Verktyg & Maskiner
Nimajneb: Även notera att blir skruvarna riktigt långa, typ 160 mm o uppåt så funkar inte slagskruvdragare speciellt bra pga att hela skruven får en fjädrande vridning.
Abrahamsson: Jag köpte "Probuilder" på tradera.. förmodligen inte högsta kvalitet men dom känns okej hittils. 400kr inkl frakt för 8st.... :)
1337: Nu var det ett tag sedan jag klämde på skumgummit under tanoslänken (artnr 80101008-80101010), men jag vill minnas att det var rätt mycket stabilare än de som finns under festoollänkarna. De som säljer Festool borde rimligtvis kunna skaka fram grejor från Tanos också.
corre: [citat] Har du problem med att slagstiftet skjuter ut ~2mm ur nosen och punkterar fodret eller panelen? Min motsv från Harald gör så :/ Inte så mycket nytta den då...
Masses: Jag beställde mina från den där Ebay säljaren. funkade bra...
phl: Jag har samma klinga som Mr. Handman, dvs Hammers 250mm-klinga 12T. Det är en ren klyvklinga med aggressiv tandvinkel och spånbegränsare. Klingan finns hos Swedendro och butiker som säljer Felders sortiment. Köpte min på rea för något år sedan, tror jag gav strax under 300kr. Med den klingan har jag klyvt en hel del 2" ekplank på min GTS10:a utan att den för den delen klagat. Ytan blir
Gilbert: Jag har en liggande, pm:a om intresse finns så kan jag gå att lura av den.
Klicka: Det får nog bli Bostitch eller Bosch (3års EU garanti). Inga dyra pistoler.
jac: Gör du en Google sökning som denna så kanske du hittar något av intresse: +site:byggahus.se/forum/ kgs 254
Lindgrenski: 15kg med batteri? Det var en tung rackare. :) Toolking anger shipping weight till 13.5 pounds, så just över 6kg http://www.toolking.com/festool-564250-lithium-ion-cordless-drill-set
Lindgrenski: Tillverkare: Juncar Oy Modell: Caravan 1250XL Typ: obromsad Flak: Lågbyggd Segment: För alla Totalvikt: 750 kg Lastvikt: 590 kg Flakmått: 260 x 125 cm Material: Galvad, svetsat Surrningsfästen: Invändigt & utvändigt Tipp: Ja Lämmar: Löstagbara och vändbara fram och bak. Äger: Ja Fördelar: Stor (störst?) lastkapacitet med B-kort för ombromsat, relativt stor lastyta, billig, väldigt
KungAnka: Receptet: 9 mm snabbstålsborr, 10 mm helt vanliga nylonplugg (Biltema), 6 mm Heco härdad träskruv. Drog som tusan, sitter som berget. Mollys värdelösa pluggar: stay away! Håller inte för att gängas in i lättbetong. Men, Molly ägs ju av Black and Decker, så det är väl som med andra saker därifrån: dubbelt så dyrt som Biltema och hälften så bra.
Helios: [citat] Hur svag? Kan jag se pricken på en elstolpe, träpinne eller liknande på 40 meters avstånd om det är dagsljus?
Mr Handyman: Idén är bra, ofta blir det flera trådar om samma nyheter med vissa mellanrum och det gör att sökfunktionen blir lite tjatig. Om man bara skriver ett inlägg i nyhetstråden och länkar och fortsätter i en specifik tråd så har man löst båda problemen. Förespråkar dock en nyhetstråd, inte en per märke, det känns ohanterligt. Om man bara är intresserad av ett märke duger kanske
Peterrr: åk till någon som både säljer bosch och hitachi och känn på maskinerna
wadbat75: Mäster, ditt arrangemang är definitivt ett bra alternativ. slacker, jag ska sprutmåla. Visserligen i liten skala, men det behövs enligt experterna minst 100-200 liters tank för att inte kompressorn ska gå hela tiden. Om den går hela tiden så håller den inte utan blir överhettad, sägs det generellt. Intressant att de har så lågt dB-värde.
Paul-Staffanstorp: Skulle förstås aldrig sågat passbitar med sticksågen, men det är ju upp till var och en... ;)
gwyrlim: Nu har jag inte kollat in http://www.stusshed.com/ så nog på ett tag men han har i alla fall en sån och verkar ha gjort några avsnitt där han visar vad den kan. Kan ju var kul att se om man är intresserad. Kolla under "Shed Tv."
Mellanbarn: Vilken överraskning att dom snålat in på något när dom är 500 kronor billigare :rolleyes:. Men ärligt talat, om dom ska hänga med på ett bygge bör dom nog tåla att stå på betonggolv.
1457g: ca 8-900 kr från tyskland, resten kan jag inte svara på men jag kollade också på den ett tag men var för snål dock. :)
GlennKilling: Hej. Jag har ett kättingblock som kärvar. Det går inte att dra ut kättingen i neutral läget. Undrar om någon haft isär ett kättingblock förut? Har lossat några skruvar till på kåpan till "växelhuset" och det känns som nått är fjäderbelastat bakom.?. Vill inte ha delar över hela golvet utan undrar om någon har kunskap om detta? Väl mött/GlennKilling
Masses: Är inne på en Skoda Octavia Scout (4x). Har haft en Scoda octavia för många år sedan och det välkändt höga kupe ljudet eller den sk vägåskan är betydligt förbättrad... Synd bara att dom har en leveranstid på +4 månader
pär h: Sverige inte en chans i världen att det kommer hit. Tänkte mera Europa Pär
daugaard: ett tips när man ska köpa batterimaskin är att även kolla vad som finns för nå utbud av nakna maskiner i samma märke och volt. Det är batterierna som är dyrast, köp rätt märke så kan du kompletera med tex sticksåg, cirkelsåg lr skruvautomat mm till rätt billiga priser. Om man inte känner att man måste ha 2 batterier till varje maskin (:
RealElwood: Ibland kan det vara svårt med stora spiralborr >15 mm, sen är det lite kul också. För precisionsjobb blir det nog körnare och handknackning även i fortsättningen.
GustavW: Har kört Kipors elverk ett antal somrar för att ladda maskiner och köra borrhammare ute i terrängen. 100 driftstimmar har varit problemfria hittills. Sen är inte kvaliten i nivå med hondas, det skiljer ett par steg men priset skiljer ännu mer...
dosken: [citat] Hehe den var ny! En dragsåg är lite besläktad med gjerdesågen då?
FredrikR: [citat] Nej dom är märkesspecifika. 'Alla' tillverkare har olika varianter och mått för att fästa batteriet i maskinen.
lillePer: Den som tog det värst var nog kompisen, han tyckte det var hans fel (vilket det inte var). Han orkade inte lyfta av den på första försöket heller utan var tvungen och släppa ner den en gång till på benet. Haha... Han skar sig gött i handen med då han var tvungen att lyfta i frånluftsventilatonsröret. Sen trodde han inte på mig när jag sa att benet var brutet (kände hur det