3 691 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
carvex sticksåg
Sida 1 av 2
Dom carvex som jag känt på i butik har alla haft glappande fot dvs foten som är utbytbar sitter inte riktigt fast. När man håller i maskinen med ena handen och den andra handen håller om foten så går det med läthet att vrida foten i sidledes.
Har försökt att titta närmare på det men varken jag eller butikspersonal har förståt varför foten glappar.
Skall det verkligen vara så eller är det någon form av justering som behövs som inte är gjort på utställnings ex. Undrar för att för övrigt verkar den väldigt smidig och framför allt är den lätt.
Ni som har den hur fungerar damupptagnings förmågan den verkar ha större utsug men mindre skyddskåpa framför bladet inte lika tät mot damm som yr än modellen innan carvex.
Mvh Pär H
Har försökt att titta närmare på det men varken jag eller butikspersonal har förståt varför foten glappar.
Skall det verkligen vara så eller är det någon form av justering som behövs som inte är gjort på utställnings ex. Undrar för att för övrigt verkar den väldigt smidig och framför allt är den lätt.
Ni som har den hur fungerar damupptagnings förmågan den verkar ha större utsug men mindre skyddskåpa framför bladet inte lika tät mot damm som yr än modellen innan carvex.
Mvh Pär H
Kan man se det som att de släppte en glappig platta för att nå marknaden snabbare, och när de sedan rättat felet säljer de ändå de glappiga maskinerna till de som inte vet tillräckligt mycket för att begära en av de icke-glappiga? Eller har man en glappig får man den gratis utbytt? Eller glappigheten har ingen betydelse även om man märker den när man provar maskinen och de har rättat den på senare maskiner?krijo1 skrev:
--- Mats ---
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Hej Pär,
köpte en Carvex 400 i veckan och provkört den lite grann, inget glapp överhuvudtaget på min, dessutom kan jag berätta att den imponerar, rejält! Klart bättre på snäva kurvor än andra sticksågar jag använt, (bosch, AEG) Dessutom är den lätt, jämför med 300 te.x som är blytung
köpte en Carvex 400 i veckan och provkört den lite grann, inget glapp överhuvudtaget på min, dessutom kan jag berätta att den imponerar, rejält! Klart bättre på snäva kurvor än andra sticksågar jag använt, (bosch, AEG) Dessutom är den lätt, jämför med 300 te.x som är blytung
Ingen anning faktiskt men dom har jobbat med carvexen länge så det verkar ju onödigt att pressa ut den på marknaden med såna brister. Kanske kan vara toleranser i tillverkning som blivit fel, det verkar nämligen inte som att alla har problem med sin maskin trots att den är äldre än 06 10.Mats Bengtsson skrev:Kan man se det som att de släppte en glappig platta för att nå marknaden snabbare, och när de sedan rättat felet säljer de ändå de glappiga maskinerna till de som inte vet tillräckligt mycket för att begära en av de icke-glappiga? Eller har man en glappig får man den gratis utbytt? Eller glappigheten har ingen betydelse även om man märker den när man provar maskinen och de har rättat den på senare maskiner?
--- Mats ---
Vet inte riktigt hur festool ställer sig till detta med byte men man får ju hoppas att dom löser det så för dom som har problem.
Jag vet att Festool fick hicka när Maffel släppte sin sticksåg och att dom måste handla snabbt. För det gick tydligen undan för Festool på slutet enligt utvecklare på Maffel. Så det som Mats B skrev är nog sant
Har ni provat att såga med sticksågen monterat på skena för att se om den sågar rakt och fint snitt och inte rakt men vågigt snitt för det var det som Maffel kom fram till att Festools sticksåg inte kunde såga rakt när den var monterad på skena.
På trä &teknik mässan i Göteborg i höstas så kunde Festool inte dema sticksågen så "dom hade inte alla delar för det med sig hette det"
Men om nu Festool har fixat problemet så kanske man skall överväga den. Men hur tror ni det blir i framtiden om man håller på och byter platta ofta tror ni det kan bli slitet så glapp uppstår har inte tittat så noga på vad dom har gjort för förbättring då jag inte kände till den
För tyvärr så väger Maffells sticksåg bly fördelen med det är att du bara behöver flytta den framåt och inte så mycket neråt. Men dom har inte alls tänkt så mycket på damm upptagnings förmågan och det är enligt Maffels stora marknads undersökning inte så viktigt enligt deras kunder som är typiska byggare.
Mvh Pär H
Har ni provat att såga med sticksågen monterat på skena för att se om den sågar rakt och fint snitt och inte rakt men vågigt snitt för det var det som Maffel kom fram till att Festools sticksåg inte kunde såga rakt när den var monterad på skena.
På trä &teknik mässan i Göteborg i höstas så kunde Festool inte dema sticksågen så "dom hade inte alla delar för det med sig hette det"
Men om nu Festool har fixat problemet så kanske man skall överväga den. Men hur tror ni det blir i framtiden om man håller på och byter platta ofta tror ni det kan bli slitet så glapp uppstår har inte tittat så noga på vad dom har gjort för förbättring då jag inte kände till den
För tyvärr så väger Maffells sticksåg bly fördelen med det är att du bara behöver flytta den framåt och inte så mycket neråt. Men dom har inte alls tänkt så mycket på damm upptagnings förmågan och det är enligt Maffels stora marknads undersökning inte så viktigt enligt deras kunder som är typiska byggare.
Mvh Pär H
Har en Carvex 400 och är fn extremt onöjd med.
Har kört med en Bosch PST500 i många år och var egentligen nöjd med den men då Festool har ett helt koncept kring nästan alla sina maskiner, tänkte jag att det var dags att byta. Men efter en rejäl sågning i helgen med Carvexen, både med och utan skena kan jag tyvärr konstatera att den inte förmår att såga särskilt rakt över huvudtaget.
Har skickat ett email till Tooltech, får se vad de säger. När jag väl får svar vill säga...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Är också missnöjd med min då jag tycker den fladdrar fram och tillbaka som den själv vill och är helt omöjlig att såga rakt med...
Den är parkerad i bilen och jag använder hellre min gamla 300...
Den är parkerad i bilen och jag använder hellre min gamla 300...
Köpte makita-tvingar på k-rauta. Måste säga att finishen är riktigt dålig. Trapetsgängningen var mycket glapp. De kändes snea och och buckliga. Festool-tvingarna kanske är bättre om någon ska beställa.
Edit det här inlägget skulle vara i cirkelsåg/sänksåg tråden. Kanske någon mod kan fixa till
Edit det här inlägget skulle vara i cirkelsåg/sänksåg tråden. Kanske någon mod kan fixa till
Redigerat:
Nämn gärna några punkter, går själv i tankarna att byta ut min PS300 men har inte fått särskilt gott intryck då jag klämde den i butiken och dessutom är det många som klagat så man undrar exakt vad det är.Monterat skrev:
Spontant så tyckte jag att den var lite för lätt så att balansen kan bli lidande men det är sånt som man bara kan spekulera i tills man fått chansen att använda ett tag.
Jag gillar att den är lättare och smidigare än PS 300.
On/Off knapparna (en på varje sida) är mycket, mycket bättre.
Motorbromsen fenomenal.
Lampan funkar bra för mig.
Med kåpan nere och dammsugare kopplad skräpar den mindre och man kan se var man kör, vilket på PS 300 mer var en gissning.
Gillar vinklingsbara kontakten, hade varit ännu bättre med kulledad.
Många klagar på att den inte går rakt, vet inte om de menar kapvinkeln eller svårt att såga rakt fram. Oavsett så tycker jag det är mycket lättare att såga rakt med den.
On/Off knapparna (en på varje sida) är mycket, mycket bättre.
Motorbromsen fenomenal.
Lampan funkar bra för mig.
Med kåpan nere och dammsugare kopplad skräpar den mindre och man kan se var man kör, vilket på PS 300 mer var en gissning.
Gillar vinklingsbara kontakten, hade varit ännu bättre med kulledad.
Många klagar på att den inte går rakt, vet inte om de menar kapvinkeln eller svårt att såga rakt fram. Oavsett så tycker jag det är mycket lättare att såga rakt med den.
Det är oftast kapvinkeln som är den svaga sidan hos sticksågar i allmänhet så jag gissar på att de flesta syftar på kapvinkeln. Hur upplever du sågsnittet jämfört med PS300? Känns det lika stadigt när du åker med den på ämnet?