Verktyg & Maskiner
stemor: Ska du handla på impuls ska du inte tänka:P Jag har en lite AEG 12V. Är jättenöjd! Har dragit 6x80 skruv i regel vid altanbygge. gick fint. Dock ska man inte förvänta sig ett monster, men det gjorde inte jag och då blev jag glad! Kan dock inte säga att det är det bättre valet för dig, men jag blev nöjd.. LYCKA TILL!
tlundberg: Cheapy har en del Einhell, dock inte dessa sågar. Någon som hunnit känna på dem än?
woodchuck: Att ctl26:an faller i flöde relativt de andra efter två fyllda påsar kan inte gärna bero på slangen. Det borde vara filterrengöringen. Den halvautomatiska filterrengöring (tryck på en knapp och håll för slangen) jag har på min funkar hur bra som helst, om de helautomatiska är lika effektiva bör de göra stor skillnad efter en tids användning. Men den relativt svaga placeringen med
rca1959: [citat] Var med om nåt liknande för ett par år sen när jag såg till grannens katt. Fick ett bett i handen. Man vet att man inte åkt i onödan till doktorn när denne säger "Du skulle kommit igår". Gick dock bra med antibiotika av rätt sort. Har själv två mjaumers där hemma, bägge hittekatter.
MathiasS: [citat] Det är en bra regel att jobba efter. För egen del betyder det att jag alltid använder kapgersågen för denna typ av kap. Kapar från båda sidorna och har en medhjälpare om balken är lång.
Fluxor: [citat] Frågeställningen innefattade att lägga parkett där klinkret legat. Därav de svar som givits. Om klinker önskats en ytterligare gång så hade svaren blivit annorlunda...
MathiasS: Vad är poängen med det där glidbordet egentligen? Det ser ju ut som att vinkelanslaget glider som vanligt i den rörliga delen av bordet? Det handlar kanske bara om att få större kapacitet mellan anslag och klinga.
BjörnBygg: Att även Festool har släppt mindre lyckade produkter:P Ibland får man nästan Sekt vibbar alá Apple när man läser om Festool på det här forumet.:D
1457g: Vanliga arbetsljus är nog bättre då dessa ger en bättre ljusbild, swedol har några billiga. Bla en rektangulär för 99kr, den har uppdaterats med klarare glas nyligen och den lyser grymt bra faktiskt. :)
Dsl: Hur går det, är ni fortfarande nöjda? !jag köpte en i våras. Efter några spannar betong och ett par m2 golv började den spotta kullager. Fick en ny och denna har jag varit rädd om. Efter 1-2 h försiktigt bilande i murad vägg sloknade den. Orginalmejseln jar ju inte ens blivit sliten. Man behöver tydligen en dyrare maskin. Synd eftersom kraften i meecen var fullt tillräcklig.
piglet: Ett tips kan ju vara http://www.tradera.com/Helt-ny-Makita-5704RK-Cirkelsag-190-mm-CE-markering-230V-auktion_301792_143016997
UffeJ: Tack. Det blir en retur på denna. Bra och viktig info. Tänkte inte på att materialet kan lyfta utan var mer fundersam på om det blev fula snitt vid klyvning.
Nyfniken: Jag har sågat mycket i plast och hade då problem med att platsen smälte i stället om man sågade med för hög hastighet.
1457g: Jepp, likaså med Kress och Bohrcrafts modell kan man känna kuggrörelserna litegrann. Hihi, min nuvarande vinkelschuck som är något gult lågbudgetskrot från coop låter som en slagborrmaskin när man använder den. Högt som attans låter den. :)
Ardexsmitten: Ta en titt på industritorget.se. Gå in på "köp&sälj-maskiner", kategori "plåtbearbetningsmaskiner", typ "kantvikmaskiner". Kantpress är en helt annan sak
BjörnBygg: [citat] Jag gissar att det kommer inom två år d^_^b
KungAnka: Köp Stihl dammsugarslang. Antistatisk kostar 350 kr, finns på granngården, fast du får nog be dom ta hem. Festool slang är likadan men grön, kostar 1000:-. Festool och Stihl-slangen passar på nästan alla verktyg jag har. Adapter till övriga maskiner kan man hitta på VVS-avdelningen på t.ex Bauhaus. Jag har en gummimuff som egentligen är för avlopp som passar på allt. De flesta
BjörnBygg: LÄste igenom bruksanvisningen på nya sågen och det står tom hur man ska går tillväga för att kapa aluminium! Ska prova lite imorgon o´se hur det går. :)
Niclas Jonsson: Classe sålde ut dessa i våras. Men såg i veckan att Hornbach nu säljer samma kit för 1399 kr. Klart köpvärt.
katos: Kan du inte köpa kopplingsbeslaget 503-130 kapa ditt 1300 anhåll till lämplig längd, säg 900 i Kap Ger sågen. Sedan köpa en liknande fyrkantsstång som till kapanhållsförlängning 503-111. Då har du ett kortare anhåll men kan även förlänga det vid behov. Det förutsätter att fyrkantsstången inte är någon specialdimension förstås.
jac: Jepp, borren, bitsen, ficklampan och hölstret saknas i Axminster kitet men det är samma maskiner och samma batterier så vitt jag kan se. Jag har sneglat på Axminster kitet ett tag nu och övriga tillbehör intresserar mig inte så mycket. Skulle kanske vara hölstret då. Däremot skulle jag gärna vilja ha ett tredje batteri.
Daniel_N: Inget brutet ben:) Men har tvingats prioritera en massa annat...Men en bit på vägen har vi kommit. Ca 15 m rör, 4 spjäll och 10 förgreningar har kommit upp. Med lite tur kommer det upp ett par spjäll till imorgon. Lovar att återkomma med bilder;)
MB77: Bra verktyg är a&o när det gäller resultatet. Finnt blev det!!
hecke: Jag har kört med maskeringstejp som nämndes tidigare i tråden och det funkar riktigt bra. Sänka matningen brukar också hjälpa.
foppa72: Jag laddade idag ner Bauhaus app för android (finns tydligen även för iPhone) och däri appen fick man en 10-procent-på-ett-helt-köp. Länk till appen på market Själva appen vete sjutton vad man ska ha till...:S men rabatten på det planerade köpet satt fint. Om detta är för mycket reklam för ett enskilt företag så får moderator ta bort inlägget.
LSN: Varför inte titta på "orginalet" Trend? De har t ex T5 för max 8mm stål. Köper man från UK får man 1/2" och 8mm chuck med och i vissa paket även "finjustering". Jag har en T5 med "finjustering" men använder den knappast alls. Kolla UK tråden om fräsar från UK, Trend har t o m anvisning hur man byter kabel i bruksanvisningen, visserligen till en ny UK kabel men ändå.!
techn9ne: Jag har en Hilti Pd42 helt otroligt grym!! Kostar en liten slant, lite dyr om man inte behöver den i vardagen. Mätområde 0,05…200 m pythagoras m2 den mäter och räknar i stort sätt allt ett litet kikarsikte gör det lätt att se pricken. Har aldrig krånglat går på vanliga aa batterier. MVH