OBS! Detta är bara ett experiment! Jag tar ej ansvarar om någon gör något dumt! ;)

Jag köpte en 14.4V AEG skruvdragare på rea för två år sen. Man fick två 1.5Ah ackar och laddare med skruvdragaren och det gick på cca. 1400:- Den har funkat fint men efter att ha använt den flitigt i två år (cca. 2000 spånskruvar och lite annat) så har batterierna lämnat in.
Kedjan där jag köpte skruvdragaren hade inga batterier på lager men kunde beställa för cca 900:- / st. :wow::rolleyes:

Innan jag slängde skruvdragaren och köpte en från Jula istället (för lika mycket som en ack kostar) plockade jag isär ena batteriet för att se vad det är för celler. Det var kinesiska LR1865BE, special litiumceller som pallar urladdning med hög strömstyrka (men har i gengäld låg kapacitet). Dessa är lite svåra att få tag på men motsvarande Sonymodell är SE US18650VT (används av bla.a. DeWalt). Sådana kostar 36:- /styck + frakt på Ebay och har samma kemi, lite lägre kapacitet och aningen högre urladdningsström. Jag köpte 8 st. på försök och bytte ut gamla celler. Det verkar funka fint! Laddaren laddade utan problem och skruvdragaren spinner som den gjorde när den var ny.

Tips:
1. Man MÅSTE använda celler avsedda för handverktyg. Dessa är specialgjorda för att tömmas med upp till 20c och har inbyggda överhettningsskydd. Det finns lika stora celler med betydligt högre kapacitet, men de är anpassade för mindre strömförbrukare och skulle förstöras av skruvdragaren.

2. Det finns en tempsensor i botten av batteriet som rör en av celler. Den måste åter limmas på cellen för att laddaren ska funka som den ska.

3. Om du ska löda celler så är det stark lödkolv som gäller. Ingen idé att försöka med liten Weller eller lödpistol, det kommer bara att förstöra cellen. Det är minst 80W och snabba ryck!

2013-09-30 20-20-54 - IMG_3112_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-09-30 20-22-17 - IMG_3113_resize.JPG
Skapa konto
2013-09-30 20-23-39 - IMG_3114_resize.JPG
Skapa konto
2013-09-30 20-53-21 - IMG_3115_resize.JPG
Skapa konto

• Gilla
Raptor50 och 2 till
  • Laddar…
Vart sitter tempsensorn på sista bilden?

Tempsensorn är inget annat än en PTC-diod som sticker ut från kretskortet och är "limmat" mot en av två mittbatterier. Dvs. om man är försiktig och inte river limmet (som ser ut som silikon) så behöver man inte göra så mycket mer.

Kul att höra att du fått liv i skruvdragaren igen. Men jag tycker dina nya ledningar mellan cellerna ser lite väl klena ut. Klarar verkligen den lilla tråden de urladdningsströmmar man kan komma upp i med en skruvdragare? Jämför man med de ledningar som satt original ser det ut att vara stor skillnad på tvärsnittsarean.

• Gilla
Björn Magnusson och 1 till
  • Laddar…
Lite häftigt att skicka en 20C (20-30A) genom 0,5mm2... Även om plåtarna som var svetsade original är tunna som löv så har de ändå ca 1,5-2mm2 i area då de är breda.

Har du kvar de gamla cellerna, vore intressant att mäta dem individuellt ibland är det bara en som är dålig.
Men man byter ju förståss alla.

B
Har också en AEG 14V köpt för ett par år sedan. En av accarna har dött och orkar inte med 5:e trallskruven efter en laddnng. :thumbdown:

Denna info är precis vad jag behöver. Vilken säljare har du handlat av? Vad gick frakten på och hur lång tid tog den?

Hej!

Jag köpte från "supowerbattery111" på Ebay. Det tog cca två veckor att få hem. Jag tror att frakten går på 150:- eller så.

Nu har jag testat en av mina "renoverade" batterier på riktig. Jag monterade spårade spånskivor för golvvärme och drog cca. 100 skruvar. Batteriet har inte säckat ihop än! :thumbup: Som Dr Alban sa: det funka! Stabilt!

Fortfarande stabilt?

Herr_JT skrev:
Fortfarande stabilt?
Jajamen! Har "byggt" två ackar och bägge fungerar utan någon kännbar försämring. Dock bygger jag inga golv längre så ackar har gått laddats cca. 15 gånger var under senaste året. Men som sagt, det är snarlika celler som i originalackar, så det finns ingen anledning att tro att dessa skulle "säcka ihop" tidigare.

Uppdatering: Nu har en av ackarna börjat blinka rött efter att ha laddats. Den laddas upp/fungerar fortfarande, men laddaren blinkar som att acken är trasig. Den andra acken fungerar fint. Jag misstänker att termogivaren har ramlar loss på något sätt...ska öppna acken och titta.

Jag har skruvat 26 kvadrat golvskivor och ett garagetak med dessa ackar hittills...(cca. halv låda innehållande 2000-spånskiveskruvar).

Det där är 18650 batterier som man kan köpa lite varstans och är vanliga i högprestandaficklampor numera.
Finns två varianter, med och utan skyddskrets.
Det batteriet med kretsen är några millimeter längre än den utan.
Skall ni byta ut cellerna i era maskiner så skall ni förmodligen ha utan skydd då detta och balansering av cellerna oftast finns på ett kretskort i batteripaketet.
Dessa batteripaket kräver balansering för att ingen cell skall överladdas = brand (i värsta fall)
Köper man dessa celler på Ebay så är risken stor att man får återvunna eller bara kassa celler.
Och kapaciteten som dom anger är ett stort skämt.
Ett tips är att kika på Tyska Ebay för ersättningabatterier.

Nej, man kan inte bara köpta "18650 batterier". 18650 står bara för storleken 18.6 × 65.2 och säger inget om kemin. 18650-batterier finns i många varianter och de flesta är gjorda i Kina (inklusive celler som satt i acken som original) oberoende om man köper från Tyska eller Japanska E-bay.

Det viktiga är att köpa batterier som är gjorda för elverktyg och klarar av urladdning uppemot 30c. Dessa har vanligtvis tre gånger lägre kapacitet än "ficklampsceller".

• Gilla
A:son och 1 till
  • Laddar…
Du har helt rätt i det du skriver, och självklart så skall man använda rätt celler.
Kan ha varit något drucken när jag skrev det där.
Visste inte att det var så stor skillnad i urladdning men där lärde man sig något nytt.
Jag har sett både Li-MN, Li-Ion och någon skum variant på LiFeP4 batterier i 18650 format sittandes i billiga maskiner (förutsatt att märkningen stämmer).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.