Om man behandlar med motorolja bör man akta gummidetaljer under bilen. En kund smorde in samtliga bromsok på sin bil. Gummitätningarna svällde och låste bokstavligt talat bromsoken. Det blev en kostsam affär att byta samtliga bromsok...

tullemannen skrev:
Om man behandlar med motorolja bör man akta gummidetaljer under bilen. En kund smorde in samtliga bromsok på sin bil. Gummitätningarna svällde och låste bokstavligt talat bromsoken. Det blev en kostsam affär att byta samtliga bromsok...
Det gjorde jag också en gång då jag var tonåring och inte förstod bättre:p Smorde in med vanligt Shell Retinax vaselin (smörjfett). Lyckligtvis bara på frambromsarna. Det blev litet pyssel innan jag hade plockat sönder båda bromsoken i småbitar och rengjort och bytt gummidelar och smort med bromsfett i stället. Resultatet blev bra...... de bromsoken hänger med än i dag 14 år senare

Bara så jag hänger med pratar vi ordagrant smörja in oken eller avser det kolvarna?

Smörja in hela oken (som att doppa dom i spilloljetanken)

tullemannen skrev:
Smörja in hela oken (som att doppa dom i spilloljetanken)
But why?

Det som dödar många gamla bilar är inte för att motorn, växellåda eller drivlina ger upp utan pga det rostar.
Har själv en gammal volvo 940 från 96 som jag får skrota pga att det verkar omöjligt att hitta någon verkstad som vill svetsa det, ändå är det inte någon bärande del som har rostat.
Hade jag bara haft garage så hade jag grejat det själv.

Redigerat:
Andy78 skrev:
But why?
Säger jag med. Men kunden trodde han skulle förlänga livet på bromsarna! Okunskap.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.