Bara att köpa tycker jag iaf.

Y
Vad är det för olja man ska ha till verktygen?
Jag gissar på att det inte är samma olja som till kompressorblocket?

Eddsson skrev:
Jag spanade länge på Ingersoll dragare på ebay men det slutade med att jag impulsköpte Biltemas nya dragare för 500 riksdaler. Det är den HELT klar värd. Lossade alla mina hjulbultar utan problem iaf!
[länk]
Sådan får det nog bli, så köper jag större dragare sen till nya kompressorn.
mutterdragare,kraftförlängarsats,tryckregulator/dimmsmörjare, trycklangvinda 20m = 1397kr
Känns som om man får mer bröte för pengarna. :P

Redigerat:
Yrrol skrev:
Blir den då obrukbar, eller bara att jag inte får ut ut allt vridmoment? För den har ju fantastiskt högt vridmoment jämfört mot andra.

Har nämnts förut, men jag säger det igen: Det fantastiska vridmomentet gäller vid åtdragning.
Den är något svagare i vänstervarv. Men den är stark så det räcker ändå.

Y
Kände lite på en Luna minidragare, vägde 1.2kg... allt märkbar skillnad mot normalstora. fast vridet var bara ~320nm..

Men om det nu är vid åtdragning så kanske man inte behöver så mycket mer än så.

Redigerat:
frav skrev:
Klarar man inte dra loss hjul-muttrar/skruvar med ett vridmoment på 1350 Nm som denna Scorpio ska kunna leverera, så har någon gjort något den inte borde. Jag använder en Metabo SSW LTX 18V 1/2" slagmutterdragare för att lossa mina bilars hjulskruvar, den har aldrig gått bet med sina 220Nm. Åtdragning sker med momentnyckel & ca120Nm. Drar man åt med drygt 10ggr detta så riskerar man skada fälg & nav.
Hade en sån tills nyligen, köpte mig den nya kolborstfria mutterdragaren som drar 400nm. Något större och tyngre, men fortfarande i klass med en vanlig skruvdragare. Det var en viss skillnad kan jag säga...

Y
vad är skillnad mellan slagmutterdragare och mutterdragare? Är det skillnad alls eller bara två olika ord till samma pryl?

Y
Biltema hade endel strul igår med att visa sidan för luftverktyg.

Idag så har det dyktupp lite kommande/existerande nyheter blandannat en mindre mutterknackare som nästan är hälften så tung.
Förvisso drar den bara 310nm jämfört mot 610nm men det kanske räcker för att fåloss hjulmuttrar och när man ska byta lite delar på bilen? Men det är behagligt med 1,2kg istället för 2.1kg vikt. Har många gånger beundrat en luna 1.1kg hur sjysst det känns i handen.

(har uppfattat att det är olika vridmoment beroende på om man drar eller släpper. tyvärr nämner dom inte olika värden på sidan)

399kr. 310nm. 1.2kg. 3/4"
http://biltema.se/sv/PAXNews/201442/Mutterdragare-38-AIW-310-15015/

har även kommit en större:
699kr. 1355 Nm. 3,2kg. 3/4"
http://biltema.se/sv/PAXNews/201442/Mutterdragare-34-AIW-1355-15017/

Så jag frågar igen men mer tydligt. Vilket vrid krävs för att få loss skruvar till länkarmar och andra reservdelar på bilen?
Jag har inte tänkt dra åt så hårt med maskin iaf, har momentnyckel för det. Det är mest att jag bekvämt vill kunna riva isär bilen. Räcker 310 eller bör jag upp över 500nm för att inte bli som med min eldrivna som bara knackar och inget händer.

badtastex skrev:
Ett alternativ är förstås en slagskruvdragare som brukar fixa dessa moment. Exempelvis Bosch GDX 18V-li om du har flera Boschmaskiner med 18V...
Skiftade däcken på våra två bilar med denna i år. Så jäkla smidigt och drog nästan inget batteri heller. Detta trots att den nya bilen har fått sina däck skiftade på däckhotell senast och dessa var garanterat för hårt åtdragna men det löste GDX:en fint om än med lite mera tid. På den andra bilen som vi har haft ett tag och som jag har dragit åt för hand själv var det inga problem alls. Har nog aldrig skiftat däck på två bilar så snabbt som jag gjorde i år.

• Gilla
badtastex
  • Laddar…
Har insett att jag inte har en bra mutterdragare. Orkar fan inte dra fram kompressor för att byta hjul så batteridrivet ska det va. Har mest Makita 18V så en sån vore ju lämplig att köpa löst.
Behöver man den stora BTW450 (440nm) eller räcker den mindre DTW251 (230nm)? Det ska bara bytas hjul, har inget annat användningsområde.

Jag har den lilla BTW251 heter den. Har bytt hjul med den men det är precis på gränsen att den lossar hjulbultarna trots att jag använder momentnyckel när jag drar fast dom.
Jag skulle satsat på den stora.

Använder min för att dra frallor där den funkar utmärkt!

Hade du haft metabos 18v-serie så hade du kunnat köpa deras nya med 400nm som har ungefär samma vikt och storlek som en vanlig skruvdragare. Funkar finfint!!

Kanske lite gammal tråd, men jag har kollat upp Scorpio YU-1281T.

Reference Data

Working Torque

Forward---------------------------Reverse

Gear 1:

400-450 ft-lb--------------------450-500 ft-lb
(542-610 N-m)------------------(610-678 N-m)

Gear 2:

600-650 ft-lb--------------------700-750 ft-lb
(814-881 N-m)------------------(949-1017 N-m)

Gear 3:

700-750 ft-lb
(949-1017 N-m)

Max Torque: 1,000 ft-lb

Y
Nöjd med min lilla lätta 18v milwaukee, blev en fröjd att renovera bil,gräsklippare, byggnader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.