Jag tänkte börja med ett lite mindre projekt. Idag har jag en slagborr, den kommer inte ens in en centimeter i mina väggar.

Då antar jag att det är en borrhammare jag ska ha. Kruxet är att jag inte har särskilt mycket pengar, utan kan tänka mig att lägga ut runt 1000-lappen. Sedan ska man ju ha borrar också.

Tänker inte borra några monsterhål. Kan inte tro att jag kommer använda mer än 6mm, max.

Såg att NetonNet hade en Bosch-maskin för 990kr, men det var SDS+ och jag har inte hittat några SDS+-borrar på deras hemsida.

Skulle maskinen fungera tror ni? Finns det måhända andra förslag?

med 1000kr får du nog nöja dig med hammare och hyggmejsel

Begagnat! Jag köpte en blå Bosch på Tradera för 800 kr.

Fairlane
Ska du inte borra/bila väldigt mycket så funkar en billig variant från Jula.
Jag har en sådan och har borrat hyfsat många hål och det fungerar utmärkt.
När jag bodde i lägenhet innan så hade jag en granne som skulle sätta upp spegelvägg. Han körde med slagborr och jag ledsnade och gick upp med borrhammaren. Han kom ner lite senare och lämnade tillbaks den och allt var klart. Det är som natt och dag. Jag har många bekanta som säger samma sak.

Ska man borra väldigt mycket kanske jag skulle kolla på en rejälare maskin.

Tack för mer eller mindre bra inlägg.

Har erfarenhet av en liknande Jula-maskin och den kom in bra i mina väggar. Men den hade jag bara till låns och kan idag inte längre få tag i den. Slagborr fungerar inte alls.

Ska väl inte borra hemskt många hål men känner ändå att det är skönt att ha en egen coh slippa jaga maskin så fort andan faller på. Då kan man ta de ti sin egen takt :)

Ska kolla in begagnatmarknaden också. På Blocket fanns det inga, men har inte kollat tradera.

Mottager gärna mer tips!

Jag skaffade en Hitachi DH26PX för något år sedan, efter att motorn i mitt Jula-monster lade av. Båda är ungefär lika starka, men Hitachin väger hälften och låter bara en bråkdel. Ergonomin är mao mycket bättre. Lite dyrare än tusenlappen är den dock tror jag, köpte den i Danmark men hade ny stickpropp så den var nog importerad från England.

Om det bara är betong som du ska borra i så rekommenderar jag en billig Jula-maskin. Jag sitter på en hyfsat enkel maskin (typ 500 kr klassen) och den käkar sig igenom betongväggar utan problem. Det är först om man regelbundet vill kunna borra i sten eller kanske bila mer än bara lite som man behöver en dyr maskin.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Finns det inte olika typer betong? Har aldrig varit med om såhär hårda väggar som jag har nu. Kan liksom inte ens spika i en sån där vit tavelkrok. Det har jag aldrig varit med om förr.

Därför tvekar jag. Bosch känns ju rent spontant "säkrare", men dyrare behöver ju inte vara bättre iofs.

Kolla efter en med chuck och sds. då kan du använda den till mer saker om du behöver.
Tror "netonnetmaskinen" bara har slagfunktion.

Hade samma problem som du, köpte en bosch för 1000:- på netonnet och den tuggade sig igenom hur lätt som helst, supernöjd.
Monterade kök samt 70m golvlist i betong = många hål.

muteme skrev:
, men det var SDS+
Bara positivt, skulle jag säga

nimhed skrev:
Bara positivt, skulle jag säga
Jaa, det är det nog, men jag hittar inga SDS+-borrar :(

SDS+ finns på både Clas Ohlsson och Jula. Och alla bygghandlar då såklart.

muteme skrev:
Finns det inte olika typer betong? Har aldrig varit med om såhär hårda väggar som jag har nu. Kan liksom inte ens spika i en sån där vit tavelkrok. Det har jag aldrig varit med om förr.

Därför tvekar jag. Bosch känns ju rent spontant "säkrare", men dyrare behöver ju inte vara bättre iofs.
Den lägenhet som vi bodde innan vi flyttade till hus hade också den sortens stenhårda väggar som det inte gick att fästa en tavelkrok i. Min borrhammare gjorde trots det hål i väggen lika lätt som om väggarna var gjorda av smör.

Det är ju naturligtvis ingen nackdel att ha en dyrare och bättre borrhammare men om du har en tight budget som kommer Julas budgetmaskiner fungera utmärkt.

Julas maskiner har högre slagkraft än de enklare boschvarianterna. En Meec-maskin från jula för 400 spänn och ett sett med sds+-borrar/spett så klarar man sig bra. Min maskin har fått jobba hårt i sommar och har klarat det utan problem.
Det ingår till och med nya kol till elmotorn i förpackningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.