Finns det någon enklare avstånds/lasermätare för hobbybruk som kan mäta från 0-100 meter med god noggrannhet? Tacksam för tips på kostnadseffektiv mätare.

Svarar mig själv efter lite research på lunchen....

Clas Ohlson har en budgetlösning för 500 spänn som funkar kasst och bara upp till 15 meter.

En välsorterad järnaffär hade en värsting som kan mäta hypotenusan, avstånd, volym mm med 2 mm noggranhet upp till 150 meter...den gillade jag....pris 3500 inkl moms....suck!

Någon annan som har tips?

Ingen som vet? Ska man verkligen behöva köra tråd-varianten (måttband) i dagens trådlösa samhälle? :o ;D

Så här blev det....jag hyrde en på Tholmarks för 63 kr/hel dag + moms. Sedan körde jag på under ett par timmar och mätte allt jag ville. Man måste dock ha en svart målplatta för annars var det stört omöjligt att hitta den lilla röda laserpricken....men det gick kanonbra!

Tack för tipset!

Denna har jag..
http://www.isn.se/avstand.htm#aa5

Vill man lägga pengarna är den i många lägen ovärderlig - t.ex. när man skall kryssmäta något och inte har stöd under utan annars måste "spänna" upp ett måttband i fria luften..

...kul när 1,5 år gamla trådar lyfts upp igen... :D

P
Masses skrev:
Bosch har en ny avståndsmåtare på väg ut. [/url]
Den har funnits både på marknaden och i min ägo ett tag nu.
Jag var skeptisk till att jag skulle ha någon användning av den i mitt yrke som snickare, eftersom vi oftast måste kunna överföra måttet till ett arbetsstycke.
Den har dock kommit till användning riktigt ofta, och framför allt när det skall mängdas material.

Aj tusan... Dom gör mkt reklam för den nu på deras hemsida så jag trodde den vart helt ny produkt. Likaså säljaren där jag köper sa att leveranserna blivit förskjutna 2 månader. Detta behöver iofs inte betyda att det är en ny produkt... ::)

Åker till Usa nu. Har ni tips på en bra lasermätare som är billigare än här hemma.
/ma

Jag tror inte att just dessa skiljer så mycket i pris mot USA men du kan ju kolla. Leica avståndsmätare

Se bara till att den klarar mm systemet. I USA är det ju bara tum som gäller...

E
Köpte en 5 i en på Lidl för 229:- idag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.