10 304 läst ·
48 svar
10k läst
48 svar
Spånsug som lövsug
Sida 1 av 4
Hejsan
Jag har lite funderingar kring att använda en spånsug som lövsug, men för att det ska bli praktiskt så behövs en rätt lång slang, för att inte behöva släpa runt spånsugen. Så frågan är, hur lång slang kan man ha? Jag förstår att det är avhängigt av själva sugen, och jag antar att det framförallt handlar om sugens förmåga att bygga undertryck. Men jag tänkte att det kanske finns lite tumregler m.m.
Jag har lite funderingar kring att använda en spånsug som lövsug, men för att det ska bli praktiskt så behövs en rätt lång slang, för att inte behöva släpa runt spånsugen. Så frågan är, hur lång slang kan man ha? Jag förstår att det är avhängigt av själva sugen, och jag antar att det framförallt handlar om sugens förmåga att bygga undertryck. Men jag tänkte att det kanske finns lite tumregler m.m.
Utan att veta vad du har för spånsug så gissar jag ändå på någon hobbyvariant och den klarar nog inte av så värst många meter. Så du kan inte ha stor tomt . Slang är DYRT så kratta du istället eller för samma peng som slang kostar kan man säkerligen köpa någon billig lövsug på div lågprisbutiker som säkerligen kommer att funka bättre.
Är inte så förtjust i tumregler blir ofta missförstånd
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Gör någon sorts vagn och släpa runt sugen, men gör ett prov först med en lövhög, det är inte sådär fantastiskt effektivt att suga upp material.
Protte
Protte
Kratta eller lågprislövsug kanske är ett alternativ för dig, men inte för mig, annars hade jag inte funderat på denna lösning.pär h skrev:Utan att veta vad du har för spånsug så gissar jag ändå på någon hobbyvariant och den klarar nog inte av så värst många meter. Så du kan inte ha stor tomt . Slang är DYRT så kratta du istället eller för samma peng som slang kostar kan man säkerligen köpa någon billig lövsug på div lågprisbutiker som säkerligen kommer att funka bättre.
Jo, jag har funderat på det, men oavsett vilket vill man ju inte släpa runt mer än nödvändigt, så någon uppfattning om lämplig/max slanglängd bör jag ju skaffa mig, oavsett vilket. Problemet är att man då också måste släpa med sig löven.prototypen skrev:
Att suga löv ur högar funkar dåligt med vanliga konsumentlövsugar, de drar i sig för mycket på en gång och så blir det stopp. Hur det är med större professionella, som K-sugen, vet jag inte. Men som alltid med sugar, antar jag, gäller det att få en lagom mängd material tillsammans med luftfödet, för att få det att funka bra.
Har aldrig funderat på själva frågan, men om någon räknar brukar man kunna använda 150 mm slang till en spånsug med den effekten. Sedan kan man kalkylera med olika slangdiameter beroende på vilken längd som behövs och för sugförmåga, brukar finnas grafer till vissa spånsugar om man kollar runt på olika märken men det är oftast de dyrare.
Sedan måste även hänsyn tas till vilka löv man ska suga. är det mestadels små björklöv eller stora lönnlöv, samt om de ska vara helt torra eller tillåts vara fuktiga då det ställer olika krav på sugförmåga utifrån att lövens vikt påverkas av fukthalten. Gäller även eklöv men där man samtidigt också vill ta upp ekollon som är minst ett lika stort arbete.
Så generellt kan man kalkylera på sugförmåga, men vad krävs för att det ska fungera. Men här är jag lite osäker på om det ingick i frågeställningen eller är det bara sugförmågan som är intressant?
Sedan måste även hänsyn tas till vilka löv man ska suga. är det mestadels små björklöv eller stora lönnlöv, samt om de ska vara helt torra eller tillåts vara fuktiga då det ställer olika krav på sugförmåga utifrån att lövens vikt påverkas av fukthalten. Gäller även eklöv men där man samtidigt också vill ta upp ekollon som är minst ett lika stort arbete.
Så generellt kan man kalkylera på sugförmåga, men vad krävs för att det ska fungera. Men här är jag lite osäker på om det ingick i frågeställningen eller är det bara sugförmågan som är intressant?
Eftersom en riktigt bra sug/blås från Stihl kostar mindre än 1500sek så kan man säkert skippa "lågpris"-varianterna också. Och rör till spånsugen lär som sagt kosta mer än en bra lövsug....
EDIT: 15-20meter 100mm slang måste väl funka utmärkt?
EDIT: 15-20meter 100mm slang måste väl funka utmärkt?
Redigerat:
Det spelar inte så stor roll om lövsugen kommer från Stihl eller ett lågprismärke, eller om jag får en dylik leksakslövsug gratis, det är fortfarande inte ett alternativ att gå omkring med en sådan och dessutom bära på löven, för att inte tala om alla ständiga tömningar av den lilla påsen. En sådan är kanske "riktigt bra" på en modern tomt med 35kvm gräsmatta, här är den inget mer än rena skämtet.
Alla resonemang i den här riktningen är intressanta, målet är ju att komma fram till vad som krävs för att få en fungerande lövsug med hjälp av en spånsug, och vad man kan räkna på för förhållande mellan själva sugen och slanglängd etc.AndersS skrev:Har aldrig funderat på själva frågan, men om någon räknar brukar man kunna använda 150 mm slang till en spånsug med den effekten. Sedan kan man kalkylera med olika slangdiameter beroende på vilken längd som behövs och för sugförmåga, brukar finnas grafer till vissa spånsugar om man kollar runt på olika märken men det är oftast de dyrare.