jbr
jbr: Jag har kikat runt lite efter en ny skruvdragare då det sannerligen var dags att föryngra och förbättra beståndet. Det här med att komplettera med nakna maskiner är alltid en trevlig variant men då gäller det ju att välja rätt märke/serie initialt så att utbudet passar behoven. I mitt fall insåg jag (aningens motvilligt) att jag antagligen inte behöver så mycket sladdlöst då jag
0 svar · 1,7k läst
G
Gargamel2013: Jag är ute efter en spikpistol. Behovet är att spika lister i nuläget, längre fram renovera en vind och då till bl a panel. Batteri- el tryckluftsdriven? Jag har inget emot en mindre (24 lit.) kompressor, den ser jag att jag kan använda till annat. Men kom gärna med erfarenheter av alternativen. Budget upp till 2500-3000:- exkl ev kompressor. Jag har tittat på följande tre maskiner:
0 svar · 947 läst
U
under_construction: Slutade med att jag köpte det här kitet från Proffsmagasinet när de hade någon kampanj. Gick på drygt 4 200, så ett litet kliv uppåt i prisklass. Känner mig nöjd med valet.
2 svar · 2,2k läst
H
heimlaga: Såhär blev nedre styrningarna. I morgon skall jag kapa loss och byta tappen som bakkantshjulet sitter på. Det blev nämligen för lös lagerpassning. En ny tapp är redan svarvad. Efter det är allt det mekaniska färdigt på bandsågen så jag får börja putsa och måla alla nya delar.
15 svar · 4,8k läst
·
H
heimlaga: Det finns några typer av notfräsar som inte ger plan botten på spåret. Det brukar handla om ställbara konstruktioner, bland annat slirsågar och vissa flerdelade modeller. De går ju inte att fräsa tappar med för då blir ju tappskuldran alldeles ojämn.
1 svar · 3,5k läst
bulleribock
bulleribock: Vid oljebyte så tycker jag att man bör undvika biloljor till förmån för MC-oljor, om växellåda och motor delar olja och den har våtkoppling. Annars finns risk för kopplingsslir
17 svar · 24,5k läst
·
SamiHus
SamiHus: [citat] & det tackar vi för:thumbup:
5 svar · 2,7k läst
·
H
Hemmanisse: Ok dyr var den iallafall. 5000:- för en multilåda kan man få rätt mycket bra verktyg för även om dom tar mer plats. Tack för länken iallafall.
2 svar · 1,2k läst
F
falkn: Till min MV6P fick jag till en slang med mindre diameter som passar på den stora slangen samt en gummiadapter med stegring som passar på de flesta av mina elverktyg. Liknande gummiadaptrar finns att köpa som reservdel från t.ex. Festool om jag inte minns fel. Slang kan du köpa på Biltema.
2 svar · 2,1k läst
Martin_B
Martin_B: Bara för det så hittade jag sådana profiler, åtminstone enl. vad som visas på följande bilder: Titta på de två strax under frässtålet. De är precis som de två allra första exemplen, fast vänt åt andra hållet som jag vill ha det: [bild] På denna bild är det den sista som överensstämmer med mitt önskemål: [bild] Typiskt att den verkar vara så ovanlig, åtminstone här i
7 svar · 9,8k läst
·
Y
Yrrol: Nöjd med min lilla lätta 18v milwaukee, blev en fröjd att renovera bil,gräsklippare, byggnader.
44 svar · 24,8k läst
J
jackass: Tack för svar. Det får bli ett kundtjänstärende. Fin såg i övrigt :)
3 svar · 886 läst
H
heimlaga: [citat] Att linda om en motor kostar inte hela världen så jag tycker att det skulle vara ren kapitalförstörelse att bygga om en Jonsered eller Waco vertikalfräs till fräsbord bara för att motorn måste bytas eller lindas om. Det hör ju till normalt underhåll på en maskin att linda om motorn en eller två gånger per århundrade. Däremot så cirkulerar det en del uddamärken som har
27 svar · 4,7k läst
Z
Zakalwe: Uppdatering: Den andra av två "renoverade" ackar lever fortfarande! Den som gick sönder visade sig ha gjort det pga. mitt eget fel. Lödningen till en av celler släppte så att laddregleringen inte kunde känna av individuell cellspänning. Själva dragaren rockar på som vanligt ....
15 svar · 7,4k läst
·
pär h
pär h: Vist är det så phl att värden inte går under. Det allra viktigaste är att lilla träbiten flyttas lika långt när man mäter i båda änderna på kuttern. För har man en kombi rikt/plan så är det viktigt att stålen är parallella med planbordet. Och det där man att den lilla träbiten skall flyttas en viss sträcka är verkligen olika från maskin till maskin. 5 mm skulle tex inte
12 svar · 4,5k läst
pär h
pär h: Personligen så tycker jag man börjar med att se över spånsug systemet. För den är alltid fel dimensionerad per automatik. Och har men den stora plastkåpan som i filmen (används när man lutar klingan) Så verkar det funka med borsten. Tar man bort den stora högra sidokåpan och har den vanliga så kommer borsten mycket närmare klingan. Och har man set över sitt spånsug system så
6 svar · 1,5k läst
C
Christer Bill: Har försökt att testa ah delen i batteriet, det är inget helt superlysande resultat men det är iaf minst lika bra som mitt bästa orginalbatteri. Så från ett dött batteri till ett väl fungerande för typ 150:- + någon timmes jobb. Det tycker jag är en väldigt bra uppdatering. Så har jag celler kvar till att göra ett batteri till :) /C
12 svar · 6,5k läst
·
S
Snickerick: Ja, så är det, alla lösningar funkar inte i alla lägen...
48 svar · 10,3k läst
K
kentlindroth: [citat] Ledsen för att inlägget hamnade under helt fel forum. Vet dock inte hur jag flyttar tråden till rätt. Men det fixar nog admin snart😉
2 svar · 2,0k läst
·
tullemannen
tullemannen: [citat] Säger jag med. Men kunden trodde han skulle förlänga livet på bromsarna! Okunskap.
36 svar · 13,0k läst
H
heimlaga: Tänk att de gamla pappersvedakärrorna har återuppstått! Förr då både papperveden och brännveden till till stan var en meter lång och skulle kärras när man lastade haxar och pråmar och senare också lastbilar så fanns det specialbyggda skottkärror för metersved. De fanns i olika modeller. De äldsta av trä och de nyare av järn. Den vi har på museet i byn ser ut exakt som din
24 svar · 6,5k läst
·
C
cpalm: [citat] Tre månader sedan det gick ut också. Verkar ju inte seriöst.
1 svar · 607 läst
NetNut
NetNut: Har själv en Harald Nyborg maskin för 399:- sedan säkert 7-8 år sedan. Den är inte smidig eller lätt men har funkat i alla år och har ätit in i alla väggar jag provat. Som andra inlägg rekommenderar jag en billig Julamaskin då du klarar dig långt med denna.
22 svar · 4,8k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Det kanske man kan kopletera denna med. Bara att skruva av knoppen och sätta dit ett rör som är 5cm kortare än pinnen. Då gör det inget om ungarna drar i pinnen för då rör sig bara röret till att börja med.
14 svar · 5,7k läst
·
FredrikR
FredrikR: [citat] Nej tyvärr. :(
8 svar · 4,1k läst
·
Snailman
Snailman: Jag hade nåt hundratal över/underbläck att fixa till, de verktyg jag beskrivit är budgetverktyg, de var nog inte avsedda just för ts utan mer generellt om man ska ha till ett helt hus eller två.
7 svar · 5,6k läst
·
Semiproffset
Semiproffset: Ok, tack för svar :)
13 svar · 9,5k läst
Bart
Bart: Ops, aj då. Jag skyller på internet. Där verkar allt finnas som jag inte får titta på.
67 svar · 24,3k läst
·
T
trojlee: För en normal uppfart i norr räcker en 8hp slunga. Ska man ta större ytor och kasta längre måste man gå upp på 13hp. Jag har Ariens slungor både 8&13hp. Den större slungar jag sista biten av vägen upp till stugan och där kan det vara 1m snö när vi kommer men med diff och motorstyrka så går det bara bra. Jag funderade också på band i början men som föregående talare säger så
2 svar · 3,5k läst
F
Friggebo: Det förklarar allt utom självurladdningen.
15 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.