3 492 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Söker prisvärd snöslunga med band
Jag har tagit på mig att "kolla upp vad det kostar".... Familjen är fastighetsskötare åt några hus som ägs av en kund som hyr ut, för att det ska bli smidigt att ta sig mellan husen skulle en snöslunga behövas (det är slänt och smalt så traktor eller hjuling är inte aktuellt). En bandare behövs för att sträckan delvis består av stentrappor vid husväggen på gaveln och på långsidan är det plant MEN där får man slita med snöras från plåttaket och det är tungslungat.
Jag har själv hemma haft en ordentlig Stiga-slunga som motormässigt orkade tugga snöras från taket men som hade märkligt låga kammar på mattan så den slirade för lätt. På en gammal arbetsplats minns jag en slunga med fin mjuk gummimatta och höga kammar, den var "normalstor" men med den kunde man åstadkomma vad som helst, den bara åt sig fram. Så jag vill ha något som orkar tugga packad blötsnö och också driva sig själv framåt. Min gamla Stiga som jag sålde till förmån för fyrhjuling skulle inte fixa det som måste göras här.
Den behöver inte kasta långt alls, egentligen bara en meter men den måste orka.
Jag har fått höra att märket som är da shit i snöslungarbranschen är Honda, priserna verkar vara därefter. Jag har ingen prisram men spontant känns det som att under 30 000 vore bra om det ska bli nån affär. Har ni erfarenhet av riktigt tung slungröjning och kan rekommendera en bra maskin? Såg denna på nätet: Honda HSS970 EW, kammarna ser hyfsat OK ut men vilken motorstyrka som fordras kan jag inte bedöma. Det handlar om att fläka upp en slungbredd så att folk kan gå där.
Tacksam för tips.
EDIT: glömde länken till den jag kollat på: http://www.blocket.se/vi/PASSA_PA_Honda_HSS970_EW_63418076.htm?ca=3&w=1
Jag har själv hemma haft en ordentlig Stiga-slunga som motormässigt orkade tugga snöras från taket men som hade märkligt låga kammar på mattan så den slirade för lätt. På en gammal arbetsplats minns jag en slunga med fin mjuk gummimatta och höga kammar, den var "normalstor" men med den kunde man åstadkomma vad som helst, den bara åt sig fram. Så jag vill ha något som orkar tugga packad blötsnö och också driva sig själv framåt. Min gamla Stiga som jag sålde till förmån för fyrhjuling skulle inte fixa det som måste göras här.
Den behöver inte kasta långt alls, egentligen bara en meter men den måste orka.
Jag har fått höra att märket som är da shit i snöslungarbranschen är Honda, priserna verkar vara därefter. Jag har ingen prisram men spontant känns det som att under 30 000 vore bra om det ska bli nån affär. Har ni erfarenhet av riktigt tung slungröjning och kan rekommendera en bra maskin? Såg denna på nätet: Honda HSS970 EW, kammarna ser hyfsat OK ut men vilken motorstyrka som fordras kan jag inte bedöma. Det handlar om att fläka upp en slungbredd så att folk kan gå där.
Tacksam för tips.
EDIT: glömde länken till den jag kollat på: http://www.blocket.se/vi/PASSA_PA_Honda_HSS970_EW_63418076.htm?ca=3&w=1
Jag har en Honda HSS970 med band, om jag fick chansen skulle jag köpa en med hjul faktiskt. Jag tycker bandaren är ett h*lvete att baxa runt på när jag ska vända, sen kan jag inte sätta kedjor på banden vilket gör att på vårsidan är det väldigt halt med gummibanden. Allt kanske är en handhavande fråga, osäkert men eftersom jag är ofelbar så skyller jag på materialet 
Edit:
Kapaciteten på maskinen är det inget att klaga på, den bara vräker bort allt i sin väg... Men manövererbarheten och framkomligheten skulle kunna vara bättre
Edit:
Kapaciteten på maskinen är det inget att klaga på, den bara vräker bort allt i sin väg... Men manövererbarheten och framkomligheten skulle kunna vara bättre
Redigerat:
För en normal uppfart i norr räcker en 8hp slunga. Ska man ta större ytor och kasta längre måste man gå upp på 13hp. Jag har Ariens slungor både 8&13hp. Den större slungar jag sista biten av vägen upp till stugan och där kan det vara 1m snö när vi kommer men med diff och motorstyrka så går det bara bra. Jag funderade också på band i början men som föregående talare säger så är som yxiga att vända runt.
Honda gör riktigt fina slungor!!
/
M
Honda gör riktigt fina slungor!!
/
M
Klicka här för att svara