så svårt är det väl inte att slipa borr? Jag lärde mig för ett kvarts sekel sedan och slipar ett och annat varje år och det blir skapligt. Några hjälpmedel behöver man inte om man har liet känsla. Vinkeln har man redan coh det är bara att behålla vinkeln när man slipar. Men det krävs en bra handteknik för att få till släppvinkel samtidigt. Mindre än 6 mm slipar jag sällan om jag inte råkar sakna just det borret för stunden.

Självklart så måste man ha en borrslipmall! När man bearbetar metall genom tex slipning, fräsning, svarvning osv, så mäter man ju för att se om man har uppnått sitt mål. Varför skall inte det gälla slipning av borr? En borrslipmall kostar inte mycket, typ 25 spänn. När jag utbildade mej, 1986-88, så var en utav uppgifterna i verkstan att lära sej slipa borr. Kommer inte exakt ihåg vilka storlekar vi slipade, men det var nog från 5-30mm, eller något sånt. Efter slipning så skulle borren provborras och hålet mätas. Har för mej att toleransen var +/- 0,1mm. Det kan göras på frihand, men då är det bara ren tur om det blir perfekt.

Det gäller väl att hålla isär begreppen nu. Om man har ett slött och utslitet borr så kan detta bli mycket bättre av att man slipar det på frihand utan någon mall. Man måste inte alls ha en borrslipmall. Däremot blir resultatet bättre om man har det. Det är inte alla gånger det är viktigt att hålet är på tiondelen rätt.

Erik

Ett tips för att slippa slipa borr för ofta kan vara att lära sig borra rätt.

raveper skrev:
Här låter det som om jag saknar någon kunskap.
Har du lust att dela med dig?

raveper skrev:
Slipper gör man inte, men det blir inte lika ofta i alla fall. :D

raveper skrev:
Rätt varvtal, tryck och skärvätska.

Med handborrmaskin blir det oftast för högt varvtal, för dåligt tryck och lite vingligt.
Batterimaskinerna är inte så dumma, lågt varvtal.

Finessen är att borren ska göra ordentliga spånor, gå mot kallt material och att det inte ska bli så många skärmeter.

Trycker man på för lite så halkar borren bara runt och materialet blir varmt (och borren kass).

Borra först med liten borr (ger relativt högt tryck) och stega upp så man får redigt tjocka spån. Blir det mest som mjöl så är något fel.

(Jag har slipat 0,9 mm hårdmetallborr, men det var mest chansa och sedan titta i mikroskopet och det gick att borra kretskort sedan)

Protte

har ni tips på lämplig borrmall då?
ska man slipa på bänkslipen, tormeken eller bandslip?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.