Verktyg & Maskiner
heimlaga: Jag laminerade linjalen till mitt Danderydspass av tunna träribbor. Ek och bok varannan ribba. Bokvirket kom från vedhögen i en trappfabrik Sedan lackade jag med uretanlack. Trälinjalen håller och är rak ännu efter 15 år i periodvis hobbybruk periodvis yrkesbruk och den var betydligt billigare än Danderyds egen aluminiumlinjal. Jag älskar deras system med justerbara libeller på en
Roland112: [citat] aha men då kanske man ska köpa sig ett då, söker ett mindre släp på mellan 140cm - 200cm långt.
Yrrol: Jag behöver lacka några motordelar och tänkte att det kunde vara kul att prövat själv. Ventilkåpor, luftburk och lite annat ska få 2k epoxygrund, sedan någon seriös färg ovanpå det. Vet dock att det inte är så bara att lacka så vill bättra mina chanser genom att köpa en bra färgspruta. Har ni några tips?
thomasx: Jag har en särskild lådfräs, som skiljer lite från "miter lock" som lt1cobra nämner, och den funkar fint, men uppfinningen i trådstarten gör ju helt klart jobbet att göra en låda betydligt enklare, givet att man vill ha likadan botten som sidor samt front. Fast det är klart, fronten är ju fritt valt. Här är den jag kör med.
vik_tor: [citat] Skulle köpa en fräsmaskin och hade lite frågor och då var nämnda man hur trevlig som helst. När jag några dagar senare skulle lägga en beställning och hade lite frågor om hur frakten går till för en så stor maskin så var han det motsatta vilket gjorde att jag backade och istället beställde en konkurrent som jag handlat av tidigare och var 10k dyrare. Men detta var 8 år
Lutte: En gång för längesedan så skulle jag sanera min tilldelade firmabil. Ingrodd gruvsmuts och diverse äckel satt fast i plasten och jag testade lite allt möjligt sen fick jag tipset att köra med WD-40 eller 5-56 o det funkade kanon och ett plus är ju att det luktade gott efter all 5-56! Gnodde med en sån där gul hård svamp för mygg o skit på bilen
DennisCA: Bilvax som inte innehåller silikon använder jag på mina gjutjärnsbord, Simoniz är märket. Att lacka med högglansigt polyuretan (golvlack) kunde också funka för att ge en yta som tål slittage, sedan vax eller paraffin på det så borde det glida som bara den.
DennisCA: Ja gissade det var ända lösningen, surt sa räven då man inte kom på att specifiera det. Blir trixigt att täcka insidan.
Robert-san01: Bits som är gjord för slagsruvdragare är troligen att föredra då de inte är lika stumma och slås sönder.
SamiHus: Jag har bara testat 2 sågar men båda är av dyrare modell(7-8k). Men jag har gått och pillat på en massa sågar och tycker alla billigare sågar på Jula, Bauhaus, Biltema, K-Rauta mfl har samma problem. De känns alla väldigt rangliga med dåliga anhåll. Den jag nog kommer köpa är Bosch XC10 då den verkar otroligt stabil och anghållet biter fast ordentligt, den lär duga för mig tills
ullberg: Jag har metabobordet och Dewalts 7023 (tror jag är rätt siffror, men det "klassiska"). Trots att jag inte gillar amerikanska prylar skulle jag ta DeWalt:en alla dagar i veckan, har inte sett något bord som är vassare, möjligtvis om man vill ha ett "rullbart" bord som några av de stora tillverkarna har, inte en USP för mig.. /U
Sfrepe: Vet du ingen som har en genomloppsbläster?, då slipper du slipa. Fredde
fixkam: Hallåj, lånar tråden lite... Har också inhandlat en 2704. Vill beställa en Freud klinga till den. Hittar inte en 260 multi purpose med 30 mm axel. Vart beställer ni era freudklingor och vilken skulle ni rekommendera för vardagligt bruk? För min del blir det mest klyvning av mdf & limträskivor. Funderar också på "dado" set. Någon som provat?
norrbottenssnickaren: [bild] Trots att jag är festoolnörd själv så blir jag totalt bazonkas på att ta maskinerna upp och ner från lådorna hela tiden. för tillbehören är det kanon att ha de i lådorna men själva maskinen är fin att som här ha den på min egenbyggda workcenter. Men Gud va bra det är när man ska iväg å jobba då är lådorna grymt bra.
corre: Dra 22mm kopparrör som basledning i verkstan, och montera vanlig uttag på lämpliga ställen. Perfa med en kort snutt ledning innan förbrukare. Tex 1m slang innan blästen, en spiralslang vid bordet och en gummislang för maskiner vid svetsbord. Samt en slangvinda vid dörren för däcktryck etc.
phl: Oljan är troligtvis lite skiktat smörjfett från växelhuset. Torka av och kör, helt normalt.
JPW: Bygg en kapmojäng: https://mobil.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18811-saga-rakt-med-handcirkelsag.html
badtastex: Jag har en kamera som istället koppas till USB och den har fungerat ganska bra. Det är ju ofta ganska dåliga videoförutsättningar där en sådan här kamera stoppas in så man skall nog inte förvänta sig underverk. Min kamera kommer från en premie som Gör det själv hade. http://gds.se/erbjudande/19029/form/gds/1
badtastex: Som stöd för vingen på höger sida klurade jag på en del olika lösningar, när jag använder den mobila arbetsbänken använder jag helt enkelt de stag med rullar som den har och det känns som att det blir stabilt nog för reglar och annat. I verkstaden så hanterar jag inte så ofta så kraftiga saker så ett mindre stöd känns möjligt. Limmade ihp en triangel av lite ekbitar som blivit
sgtPancake: Definitionen av råttbo är i detta fallet "trångbodd". Och det var ganska omständigt och dyrt att koppla in 3-fas. Man är tvungen att ha jordfelsbrytare och det har jag ingen... vi har planerat att byta ut hela centralen nästa vår.
DennisCA: Nå jag ska väl prova bara jag hittar nån passande slitstark poly så återkommer jag med svar.
berne88: [citat] har väl inte tänkt att köpa något mer i festool som det ser ut nu, har makita i allt annat, men gillade festool då den var så liten å lätt, sen vet jag inte hur stark den, då det finns många maskiner på marknaden som är mer kräm i [citat] mmmm ja det är ju de:( sen är det bra mkt dyrare 1010... har kikat lite på både uk å tyskland, men det ger inte så många kr i
drx: Preska i Helsingborg har hållt på i lite drygt 40 år snart med kapelltillverkning till allt som går att täcka, slå en signal och få ett prisförslag. Anders brukar inte vara svår att ha och göra med.
PappasHammare: Biltema http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Limpistol-GG25GG70-2000022926/