Hej.
Är en glad ägare till Bosch PTS10 och tänkte nu uppgradera min klinga
till fler tänder för finare snitt.
Köpte en Bosch Optiline (2 608 640 437) hos Woodys, men när jag kom hem såg jag att det står att den är rekom för kap/gersåg.

Då kommer ju frågan om detta är en lämplig kombination.

Efter lite googlande så hittar jag att skillnaden verkar vara vinkeln på tänderna.
Enl Bosch hemsida är tänderna på klingorna för bordscirkelsågar lutade 10 gr positivt
och klingorna för kap/ger sågar är lutade 5 gr negativt.

Vad gör detta i såg-resultat? Avsikten är att såga både tvärs och längs med fibrer
och helst få så fina snitt som möjligt i hårt, mjukt och laminerat trä.

Någon som har erfarenhet/kännedom om detta?

Mvh
UffeJ

Kan inte rekommendera den klingan för användning i en bordssåg. Risken finns att klingan gärna vill putta bort/upp arbetsmaterialet från bordet och det är en lite småfarlig egenskap hos en bordssåg. Lämna tillbaka klingan och skaffa en med positiv tandvinkel!

Till min GTS10:a använde jag CMT:s klingor. Hade bl.a. en 40T och en 60T. 60-taggaren gav extremt fina snitt i MDF och plywood men var givetvis begränsat användbar i trä, framför allt vid klyvning. 40-taggaren var en mycket bra kompromiss som fungerade bra till både kap och klyv samt skivmaterial. Har idag en stöddigare bordssåg med 10"-klinga och använder fortfarande 40-taggarna till det mesta.

Jo, om man betänker att kap- och gersågar vill lyfta upp materialet mot anhållet (och radialarmsågars klinga vill hoppa ut mot operatören (man sågar ju baklänges med dem)) så låter det som att kick back-risken ökar. Det är nog inte snittkvalitén som är problemet i plyfa, OSB etc. Däremot är det väl helt värdelöst för klyvning.

En kombi är väl drömmen och de klingar phl nämner lär fungera för kapning också. Slår som vanligt ett slag för Hammers 10"-klinga för klyvning av trä.

Tack. Det blir en retur på denna.
Bra och viktig info. Tänkte inte på att materialet kan lyfta utan var mer fundersam på om det
blev fula snitt vid klyvning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.