10 953 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Såga med sticksåg, tips
Hastigheten avgör helt enkelt hur snabbt bladet rör sig upp och ner (däremot inte hur långt slaget är, det är konstant). Generellt gäller att ju snabbare, desto fortare går det att såga. Generellt sett funkar det bra med max fart när du sågar i trä. Men i speciella material (tex plaster, glasfiber och metaller) kan det krävas att du sänker hastigheten för att få bra resultat. Dessutom kan det vara bra att sänka hastigheten när du ska såga med hög precision - sågen blir oftare lättare att hantera och rör sig långsammare med lägre hastighet.
Pendlingen påverkar hur mycket bladet pendlas fram och tillbaka samtidigt som det rör sig upp/ner. Generellt sett gäller att avverkningen ökar med högre pendling. Pendling är utmärkt vid sågning, framförallt klyvning av trä. Vid kapning kan pendling resultera i mer splitter än normalt, men det spelar sällan någon roll - sticksågen används sällan där slutresultatet är väldigt kritiskt. Vid sågning i metall fungerar det oftast bäst helt utan eller med låg pendling. Likaså svänger (även i trä) de flesta maskiner betydligt bättre utan pendling.
Pendlingen påverkar hur mycket bladet pendlas fram och tillbaka samtidigt som det rör sig upp/ner. Generellt sett gäller att avverkningen ökar med högre pendling. Pendling är utmärkt vid sågning, framförallt klyvning av trä. Vid kapning kan pendling resultera i mer splitter än normalt, men det spelar sällan någon roll - sticksågen används sällan där slutresultatet är väldigt kritiskt. Vid sågning i metall fungerar det oftast bäst helt utan eller med låg pendling. Likaså svänger (även i trä) de flesta maskiner betydligt bättre utan pendling.
Jag upplever det som att högre hastighet ger bättre precision. Eftersom sågen kan börja hoppa vid låga varvtal om man matar för mycket så jag brukar ha så hög hastighet som möjligt för angiven material och slipper därmed vara noga med hur fort jag trycker fram maskinen. Annars håller jag med om resten.
"Ett bra blad i en dålig såg är ofta bättre än ett dåligt blad i en bra såg."
Detta är mitt konstaterande efter att förr i tiden ofta ha nött på med bladen tills dom har varit helt tokslut.
Hade förr en gammal grön Bosch men uppgraderade till en blå för några år sedan. Dock så fortsatte mitt dåliga beteende med att använda bladen alltför länge. Besvikelsen över mitt nya inköp blev stor till dessa att jag insåg att sticksågblad är en förbrukningsvara och att dessa ska bytas ut frekvent.
Numer har jag, förutom förpackningen som bladen kommer i, ytterligare två burkar där jag förvarar:
1 - tidigare använda blad men som fortfarande är i gott skick
2 - dåliga blad men som fortfarande går att använda för sågning där det inte är så noga eller där det kan finnas spik i såglinjen.
Detta är mitt konstaterande efter att förr i tiden ofta ha nött på med bladen tills dom har varit helt tokslut.
Hade förr en gammal grön Bosch men uppgraderade till en blå för några år sedan. Dock så fortsatte mitt dåliga beteende med att använda bladen alltför länge. Besvikelsen över mitt nya inköp blev stor till dessa att jag insåg att sticksågblad är en förbrukningsvara och att dessa ska bytas ut frekvent.
Numer har jag, förutom förpackningen som bladen kommer i, ytterligare två burkar där jag förvarar:
1 - tidigare använda blad men som fortfarande är i gott skick
2 - dåliga blad men som fortfarande går att använda för sågning där det inte är så noga eller där det kan finnas spik i såglinjen.
Helt rätt, sticksågen är otroligt beroende av bra blad (bra kvalitet, rätt typ och vassa) för att det ska bli bra.vojma skrev:"Ett bra blad i en dålig såg är ofta bättre än ett dåligt blad i en bra såg."
Detta är mitt konstaterande efter att förr i tiden ofta ha nött på med bladen tills dom har varit helt tokslut.
Hade förr en gammal grön Bosch men uppgraderade till en blå för några år sedan. Dock så fortsatte mitt dåliga beteende med att använda bladen alltför länge. Besvikelsen över mitt nya inköp blev stor till dessa att jag insåg att sticksågblad är en förbrukningsvara och att dessa ska bytas ut frekvent.
Numer har jag, förutom förpackningen som bladen kommer i, ytterligare två burkar där jag förvarar:
1 - tidigare använda blad men som fortfarande är i gott skick
2 - dåliga blad men som fortfarande går att använda för sågning där det inte är så noga eller där det kan finnas spik i såglinjen.
Jag håller med, brukar dra på max hastighet när det ska sågas finlir.End skrev:Jag upplever det som att högre hastighet ger bättre precision. Eftersom sågen kan börja hoppa vid låga varvtal om man matar för mycket så jag brukar ha så hög hastighet som möjligt för angiven material och slipper därmed vara noga med hur fort jag trycker fram maskinen. Annars håller jag med om resten.
Klicka här för att svara
