Letar efter en smidig handöverfräs för max 3.000, kommer uteslutande att användas "handhållen" eftersom jag har en större maskin till fräsbordet. VIll gärna ha en med fininställning för fräsdjupet.

Någon som har erfarenhet av Dewalt, Makita och Hitachis fräsar? Andra? Festool är säkert fantastiskt bra men alldeles för dyra...

/ Björn

DeWalt 621 har nyligen kompletterats med en uppgraderad storebror, DeWalt 622, som dels har en 1400W-motor och dels tar fräsar upp till 1/2". Den finns till ett hyggligt pris hos Miles Tools och bör gå att få levererad hem strax under 3000kr inalles.

Har själv 621:an och tycker det är en bra mellanfräs. Särskilt praktiskt är utsuget genom ena pelaren, så man kan ha slangen och sladden rakt upp.

622:an och 621:an är på utsidan likadana.

Bosch väntas släppa 3 nya modeller runt årsskiftet också.

En klar fördel med Bosch runda "fot" är att man kan köra fräsen längs en mall och frässtålet är hela tiden i centrum.

Just Festool OF1010 som nämns i tråden som hecke hänvisar till dyker upp lite nu och då på Blocket för en skälig peng.
En mycket smidig handhållen fräs som klarar rätt mycket - Helt klart tillräckligt om du idag har en bordsmonterad lösning som är lite kraftigare.

Jag kör min 1010'a till allt men inser att den är lite för klen för att ta bänkskivor tillsammans med AFS900 och lite för korta stål för att verkligen få till det med MFS systemet då stålet skall ned en bit - Och i mitt tycke får 8mm stål att oscillera en del på toppen. En OF2200 står på listan över måsten...

Varför inte titta på "orginalet" Trend?
De har t ex T5 för max 8mm stål. Köper man från UK får man 1/2" och 8mm chuck med och i vissa paket även "finjustering". Jag har en T5 med "finjustering" men använder den knappast alls.
Kolla UK tråden om fräsar från UK, Trend har t o m anvisning hur man byter kabel i bruksanvisningen, visserligen till en ny UK kabel men ändå.!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.