Snubblade över en länk till denna sidan när jag klurade på hur jag skulle täppa igen diverse hål med rörliga delar i bordsågen http://www.fastcap.com/estore/pc/viewPrd.asp?idproduct=53770#!prettyPhoto Efter jag kollat på deras videos kan jag tänka mig ganska många användningsområden i snickeriet.

Sökt lite halvhjärtat på europeiska sidor men mest hittat styva bortslister med relativt korta borst. Nån som sett nåt liknande att köpa i europa?

Jag har aldrig sett någonting sånt där så jag vet inte.

En sak att tänka på är ju att de långa borsten inte får dras in mellan rörliga delar eller fastna i klingan och dras med........ och så gäller det ju som vanligt att det är bra att bygga tätt men inte för tätt. Motorn måste få kylluft och eventuell spånsug måste få tilluft.

Nä dom ska inte vara nära klingan, främst är det hålet för tiltmekanismen i kabinettet som jag tänkte på, har även 2 andra ställen med stora hål där dessa borstar antagligen gjort det enklare än andra lösningar.

Ja där va ju ett par, tack för länkarna. Dom såg dock styva ut, räcker gott till det jag ska ha dom till men för framtida fantasier hade flexibla suttit bra.

Personligen så tycker jag man börjar med att se över spånsug systemet. För den är alltid fel dimensionerad per automatik.

Och har men den stora plastkåpan som i filmen (används när man lutar klingan) Så verkar det funka med borsten. Tar man bort den stora högra sidokåpan och har den vanliga så kommer borsten mycket närmare klingan. Och har man set över sitt spånsug system så kommer borsten att vilja sugas inåt mot klingan och kör man då igenom ett skivmaterial så kommer borsten med stor sannolikhet in i klingan. Och vips så har man kortat av borsten med några centimeter.

Men tanken har slagit mig också men det är alltid bara när man sågar något tjockare och smalare bitar. För då funkar inte riktigt suvaskydden som dom är tänkta att fungera när det gäller damupptagningen. Så då skulle det behövas långa borst. Vanligt skivmaterial sprutar aldrig i alla fall inte hos mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.