D
Som sagt, lågprisvaruhusen som Jula, ClasOhlson och Biltema har ju borrhammare för runt 500. Köpte en sådan när jag skulle ta ner en leca-vägg. Den klarade hälften, sedan fick man gå tillbaka och byta ut den på garanti så klarade den av resten också. Har även huggit upp asfalten för bergvärmekollektor och markränna och borrat några hål. Fungerar utmärkt om man inte är proffs. SDS+ är väl bara plus. Har provat med vanlig chuck på dessa maskiner också men det fungerar inget bra. Borr och tillbehör finns att få tag på samma ställe som maskinen. Lite dyrare än de billigaste borren men ofta bättre.

Tack för alla era svar. Verkar som de flesta borrhammare skulle fungera. Slår nog till på en billigare och hoppas på att den håller. Ska ju inte borra så överdrivet mycket, utan har planer för omkring 20-30 hål. Frågan är vilken av dessa man ska välja:

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001098/

eller

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001092/

Den sistnämnda är ju endast ett par kronor billgare. Till den övre ingår några borrar, men dom är säkert inget tt hurra över. Spontant skulle jag nog välja den sistnämnda. Eller?

Fairlane
Jag hade köpt den senare och lite borr

Jag röstar också på den för 469 då den har bättre slagkraft.

Ska man inte borra stora hål eller bila på hög nivå räcker 3J gott och väl. Jag har en 2.1J Makita 18V borrhammare och det är endast ifall jag ska bila mycket att jag plockar fram den nätanslutna borrhammaren.

Jag testade Julahammaren för några år sedan (antar att det är samma) och blev aldrig vän med den. Klumpig och saknar mjukstart/reglerbart varvtal.

Jag har själv den aningen kraftigare julahammaren, och den typen av modell känns mer passande om man behöver en liten billig bilmaskin. Har inte provat att borra med min, men kan tänka mig att den är rätt klumpig.
Dom är dessutom betydligt större i verkligheten än intrycket man får från bilderna :p

Har själv en Harald Nyborg maskin för 399:- sedan säkert 7-8 år sedan. Den är inte smidig eller lätt men har funkat i alla år och har ätit in i alla väggar jag provat. Som andra inlägg rekommenderar jag en billig Julamaskin då du klarar dig långt med denna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.