Hej
Att såga melamin utan flisning är som bekant en utmaning, jag har på min justersåg en ritsklinga, med vilken jag trodde att skulle klara helt flisfritt, men så blev det inte. Provade med olika matnings hastigheter och huvud klinga ställd både högt och lågt men alla försök förgäves. Nu var det visserligen inte mycket till flisning men ändå!

Några som har några idiot säkra tips eller råd. Kan det vara så enkelt att klinga inte var vass nog?
:S
 
Att lägga en bräda eller skiva ovanpå och klämma ihop med tvingar, så att du sågar genom HDF, melamin och bräda/skiva kanske kan hjälpa?
 
Jag brukar lägga en masonitskiva under när jag kör på justeren, ovansidan brukar ju klara sig rätt bra.
Ritsklinga funkar ju inte alltid plus farligt för armbågarna... ;p
 
För mig brukar det räcka med att tejpa snittet med maskeringstejp runt om innan sågning, och sedan såga mitt i.
 
Du måste justera både bredd, höjd och sidled på ritsklingan. Kolla också att alla tänder finns och är schyssta på ritsklingan/ klingorna. Sen måste du också använda rätt typ av huvudklinga, dvs helst en laminatklinga (många många tänder).
Bara att plocka fram en hög med provbitar och justera, justera. När du väl gjort detta så har du inställningarna klara för framtiden
 
Mikael_L
Raceman skrev:
För mig brukar det räcka med att tejpa snittet med maskeringstejp runt om innan sågning, och sedan såga mitt i.
trollar du nu?
 
Gruvberget skrev:
Du måste justera både bredd, höjd och sidled på ritsklingan. Kolla också att alla tänder finns och är schyssta på ritsklingan/ klingorna. Sen måste du också använda rätt typ av huvudklinga, dvs helst en laminatklinga (många många tänder).
Bara att plocka fram en hög med provbitar och justera, justera. När du väl gjort detta så har du inställningarna klara för framtiden
inntresant, givetvis är jag bekant med detta men en inntresant detalj är att bara på den delen som inte "sågas av" sett från justebordet (alltså den del som hålls mot kap linjalen) är jritsklingna i perfekt linje med huvudklingan, på den andra delen (off cut) så skiljer den en halv milimeter, vilket alltså skulle betyda att ritsklinga inte "täcker" hela huvudklingan... Har jag en för tunn ritsklinga?
Jag kör med en "vanlig" fintandat klinga, alltså med massor av tänder men inte en sån special klinga för liminat... kanske dags att invenstera i en sån.

Tejp har man ju hört ska fungera, men min blygsamma tanke var att nu har jag en såg för en shitload of money, då ska den väl kunna såga utan urflisning :( eller..
 
Antar att det är mest på undersidan det slår ur?
De flesta ritsar jag haft att göra med har antingen varit tvådelade (med shims mellan) eller koniska tänder.
Den tvådelade shimsar man bara tills man fått rätt bredd (dvs som huvudklingan) och den koniska ställer man i höjdled tills bredden blir samma som huvudklingan.
Gillar tvådelade bättre, men det är väl en smaksak kanske.
I teorin borde du kunna klara dig med en för smal ritsklinga om du bara behöver snyggt snitt på ena sidan.
En fintandad klinga brukar räcka, jag ställer upp den riktigt högt så att "anfallsvinkeln" blir låg, har inget proffsnamn på detta, bara upptäckt att det blir bäst så.

Har du provat att såga lite olika melaminskivor? Det finns också skitkvalitet som flisar hur man än beter sig, men jag har t o m lyckats med fina snitt på Biltema och Byggmax melamin (eller vad det nu är för nåt...)
Så nej, du ska inte behöva tejpa om du har riktig justersåg med rits :)
 
Det låter som att ditt problem huvudsakligen orsakas av en för tunn ritsklinga. Tanken är ju som nämnts att ritsen helt ska täcka "huvudklingans" snitt. De måste därför ha samma bredd och vara injusterade i linje.
 
Kan förresten nämna att jag nu ser att jag nästan ritsar 0,1-0,2 mm bredare på var sidan om huvudklingans bredd, dvs detta kanske inte är optimalt eftersom det kan "lysa igenom" spånskiva men syns knappt om man limmar kantlist och kantfasar efteråt.
Genom att ritsbredden är någon 1/10-del bredare kan det omöjligt flisa ur på undersidan och på ovansidan måste det vara vibrationer i huvudklingan eller fel på någon tand om det flisar ur? Vet inte riktigt
 
helt rigtigt, det är bara på undersidan, så huvudklinga gör sitt jobb, hmmm låter som jag måste skaffa ny ritsklinga.

Hur stor skillnad är det på "fintandad" och special klingor för belagda material, jag menar den är ju inte gratis så det måste finnas en påtaglig skillnad för att motivera köpet.

Kankse ska investera en ett sätt "Special klinga med passande rits", så har jag ett Super team för belagda skivor.
 
Ibland brukar Felder ha fina "kit" med rits och laminatklinga till bra pris. Jag har beställt ritsklinga med shims från Axminster för ca 600 kr.
Sågar man inte ofta i laminat/ melamin har jag svårt att motivera en separat laminatklinga, det blir knappt synbar skillnad (men jag kan ha fel)
 
Mikael_L skrev:
trollar du nu?
:) Nä.
Uttryckte mig lite kort kanske. Jag menar att om man bara ska såga någon gång då och då räcker det oftast med att tejpa skivan för ett fint snitt.
Tipset är för övrigt något jag ursprungligen fått från "Bygga hus". Nu har jag inte testat detta på en justersåg i och för sig, men väl med bordssåg, sänksåg, sticksåg och till och med handjagare, alltid med utmärkt resultat. Och jag har lite svårt att se vad som skulle vara annorlunda på en justersåg.

Annars kan jag varmt rekommendera laminatklinga för bulk-jobben, oavsett vilken såg det handlar om. :)
 
Gruvberget skrev:
... jag ställer upp den riktigt högt så att "anfallsvinkeln" blir låg, har inget proffsnamn på detta, bara upptäckt att det blir bäst så....
Jag föreslog i någon tråd att kalla den extremt höga inställningen för något i stil med bandsågslik princip. :)

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.