4 648 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
bygga om vertikalfräs för skaftfräs
En tanke slog mig i dag.
De där gamla vertikalfräsarna med trästomme och gjutjärnsbord borde ju vara fullkomligt perfekta att bygga om för skaftfräs. De har ju blivit hopplöst gammalmodiga som vertikalfräsar så de går oftast till skrot nuförtiden. Det finns ju gott om modernare fräsar med gjutjärnsstomme på marknaden för den som vill ha en vertikalfräs.
Spindelpaketet brukar ju löpa i laxstjärtsspår i en gejder som är fastbultad i trästommen. Det borde gå att svetsa ihop en ställning för ett sånt där höghastighetsmotorpaket och få det att passa i gamla gejdern och gamla lyftskruven som ju satt utanpå spindelpaketet.
Sedan kan man bygga stommen (bocken) som man vill ha den så att nya spindeln centrerar i hålet i bordet och alla rörelser blir rätt. Vill man ha det riktigt bra kan man svetsa ihop en stomme av U-balk. Oftast brukar de där gamla träbocksfräsarna ha för litet hål i bordet för moderna vertikalfräskuttrar och det passar ju perfekt för skaftfräsar......och då får man ett solitt fräsbord av gjutjärn.
Bara en ide som slog mig.
De där gamla vertikalfräsarna med trästomme och gjutjärnsbord borde ju vara fullkomligt perfekta att bygga om för skaftfräs. De har ju blivit hopplöst gammalmodiga som vertikalfräsar så de går oftast till skrot nuförtiden. Det finns ju gott om modernare fräsar med gjutjärnsstomme på marknaden för den som vill ha en vertikalfräs.
Spindelpaketet brukar ju löpa i laxstjärtsspår i en gejder som är fastbultad i trästommen. Det borde gå att svetsa ihop en ställning för ett sånt där höghastighetsmotorpaket och få det att passa i gamla gejdern och gamla lyftskruven som ju satt utanpå spindelpaketet.
Sedan kan man bygga stommen (bocken) som man vill ha den så att nya spindeln centrerar i hålet i bordet och alla rörelser blir rätt. Vill man ha det riktigt bra kan man svetsa ihop en stomme av U-balk. Oftast brukar de där gamla träbocksfräsarna ha för litet hål i bordet för moderna vertikalfräskuttrar och det passar ju perfekt för skaftfräsar......och då får man ett solitt fräsbord av gjutjärn.
Bara en ide som slog mig.
Har du möjlighet att fixa lite bilder.
Har sett en del gamla maskiner. Både i äldre skrift och live. Brukar jobba med lite äldre maskiner då och då. Men jag har faktiskt inte set fräsar med trä underrede och gjutjärns bord.
Har sett en del gamla maskiner. Både i äldre skrift och live. Brukar jobba med lite äldre maskiner då och då. Men jag har faktiskt inte set fräsar med trä underrede och gjutjärns bord.
Det kan ta någon vecka innan jag har ärende dit men då skall jag försöka komma ihåg att ta en bild.
De där fräsarna med träbock kan inte vara riktigt gamla. De har ju kullager. Jag skulle vara förvånad om de inte finns i Sverige också.....om de inte är något finländskt efterkrigsfenomen.
Det dök ju upp alla möjliga konstiga kristidsmaskiner efter kriget.....men de ser för välgjorda ut för att vara kristidssurrogat.
De där fräsarna med träbock kan inte vara riktigt gamla. De har ju kullager. Jag skulle vara förvånad om de inte finns i Sverige också.....om de inte är något finländskt efterkrigsfenomen.
Det dök ju upp alla möjliga konstiga kristidsmaskiner efter kriget.....men de ser för välgjorda ut för att vara kristidssurrogat.
Du kan ju titta på den här annonsen så länge:
http://www.tori.fi/paijat-hame/Alajyrsin_22980107.htm?ca=5&w=3
En typisk efterkrigsmaskin av samma grundtyp men i sämre utförande.
Den vanliga modellen har helt gjutjärnsbord med hålet i mitten och två T-spår. I princip som bordet på min gamla Jonsered FM-C men mindre och lättare med klenare hål för spindeln.
http://www.tori.fi/paijat-hame/Alajyrsin_22980107.htm?ca=5&w=3
En typisk efterkrigsmaskin av samma grundtyp men i sämre utförande.
Den vanliga modellen har helt gjutjärnsbord med hålet i mitten och två T-spår. I princip som bordet på min gamla Jonsered FM-C men mindre och lättare med klenare hål för spindeln.
Coolt den modellen har jag aldrig set förut. Men bara för att jag inte har set liknande så betyder det inte att det kanske har funnits sådana i sverige
Dom allra första industrimaskinerna som kom under 1800 talet var först helt av trä. Sedan bord av metall med trä underrede sedan helt i metall. Och med tanke på anhållets enkelhet så skulle det kunna vara en gammal maskin. Men du säger att dom har kullager så då faller det bort att dom skulle vara så gamla.
Så det är nog som du säger att man sparat på metall för det var dyrt..
Roligt med historia.
Dom allra första industrimaskinerna som kom under 1800 talet var först helt av trä. Sedan bord av metall med trä underrede sedan helt i metall. Och med tanke på anhållets enkelhet så skulle det kunna vara en gammal maskin. Men du säger att dom har kullager så då faller det bort att dom skulle vara så gamla.
Så det är nog som du säger att man sparat på metall för det var dyrt..
Roligt med historia.
Nästan så jag blir sugen att ha något liknande som fräsbord. Jag kommer ihåg du tipsade om ett gjutjärns fräsbord åt mig en gång att montera min fräs i, men jag tackade nej, kanske borde ha tackat ja ändå.
Intressant! Har aldrig sett något liknande i Sverige. Har sett en hel del äldre bandsågar med träunderrede, men aldrig en vertikalfräs och aldrig med bara delar av bordet i metall.heimlaga skrev:Du kan ju titta på den här annonsen så länge:
[länk]
En typisk efterkrigsmaskin av samma grundtyp men i sämre utförande.
Den vanliga modellen har helt gjutjärnsbord med hålet i mitten och två T-spår. I princip som bordet på min gamla Jonsered FM-C men mindre och lättare med klenare hål för spindeln.
Äldra Waco och jonseredsfräsar helt i gjutjärn går rätt ofta för billiga pengar. Ska köpa en med trasig motor en dag och fräsa ner min router lift i.
Att linda om en motor kostar inte hela världen så jag tycker att det skulle vara ren kapitalförstörelse att bygga om en Jonsered eller Waco vertikalfräs till fräsbord bara för att motorn måste bytas eller lindas om. Det hör ju till normalt underhåll på en maskin att linda om motorn en eller två gånger per århundrade.Daniel_N skrev:
Däremot så cirkulerar det en del uddamärken som har väldigt små hål i bordet. De brukar gå billigt för ingen vill ha dem. En sådan maskin är ju totalt oanvändbar som vertikalfräs med dagens säkerhetskuttrar. Om du hittar någon sådan så är den ju ett perfekt offer för en ombyggnad.
Klicka här för att svara
