Efter ett antal år med minna batteridrivna dewalt verktyg så har batterierna inte mycket kvar att komma med. Det tänkte jag göra någonting åt.
Eftersom nya färdiga batterier inte är helt gratis så tänkte jag att det går att göra bättre och billigare.
Så jag letar reda på battericeller på e-bay... det finns mer än en version av cellerna men det var Sub C man ska leta efter
Det slutade med att jag beställde detta:
30x Sub C SubC With Tab 6000mAh 1.2V Ni-MH Rechargeable Battery White High Power
Japp 30 st celler räcker till två st batterier (15*1,2 = 18V) samt att dom batterierna kommer vara dubbelt upp i uthållighet 6Ah ist för 2.8Ah/3Ah.
Blir mycket intressant att testa hur bra battericellerna verkligen är.
Efter allt för lång väntan dyker batterierna upp...
testar hur det kommer att bli...
Lödning... det gäller att hålla koll på vilken som ska paras ihopp med vilken...
Jo metallverktyg är bra... men akta dig för kortslutning, det är mycket energi i cellerna... märkte jag...
Ja! det laddar
Har inte hårdtestat batteriet ännu men borrmaskinen funkar utmärkt när jag provborrade i en brädbit...
Eftersom nya färdiga batterier inte är helt gratis så tänkte jag att det går att göra bättre och billigare.
Så jag letar reda på battericeller på e-bay... det finns mer än en version av cellerna men det var Sub C man ska leta efter
Det slutade med att jag beställde detta:
30x Sub C SubC With Tab 6000mAh 1.2V Ni-MH Rechargeable Battery White High Power
Japp 30 st celler räcker till två st batterier (15*1,2 = 18V) samt att dom batterierna kommer vara dubbelt upp i uthållighet 6Ah ist för 2.8Ah/3Ah.
Blir mycket intressant att testa hur bra battericellerna verkligen är.
Efter allt för lång väntan dyker batterierna upp...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
testar hur det kommer att bli...
Logga in
Skapa konto
Lödning... det gäller att hålla koll på vilken som ska paras ihopp med vilken...
Jo metallverktyg är bra... men akta dig för kortslutning, det är mycket energi i cellerna... märkte jag...
Logga in
Skapa konto
Ja! det laddar
Logga in
Skapa konto
Har inte hårdtestat batteriet ännu men borrmaskinen funkar utmärkt när jag provborrade i en brädbit...
Om man är händig och har livslängd kvar på sin maskin i övrigt kan jag verkligen rekommendera att packa om sitt batteripaket som Christer visar.
Har också gjort det med gott resultat och fått längre batteritid än innan då det ofta sitter snåla celler som standard.
strax under 400:- för alla 30st batterier... 
vilket är storkelsordningen 1/3del av dom priser jag hittat i landet...
Jo som tidigare nämt, kapacitet och kvalitet är jag extremt nyfiken på hur det blir med... Lödöronen var betydligt mindre än orginallbatteriets... men å andra sidan så kan orginalet vara onödigt stort.
vilket är storkelsordningen 1/3del av dom priser jag hittat i landet...
Jo som tidigare nämt, kapacitet och kvalitet är jag extremt nyfiken på hur det blir med... Lödöronen var betydligt mindre än orginallbatteriets... men å andra sidan så kan orginalet vara onödigt stort.
Om man kollar på Panasonic Sub C batterier så ligger dom runt 3000MAh vilket känns rimligt. Dom kostar ca 300:- för 10st.
Så dina batterier kan vara vad som helst. Troligtvis gamla batterier som dom märkt om.
Dom lär inte vara 6000MAh. Skulle vara förvånad om dom ens är på 1500MAh
Så dina batterier kan vara vad som helst. Troligtvis gamla batterier som dom märkt om.
Dom lär inte vara 6000MAh. Skulle vara förvånad om dom ens är på 1500MAh
Nu ska vi inte måla fan på väggen innan dom är ordentligt testade.
Ett förslag på hur jag på rimligt valit sätt testa hur bra mAh som batterierna är.... Det är jag mer intresserad av.
I mitt Dewalt kit så hängde det med en lampa där batterierna passar. Jag ska kolla vilken effekt det är på den lampan. Sen tar jag tid på hur länge lampan lyser på en laddning, då kan jag räkna ut antalet mAh batterierna har.
Andra förslag på hur jag kan testa på ett rimligt enkelt sätt med tillräckligt bra tillförlitlighet?
Ett förslag på hur jag på rimligt valit sätt testa hur bra mAh som batterierna är.... Det är jag mer intresserad av.
I mitt Dewalt kit så hängde det med en lampa där batterierna passar. Jag ska kolla vilken effekt det är på den lampan. Sen tar jag tid på hur länge lampan lyser på en laddning, då kan jag räkna ut antalet mAh batterierna har.
Andra förslag på hur jag kan testa på ett rimligt enkelt sätt med tillräckligt bra tillförlitlighet?
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Trevligt !
jag kan flika in med för er som inte vill bygga era egna nya battericeller så har Dewalt just kommit ut med denna batteri adapter för de gamla XRP skruvdragarna, så man använder de nya lion batterierna till de gamla! borde fler tillverkare ta efter så man slipper köpa nytt hela tiden 
Jag tycker du skall göra testen med lampa och återkomma så fort som möjligt. Jag står nämligen själv och skall fixa en drös med batterier till olika maskiner.
Har också sett dessa 6000mah men är lite skeptisk som har påpekats här.
Så jag är väldigt nyfiken
Har också sett dessa 6000mah men är lite skeptisk som har påpekats här.
Så jag är väldigt nyfiken
Jo vist är det så. Men köper man från aliexpress eller dealextreme eller andra ställen från asien. Så tycker jag i alla fall att det blir svårare. Efter som prisbilden är helt annorlunda. Har köpt saker som kostar under hälften av vad det kostar i sverige fast det är samma tillverkare.
Har försökt att testa ah delen i batteriet, det är inget helt superlysande resultat men det är iaf minst lika bra som mitt bästa orginalbatteri.
Så från ett dött batteri till ett väl fungerande för typ 150:- + någon timmes jobb. Det tycker jag är en väldigt bra uppdatering. Så har jag celler kvar till att göra ett batteri till
/C
Så från ett dött batteri till ett väl fungerande för typ 150:- + någon timmes jobb. Det tycker jag är en väldigt bra uppdatering. Så har jag celler kvar till att göra ett batteri till
/C
Klicka här för att svara