Jag beställde en Kärcher WD3.500P från pixmania, blev 200kr billigare än på Bauhaus. :-)

Den har även ett el-uttag för verktyg vilket jag ville ha. Tänker köra med påsar. Ska suga slipdamm och sågdamm.

Under min renovering har jag kört med en Dust Control 2500 för att suga upp skräp. Helt fantastisk! Suger upp spikar och allsjöns skit som kommer i vägen för slangen. Har inte provat den med något verktyg ännu, men kanske den är mest för grovsug och en finare behövs för slipmaskiner etc... Den använder sig av en påse som kan tömmas. Och det gick många påsar i mitt lilla hus! Det känns som att man får anstränga sig för att döda en Dust Control verkligen!

Fluxor skrev:
Under min renovering har jag kört med en Dust Control 2500 för att suga upp skräp. Helt fantastisk! Suger upp spikar och allsjöns skit som kommer i vägen för slangen. Har inte provat den med något verktyg ännu, men kanske den är mest för grovsug och en finare behövs för slipmaskiner etc... Den använder sig av en påse som kan tömmas. Och det gick många påsar i mitt lilla hus! Det känns som att man får anstränga sig för att döda en Dust Control verkligen!
Har inte hört talas om Dust Control. Den låter bra. Vem säljer den?

Dust Control kostar multum. Den jag använder tillhör min svärfar. Han köpte den begagnad 1993. Prislappen finns kvar än idag; 11000:-. Men för runt 5000:- kan man nog hitta begagnade för idag.

Jag gjorde slag i saken efter nåt års? velande och gick all in...
En CTL26E SD står nu i garaget, har inte hunnit testa den så mycket men blev positivt överraskad då slangen/stosen passade rakt på GCM10SDn. :)

Är väldigt nöjd med CTL26:an men har egentligen bara jämfört den med billigare grovdammsugare för konsumentbruk (läs: Kärcher och Alto-Nilfisk för runt 2kkr). Bläddrade i senaste FWW Shop & Tools där de jämförde diverse dammsugare. Blev förvånad över att Festool CTL26:an låg långt ner på listan över flöde både med ny påse och nya filter samt längst ner efter två fyllda påsar och därmed lite skitiga filter.

Ja, jag kommer från en 1000:- Kärcher som va så kopiöst usel, har hunnit avliva 2st Volta Gemini (som förpassats ut till garaget pga nyinvestering inne) nu innan CTLen inhandlades.
Tror och hoppas jag blir nöjd :)

Sent from my LT15i using Tapatalk

phl: Noterade också det i FWW. Kan det vara så att det sämre flödet beror på att den har 27mm slang där de andra har typ 36mm ?

woodchuck skrev:
Kan det vara så att det sämre flödet beror på att den har 27mm slang där de andra har typ 36mm ?
Det är ju ivarjefall en klar skillnad om man sätter på 36mm slangen istället. 27 mm funkar perfekt vid anslutning till handmaskiner men skall man städa så behövs 36 mm slangen.

Det är möjligt att det hänger på slangen men det skulle inte förvåna mig om den automatiska filterrengöringen på de maskiner som rankades högst i testet faktiskt gör stor nytta.

Att ctl26:an faller i flöde relativt de andra efter två fyllda påsar kan inte gärna bero på slangen. Det borde vara filterrengöringen. Den halvautomatiska filterrengöring (tryck på en knapp och håll för slangen) jag har på min funkar hur bra som helst, om de helautomatiska är lika effektiva bör de göra stor skillnad efter en tids användning.
Men den relativt svaga placeringen med rena filter borde vara slangen. Eller? Har aldrig provat en ctl26 men enligt specen borde det vara rätt bra drag på den.

/woodchuck

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.