S
De e lugnt :)

För lövtransport så är det nog bättre att blåsa än att suga. Den varianten nämnde jag också tidigare, som du kanske såg, med att göra en sug med med lite kortare slang kanske 5-10m, och sedan ha en längre slang genom vilken man blåser löven till komposthögen istället. Kruxet är bara att få till övergången.

Om du inte har allt för stora ytor med allt för mycket löv, och allt för långa sträcka att förflytta, så kan jag rekommendera en bra lövblås. Jag har en ryggburen husqvarna och den funkar bra för att samla ihop löst liggande löv i högar, men inte så bra på att transportera vidare. Man inte heller med den där biten med att hacka sönder löven, och det var ju det som var ett extra plus med trädgårdstraktorn med klippdäcket, den både klippte och fixade transporten också.

Gör man som ovan med en sug först och en blås sedan, kan man kanske få till det i övergången mellan sug och blås. Och vid närmare eftertanke är det kanske inte något större krux med övergången heller. Alla lövsugar har ju en sådan övergång där löven passerar fläkten och blåses ut i påsen.

Ett tips till Patrick men inget ny konstruktion som ts söker är det som vi använder i fritidshuset med stora ytor. En lövblås och en stor presenning på ca 5*5 m eller större. Blås upp löven på presenningen och sedan drar man den till komposten eller där man vill ha lövet. Fungerar bäst om man är två personer och den blir som en stor säck att dra och kräver lite inkörning för att inte blåsa upp kanterna. Vi har en hyfsat kraftig Stihlmaskin så man kan blåsa ett ganska stort området och flytta presenningen 2-3 ggr före tömning. Men det fungerar ju inte i alla lägen med den lösningen men ett alternativ för vissa.

Tack för tipset Anders :-) Det är ungefär så jag brukar göra fast jag är själv, så jag krattar upp löven på pressningen efter att jag blåst ihop dem i en hög. Har en ryggburen Stihl och den gör sitt jobb bra.
Mitt problem är tomten är kuperad och komposten ligger dumt till för att släpa dit löven när de ligger i presenningen.
I mitt fall skulle det snarare handla om en centraldammsugarliknande konstruktion eftersom jag har svårt att köra på tomten med ett fordon med uppsamlare. Med tanke på vad vi kommit fram till så här långt så känns inte min idé realiserbar, men ibland är det kul att klura och räkna på lite annorlunda projekt. Jag kommer fortsätta följa utvecklingen i denna tråd och återkomma om jag kan få fatt på lite formler och annat nyttigt för beräkning av tryckfall och fläktstorlek.

• Gilla
Snickerick
  • Laddar…
S
Ja, så är det, alla lösningar funkar inte i alla lägen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.