Finns det någon lasermottagare som gör att man kan använda en vanlig linjelaser (i mitt fall en Dewalt087K) utomhus till mindre avstånd?

Vad jag förstår är de normalt konstruerade så att de behöver den roterande funktionen för att mäta exakt. Vad hände rom man sätter dit en konstant laserlinje? Det är inte mer än 5-7 m jag ska mäta.

Jag TROR att alla mottagare förväntar sig en pulserande signal.

MathiasS skrev:
Jag TROR att alla mottagare förväntar sig en pulserande signal.
Så är det.

Hilti har en mottagare till linjelaser. Så det finns säkert fler som har det.

Min Topcon LC-4X har det också, linjelasrar som stöder mottagare modulerar laserstrålen med en 10 kHz signal som mottagaren känner av. Vet inte om det är samma standard för alla märken.

/Anders

Jag har en Bosch 2-80 (eller vad den nu heter). Funkar klockrent!

Bosch GLL 2-80 och 3-80 har mottagare men vet ej om de fungerar med andra märken.

Nu får vi se, en Dewalt DE0892 är på väg hem till mig inför sommarens altan & uterumsprojekt.

Snailman
en billig utomhusmetod är att vänta tills det blir mörkt, då syns lasern tiotals meter utan problem (för dem som har gott om tid)

Snailman skrev:
en billig utomhusmetod är att vänta tills det blir mörkt, då syns lasern tiotals meter utan problem (för dem som har gott om tid)
I Norrbotten strax före midsommar blir det inte mörkt...så det blir att vänta till slutet av juli/början av augusti. Fullt så länge har jag inte på mig.

• Gilla
avajadi
  • Laddar…
Lånar tråden på ämnet.

På min PSL 180 kan man sätt spå pulse mode, inte synligt för ögat, linjen blir bara lite svagare.. Gör detta att den fungerar med "vanliga" mottagare?

Snailman
Troligen, om linjen blinkar snabbt så ser den ju svagare ut, men frekvensen kan skilja jag har en mottagare som funkar till alla mina tre lasrar och en andra som bara fungerar med två av dem.

Ok, tack för svar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.