4 460 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Ombyggnadssats Tersa-stål gammal hyvelmaskin.
Medlem
· västragötalands
· 18 inlägg
Jag har en äldre Jonsereds kombimaskin med 610mm hyvelstål.
Undrar om det går att modifiera kuttern till att acceptera tersa-stål?
Undrar om det går att modifiera kuttern till att acceptera tersa-stål?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det blir väl att byta hela kuttern.
protte
protte
Medlem
· västragötalands
· 18 inlägg
Anade det.
Nya kuttrar kostar väl typ 15-20 tusen. Så jobbigt är det inte att posta stål.
Nya kuttrar kostar väl typ 15-20 tusen. Så jobbigt är det inte att posta stål.
Jag fick pris på en spiral kutter från helix head med bredd 630 och den skulle kosta ca 30000. Men det finns andra märken som är billigare. Och jag skulle utan tvekan skaffa en spiral kutter om jag funderar på att byta istället för en med raka skär.
Om du har 4 snabbstålsbett så kan du ha två i kuttern och två på vässning så stannar inte snickrandet för att betten måste på vässning.
Om du har gamla kolstålsbett så lönar det sig absolut att byta till snabbstålsbett av bra kvalitet. De håller skärpan ungefär dubbelt längre än kolstål. Mindre postande!
Det finns engångsstål som är tänkta att passa i en stålhållare insatt i en traditionell kutter. Förra ägaren hade kört med sådana i min Stenbergkombi. På köpet fick jag en avbruten stålhållare och några avbrutna engångsbett och kutterkilarna var alldeles förstörda i överkanten och kanten på inmatningsbordet hade några färska hack. Det var ju lätt att räkna ut vad som hade hänt. Den hade säkert kastat betten några gånger.
Jag skaffade nya kutterkilar och 4 nya Edessö snabbstålsbett. Jag vill inte riskera liv och hälsa med de där engångsbetten.
Om du har gamla kolstålsbett så lönar det sig absolut att byta till snabbstålsbett av bra kvalitet. De håller skärpan ungefär dubbelt längre än kolstål. Mindre postande!
Det finns engångsstål som är tänkta att passa i en stålhållare insatt i en traditionell kutter. Förra ägaren hade kört med sådana i min Stenbergkombi. På köpet fick jag en avbruten stålhållare och några avbrutna engångsbett och kutterkilarna var alldeles förstörda i överkanten och kanten på inmatningsbordet hade några färska hack. Det var ju lätt att räkna ut vad som hade hänt. Den hade säkert kastat betten några gånger.
Jag skaffade nya kutterkilar och 4 nya Edessö snabbstålsbett. Jag vill inte riskera liv och hälsa med de där engångsbetten.
Fördelen med tersa är ju att man slipper joxa med inmatningen av betten, man trär in dom så är det färdigt.
Jag riktigt skyr att göra det på min lilla maskin, det är en halvtimme till en timme med kråtande fram och tillbaka, skulle gärna haft tersa... Jag skyr det så mycket att jag vässte stålen på plats med en diamantplatta och själva bordet som anhåll för en månad sen. Gick faktiskt bra.
Det skulle inte varit så dåligt om man kunnat dra åt muttrarna med stålen orienterade mot toppen, då hade man kunnat ha en enkel magnetjigg som håller dem på plats medan man drar åt... Men jag måste ställa in dom i toppläget och sen rotera kuttern för att komma åt med skruvarna, det är det som gör att det blir en massa fram och tillbaks. Dålig design.
Räknade ju även kostnaden mot att vässa vanliga stål slaget ut över en period på 20 år och det blev t.om. så att tersa gjorde litet bättre ifrån sig då man kan köpa dom så billigt. Man kan även fuskbryna dom själv en gång fast det inte är meningen, så får man riktigt bra ekonomi.
Jag riktigt skyr att göra det på min lilla maskin, det är en halvtimme till en timme med kråtande fram och tillbaka, skulle gärna haft tersa... Jag skyr det så mycket att jag vässte stålen på plats med en diamantplatta och själva bordet som anhåll för en månad sen. Gick faktiskt bra.
Det skulle inte varit så dåligt om man kunnat dra åt muttrarna med stålen orienterade mot toppen, då hade man kunnat ha en enkel magnetjigg som håller dem på plats medan man drar åt... Men jag måste ställa in dom i toppläget och sen rotera kuttern för att komma åt med skruvarna, det är det som gör att det blir en massa fram och tillbaks. Dålig design.
Räknade ju även kostnaden mot att vässa vanliga stål slaget ut över en period på 20 år och det blev t.om. så att tersa gjorde litet bättre ifrån sig då man kan köpa dom så billigt. Man kan även fuskbryna dom själv en gång fast det inte är meningen, så får man riktigt bra ekonomi.
Redigerat:
Är postningen verkligen så illa? I praktiken tycker jag inte man behöver konstra till det så mycket, förutsatt att stålen inte flyttar sig allt för mycket när man spänner åt dem det sista lilla. Brukar bara sätta dem ungefär rätt med en riktad bit bok som referens mot utmatningsbordet. Sätt dem gärna något hårt. Spänner skruvarna så att stålen sitter, och testar sedan med bokbiten tills stålen lyfter och flyttar biten typ 5mm. Lätt att använda bokbiten att knacka ner för höga stål. När allt är bra spänner jag skruvarna och så är det klart. Världen går inte under om stålen inte är satta med mätklocka...
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Jag använder snickarpenna när jag ställer in mina stål, bra att rita märken med på bordet så man vet var man är.
Produkter som diskuteras: "snickarpenna"
Snickarpenna classic 10-pack Pica
Av blyerts, 2H
115 kr inkl moms
Läs mer
Vist är det så phl att värden inte går under. Det allra viktigaste är att lilla träbiten flyttas lika långt när man mäter i båda änderna på kuttern. För har man en kombi rikt/plan så är det viktigt att stålen är parallella med planbordet.
Och det där man att den lilla träbiten skall flyttas en viss sträcka är verkligen olika från maskin till maskin. 5 mm skulle tex inte funkat på min förra Ejca maskin utan där var det 1-3 mm annars fick jag snipe (kommer inte ihåg det svensk namnet)
Min nya hyvel är det 0-1 mm som gäller.
Och det där man att den lilla träbiten skall flyttas en viss sträcka är verkligen olika från maskin till maskin. 5 mm skulle tex inte funkat på min förra Ejca maskin utan där var det 1-3 mm annars fick jag snipe (kommer inte ihåg det svensk namnet)
Min nya hyvel är det 0-1 mm som gäller.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden