Frugan skall fixa till lite rostfläckar på sin bil. Fläckarna sitter på skärmar samt ett och annat stenskott som aldrig fått någon översyn.
Vad är bästa skiten för att åtgärda? Dremel av bättre sort samt garageuppfart finns. Vad mer behövs som kan inhandlas på vanligt förekommande institutioner för bilvård?

En punktbläster är kanske bättre än att slipa med en dremel , men i övrigt ska du väl ha lite 2 komponents spackel , grundfärg och sedan vanlig bilfärg till rostskadan.
Är skadan inte jättestor så brukar ett lackstift i rätt kulör fungera bra att måla med efter grundfärgen.
Är rostfläckarna större kanske man får köpa sprayfärg istället.
Rätt kulör borde finnas att köpa på bilfirman som säljer erat bilmärke , och det finns säkert även att köpa på Mekonomen eller andra reservdelsfirmor.
Lycka till.:)

Skrapa bort löst sittande färg och rost, pensla sedan på en blandning av citronsyra, vatten och tapetklister (blandat till en gel som ej rinner) och täck över med plastfolie. Återupprepa ett par-tre ggr tills du har en helt plåtren yta. Rengör noga innan du penslar på primer/grundfärg, allra bäst är tvåkomponent epoxiprimer. Efter att grundfärgen torkat så bör området spacklas om man vill ha en slät yta. Därefter täckfärg, men hur du ska lyckas få detta bra denna årstid utan ett varmgarage är ett klurigare problem.

Dremel tycker jag låter lite för våldsamt, förutsatt att det är mindre rostfläckar. På sin höjd smärgelduk för hand.

Gabbe1 har en bra beskrivning för bättring av lack om man är petnoga. För ett stenskott skulle jag nöja mig med ett lackstift.

Dremel är meningslöst, man kommer inte åt all rost och därmed kommer det fortsätta rosta. Punktbläster eller enligt Gabbes metod är det som gäller. Är det en mindre skada typ 5 mm så brukar det räcka att använda den lilla stålborsten som sitter i toppen på bättringsfärgsflaskorna. Jag brukar dock alltid grundmåla/rostskydda innan jag målar med bättringsfärgen.

T
Det hänger ju på var rosten sitter och vad för resultat du förväntar dig.

Är det en framskärm som du kan plocka bort så går det att blästra bort det mesta, men det duger inte att bara blästra bort rosten du ser från utsidan, det är garanterat rostigt på insidan med, då kommer rosten tillbaka inom ett halvår igen hur bra du än får till utsidan.

Är det en bakskärm så har rosten garanterat börjat i plåtvecket mellan innerskärm och ytterskärm, då är det bara kapa bort och byta till frisk plåt som gäller.

Ett stenskott som inte börjat rosta ännu kan du kanske iallafall stoppa rostutvecklingen med ett lackstift, du kommer fortfarande se märket, men du kanske kan förhindra att det rostar och blir större.
Har stenskottet redan börjat rosta så måste det slipas ner helt plåtrent innan man kan lägga på en epoxigrund.
För rosten kryper under lacken, längre än vad du ser utifrån, så har du bara skrapat ur själva hålet och duttat i färg så fins det högst troligt mer rost under lacken "bredvid" hålet, som kommer fortsätta göra skadan värre.

Alla "hemmalagningar" med sprayburkar osv hur bra sprayburk du än köper blir generellt skitfula och kommer börja rosta igen inom ett år, några lyckas såklart så inget är ju omöjligt men allt som oftast blir resultatet bara värre än att acceptera rostfläcken och leva med den.

Men som sagt, det hänger helt på vad du har för förväntningar på resultatet.
Ska det dock se ut som om där aldrig vart någon rost så är det bara glömma allt vad heter lackstift och sprayburkar.
Och även om du inte har så höga krav på utseendet så kommer rosten ändå tillbaka väldigt snart, hur noga du än tror du är med bläster eller dremel osv.

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
Kan bara hålla med Thullen. Tyvärr. Jag har lagat rost många gånger i min ungdom och fick ett återfall för ett år sedan och gjorde då enligt konstens alla regler inkl. blästring. Nu har det kommit igen i kanterna på falsen runt hjulhusen...

Dock blev jag positivt överraskad över resultatet på lackeringen med sparyburk, dessutom bara en-komponents. Blev riktigt bra och syns bara vid riktigt noggrann inspektion. Krävdes dock en stund rubbing, men man ser inte att det är bättringsmålat. Det trodde jag faktiskt inte.

Tack för svaren. Hustrun har lagar rost under dagen. Återstår att se hur pass hon lydde de fina råden ni delade med er av.
///j

Lyckligtvis är det inte alls så illa som Thullen och Mexitegel påstår.

Om man gör det ordentlig kan en hemgjord ommålning på en rostfläck hålla mellan 5 och 20 år. Ommålade fläckar blir i nästan aldrig snygga men de hindrar rosten från att fräta vidare i åtskilliga år. Då håller bilen längre än om man lever med rosten och låter den bli till stora hål.

Först skall man slipa och sedan sandblästra så att plåten är fullständigt ren från rost. Någon mikroskopisk por som möjligen går rätt igenom kan man tillåta men riktiga hål måste svetsas ordentligt. Sedan målar man med pensel och enkomponens grundfärg av den sorten som används av proffs. Spacklet gör man bäst att strunta i för det brukar spricka efter några år. Sedan täckmålar man med pensel och tvåkomponents täckfärg för proffsbruk. Inte så snyggt men väldigt hållbart.

Framför allt så måste man spruta olja i alla hålrum varje år så att rosten inte kommer igång igen bakifrån. Antingen blandar man vanlig 10W30 bondolja med vaselin (smörjfett) för att få den litet tjockare eller så sprutar man sån där extratjock motorolja som används i biogasdrivna dieselmotorer. Om bilen svettas olja ur alla falsar så rostar den inte i falsarna.
Underredet lönar sig också att behandla. Jag kör med en vaselin och motorolja en gång varje sommar. Under alltihop finns en Tectylbehandling från 1986 som jag har bättrat på med ny Tectyl vid behov. Hela bilen är kladdig undertill hela året för oljan löser delvis upp Tectylen.
Spillolja och motorsågskedjeolja har visat sig innehålla ämnen som påskyndar rosten så de duger inte.

Jag har haft samma Opel Kadett i 15 år. Årsmodellen är 1984. Den är bruksbil och går mycket på saltade vägar i fuktigt kustklimat. Ganska mycket på grusvägar så det blir många stenskott i året. Jag kör litet över 10000 km i året. Bilen har rullar 280000 km.
Det är länge sedan jag tappade räkningen på alla rostblommor jag har sandblästrat och målat.
Ommålningarna brukar hålla minst 5 år men somliga har hållit sedan första åren jag hade bilen. Trösklarna var svetsade redan före min tid och jag har varit tvungen att måla om dem helt två gånger på 15 år. Ingenting har behövt svetsas under min tid.
Det går om man vill!

T
Som jag sa så är det såklart inte omöjligt men det krävs mer jobb än "gemene man" tror.
Och så som du beskriver det verkar du skita i hur resultatet ser ut, bara det inte rostar, då är det en annan femma..

• Gilla
smiler
  • Laddar…
OXYD
heimlaga skrev:
Lyckligtvis är det inte alls så illa som Thullen och Mexitegel påstår.

Om man gör det ordentlig kan en hemgjord ommålning på en rostfläck hålla mellan 5 och 20 år. Ommålade fläckar blir i nästan aldrig snygga men de hindrar rosten från att fräta vidare i åtskilliga år. Då håller bilen längre än om man lever med rosten och låter den bli till stora hål.

Först skall man slipa och sedan sandblästra så att plåten är fullständigt ren från rost. Någon mikroskopisk por som möjligen går rätt igenom kan man tillåta men riktiga hål måste svetsas ordentligt. Sedan målar man med pensel och enkomponens grundfärg av den sorten som används av proffs. Spacklet gör man bäst att strunta i för det brukar spricka efter några år. Sedan täckmålar man med pensel och tvåkomponents täckfärg för proffsbruk. Inte så snyggt men väldigt hållbart.

Framför allt så måste man spruta olja i alla hålrum varje år så att rosten inte kommer igång igen bakifrån. Antingen blandar man vanlig 10W30 bondolja med vaselin (smörjfett) för att få den litet tjockare eller så sprutar man sån där extratjock motorolja som används i biogasdrivna dieselmotorer. Om bilen svettas olja ur alla falsar så rostar den inte i falsarna.
Underredet lönar sig också att behandla. Jag kör med en vaselin och motorolja en gång varje sommar. Under alltihop finns en Tectylbehandling från 1986 som jag har bättrat på med ny Tectyl vid behov. Hela bilen är kladdig undertill hela året för oljan löser delvis upp Tectylen.
Spillolja och motorsågskedjeolja har visat sig innehålla ämnen som påskyndar rosten så de duger inte.

Jag har haft samma Opel Kadett i 15 år. Årsmodellen är 1984. Den är bruksbil och går mycket på saltade vägar i fuktigt kustklimat. Ganska mycket på grusvägar så det blir många stenskott i året. Jag kör litet över 10000 km i året. Bilen har rullar 280000 km.
Det är länge sedan jag tappade räkningen på alla rostblommor jag har sandblästrat och målat.
Ommålningarna brukar hålla minst 5 år men somliga har hållit sedan första åren jag hade bilen. Trösklarna var svetsade redan före min tid och jag har varit tvungen att måla om dem helt två gånger på 15 år. Ingenting har behövt svetsas under min tid.
Det går om man vill!
Man skall passa sig för att spruta in något i hålrum på nyare bilar. Rostskyddsgarantin kan försvinna. Om man skall göra det, fråga vad som rekommenderas till din bilmodell. Lösningsmedels baserade rostskydd kan lösa upp befintligt rostskydd.
Många rekommenderar därför linoljebaserat. Men jag hade frågat biltillverkaren vad de rekommenderar först.

Och jag håller inte med heimlaga :), större rostangrepp, och särskilt på kanter är mycket svårt att få till som lekman. Ett litet stenskott är däremot normalt inga problem, men även ett mikroskopiskt hål är en garanti för att rosten kommer åter. Är det hål finns rostangrepp på båda sidor av plåten. Då räcker det självklart inte att bara fixa ena sidan...;)

• Gilla
Thullen
  • Laddar…
Även en ful reparation är snyggare än ett rosthål. Så ser jag det.

Under åren har jag haft några ganska besvärliga rostangrepp på Kadetten. Sedan jag skaffade blästersprutan har alla mina reparationer lyckats. Också kanter och falsar.

Jag kör med olja och vaselin i hålrummen just för att de inte innehåller lösningsmedel. Så länge insidan är rejält oljig så kryper inte rosten ut genom någon mikroskopisk por.
Juridiska spetsfundigheter och garantier vet jag ingenting om. Jag vet bara hur man får stopp på rosten.

Hur miljövänligt är det förresten att hålla på att hälla olja i hålrummen? :eek:

Linolja kan man ha till rostskydd och det är väl miljövänligt.;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.