24 762 läst ·
44 svar
25k läst
44 svar
Mutterdragare
Sida 1 av 3
Jag har börjat att kolla på lite olika alternativ på tryckluftsdrivna mutterdragare. Vore skönt att i år slippa använda fälgkorset. Och eftersom jag nu köpt en luftdriven Makita dyckertpistol så måste jag ju ändå köpa en kompressor 
Tittade först lite på MEEC från Jula. Deras "bästa" låg på ca 700 kr. Clas Ohlson har deras Cotech "värsting" för 900 kr.
Men sen började jag tänka om man ska lägga runt 700-900kr, kan man ju lika gärna lägga 1500kr
Och då får man ju riktigt schyssta grejer. Har kollat på Ingersoll 2125 och Ingersoll 2130. Bägge kan man få för det priset utomlands eller begagnat. Vad skiljer sig mellan 2125 och 2130? Vilken skulle ni rekommendera?
Tittade först lite på MEEC från Jula. Deras "bästa" låg på ca 700 kr. Clas Ohlson har deras Cotech "värsting" för 900 kr.
Men sen började jag tänka om man ska lägga runt 700-900kr, kan man ju lika gärna lägga 1500kr
Och då får man ju riktigt schyssta grejer. Har kollat på Ingersoll 2125 och Ingersoll 2130. Bägge kan man få för det priset utomlands eller begagnat. Vad skiljer sig mellan 2125 och 2130? Vilken skulle ni rekommendera?
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Hur många hjul i veckan skiftar du? Vilka övriga behov av en slående mutterdragare finns hos dig? Hur prisokänslig är du?
Att köpa en pneumatisk mutterknack för flera tusen enkom för att skifta sommar/vinterhjul på familjebilen verkar overkill.
Jag skulle nöja mig med en elektrisk och slippa bångla med kompressor, slangar etc. En 12V som kan ligga jämte domkraften i bagageluckan kanske.
Att köpa en pneumatisk mutterknack för flera tusen enkom för att skifta sommar/vinterhjul på familjebilen verkar overkill.
Jag skulle nöja mig med en elektrisk och slippa bångla med kompressor, slangar etc. En 12V som kan ligga jämte domkraften i bagageluckan kanske.
Asgarvad: Tja, har man en kompressor i garaget och dragna slangar så är de luftdrivna vida överlägsna någon eldriven..
Vi kör t.ex enbart luftdrivna till svarvchuckarna på jobbet, nån gång vartannat år kommer en försäljare och vill visa upp någon ny fantastisk eldriven, men än så länge har inte svarvarna här varit särskilt imponerade..
Verktygsboden har ganska fina saker för ett bra pris, t.ex en Bahco med 10.000 RPM för 1800:-
Alternativt en variant med dubbelt vridmoment och lägre varvtal, beroende på vad man ska göra.
Men jag personligen ska införskaffa en Bahco minivariant med lite högre moment och varvtal som den första men ett par kilo lättare, då jag mekar mycket bil. Dock en tusenlapp dyrare. Sedan ska jag vid senare tillfälle komplettera med den starkare, då jag sysslar med att lyfta ur motorer, växellådor och bakvagnar etc, och då är det skönt att ha en snabb lätt manick och en arbetshäst när man får ta i ordentligt.
Cotech och MEEC bör du hålla dig borta ifrån, det är inget fel med billiga saker, men vissa saker är billigt OCH skräp. Exempelvis duger Biltemas sortiment alldeles utmärkt sålänge man håller sig till grejerna som har 10 års garanti.
Tänk dock på att en mutterdragare är ganska onödigt stark för aluminiumfälgar, tar man det varsamt går det bra, men om man t.ex. kör ett tiotal sekunder med varianten tidigare, som är specad till 825 Nm, kommer inte fälgarna må bra. Mina fälgar har ett rekommenderat åtdragningsmoment på 110 Nm.. En kompis som jobbar som bilmek använder hjulmutterhylsor med inbyggt moment från Biltema och lovprisar dem högt, jag har inte testat dem själv.
Vi kör t.ex enbart luftdrivna till svarvchuckarna på jobbet, nån gång vartannat år kommer en försäljare och vill visa upp någon ny fantastisk eldriven, men än så länge har inte svarvarna här varit särskilt imponerade..
Verktygsboden har ganska fina saker för ett bra pris, t.ex en Bahco med 10.000 RPM för 1800:-
Alternativt en variant med dubbelt vridmoment och lägre varvtal, beroende på vad man ska göra.
Men jag personligen ska införskaffa en Bahco minivariant med lite högre moment och varvtal som den första men ett par kilo lättare, då jag mekar mycket bil. Dock en tusenlapp dyrare. Sedan ska jag vid senare tillfälle komplettera med den starkare, då jag sysslar med att lyfta ur motorer, växellådor och bakvagnar etc, och då är det skönt att ha en snabb lätt manick och en arbetshäst när man får ta i ordentligt.
Cotech och MEEC bör du hålla dig borta ifrån, det är inget fel med billiga saker, men vissa saker är billigt OCH skräp. Exempelvis duger Biltemas sortiment alldeles utmärkt sålänge man håller sig till grejerna som har 10 års garanti.
Tänk dock på att en mutterdragare är ganska onödigt stark för aluminiumfälgar, tar man det varsamt går det bra, men om man t.ex. kör ett tiotal sekunder med varianten tidigare, som är specad till 825 Nm, kommer inte fälgarna må bra. Mina fälgar har ett rekommenderat åtdragningsmoment på 110 Nm.. En kompis som jobbar som bilmek använder hjulmutterhylsor med inbyggt moment från Biltema och lovprisar dem högt, jag har inte testat dem själv.
Redigerat:
Duabhuset har en som jag tycker verkar intressant....är dock lite reserverad för luftförbrukningen gentemot vad min kompressor ger...
Mutterdragare YU-1281T
[TABLE="class: productinfo"]
[TR="class: noprint"]
[TD="class: boxhead"][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"]
[/TD]
[/TR]
[TD="align: center"][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Mutterdragare YU-1281T
[/TR]
[TR]
[/TR]
[/TR]
[/TABLE]
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Den där har jag. Och jag vet inte vad jag ska säga... den funkar väl som den ska. Känslan är helt ok, och skyhögt bättre än den billiga jag hade innan. Men inte ens denna fixar att lossa alla hjulmuttrar. Jag misstänker att vissa människor drar muttrarna nåt erbarmligt, för dragaren har alltid lyckats lossa de jag själv har dragit med vettigt moment. Men senast nu i höst klarade den inte att få loss några hjulskruvar på en bil vi köpt nyligen. Dom skruvarna satt som bare den, jag drog (manuellt) av en hylsa som hållit i minst 30 år.Remne skrev:Duabhuset har en som jag tycker verkar intressant....är dock lite reserverad för luftförbrukningen gentemot vad min kompressor ger...
Mutterdragare YU-1281T
[/TR]
[TR]
[bild]
[/TD]
[/TR]
[/TR]
[/TABLE]
Sen kan jag tycka att det är bakvänt att den är starkare att dra åt än att lossa. Jag skulle föredra tvärtom. För att skruva åt behövs ju bara drygt hundra Nm.
Skulle ha loss mina i helgen. Satt som berget, inte ens med ett rör på 1 meter som hävstång fick jag loss bultarna. Drog även jag sönder in hylsa i mina försök.
Åkte till Biltema och köpte deras billigaste variant för 399 (elektrisk såklart). Var egentligen helt säker på att den skulle misslyckas men ta mig tusen om den inte lyckas dra loss samtliga bultar.
Åkte till Biltema och köpte deras billigaste variant för 399 (elektrisk såklart). Var egentligen helt säker på att den skulle misslyckas men ta mig tusen om den inte lyckas dra loss samtliga bultar.
Klarar man inte dra loss hjul-muttrar/skruvar med ett vridmoment på 1350 Nm som denna Scorpio ska kunna leverera, så har någon gjort något den inte borde. Jag använder en Metabo SSW LTX 18V 1/2" slagmutterdragare för att lossa mina bilars hjulskruvar, den har aldrig gått bet med sina 220Nm. Åtdragning sker med momentnyckel & ca120Nm. Drar man åt med drygt 10ggr detta så riskerar man skada fälg & nav.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Fast den drar åt med 1350. Den lossar med mindre, jag minns just nu inte hur mycket mindre. Men visst håller jag med om att den fixar alla hjulmuttrar som dragits åt som de ska.frav skrev:Klarar man inte dra loss hjul-muttrar/skruvar med ett vridmoment på 1350 Nm som denna Scorpio ska kunna leverera, så har någon gjort något den inte borde. Jag använder en Metabo SSW LTX 18V 1/2" slagmutterdragare för att lossa mina bilars hjulskruvar, den har aldrig gått bet med sina 220Nm. Åtdragning sker med momentnyckel & ca120Nm. Drar man åt med drygt 10ggr detta så riskerar man skada fälg & nav.
Det är väl inte momentet som är det viktiga utan själva "knacket"...finns det olika "knack"???
Kolla diskussionen om skruvdragare VS slagskruvdragare...min makita BTD146 "knackar" in och ut skruvarna betydligt lättare en BDF:en
Kolla diskussionen om skruvdragare VS slagskruvdragare...min makita BTD146 "knackar" in och ut skruvarna betydligt lättare en BDF:en
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Momentet är med knack. Skulle du dra 1350 Nm utan slag motsvarar det 135 kg på en enmeters hävarm eller någonstans närmare tonnet på den lilla hävarmen du har på maskinen. Du skulle förmodligen bryta armarna om du mot förmodan skulle orka hålla i en sådan maskin.
Jag slog till på en Makita BDW450 häromveckan när jag var i USA. Så här i efterhand kan man väl konstatera att den är lite i kraftigaste laget för att ha till att byta däck, men den gör jobbet bra! Drog bultarna till anslag med den och efterdrog sedan med fälgkors då jag inte har fixat momentstavar än.
Hsh, maskinen är lite tung och klumpig, men den har kraft så det räcker till och blir över!
Hsh, maskinen är lite tung och klumpig, men den har kraft så det räcker till och blir över!
Har biltemas blå och den drar loss det mesta, den är helt klart inte för yrkesbruk. Men för mig som byter hjul på två bilar och då och då mekar traktor är den perfekt givet priset.
Drar åt gör jag alltid manuellt för att kunna dra loss för hand vid punktering.
Drar åt gör jag alltid manuellt för att kunna dra loss för hand vid punktering.