Har i dag en Ejca L29 samma som L28 fast jag kan luta spindel 0-28 grader. Den har i dag en spänhylsa som gör att man kan ta 8 mm skaft fräsar. Fräsens högsta varvtal är10000 rpm vilket är i lägsta laget det funkar om man matar långsamt men det är inget för produktion. Funderar på att fixa så man även kan ta 12 mm skaft eller en Er-hylsa heter den så.
Frågan är vad kullagerna tycker om man byter remskivor eller skaffar frekvens styrning.för man vill väll up till 15-20000rpm. Det är standard kullager 6007 har jag för mig.

Tycker det låter som en smutt ide. Upp till 20K (med 10 k som lägsta) och så en ER-20 hylsa 12-13 som tar både 12mm och 1/2" är ju perfekt. Hur lagerna håller vågar jag dock inte gissa på.

Pratade med momentum, kullager expert enligt försäljaren så klarar den utan problem av dom hastigheter jag vill ha. Det som oftast gör att lager pajar är sällan hastigheten utan allt annat.
Så det blir till att behålla fräsen och bygga om den lite och skaffa en frekvensomriktare.

• Gilla
Alex Höglund och 1 till
  • Laddar…
Är det den som stod på Storgatan? Den såg trevlig ut, lagom stor.

Nej det är inte den jag skall bygga om. Utan den får bli huvud fräsen den jag bygger om är min gamla ejca som har et lite mindre bord.

Hur mår eller vad händer med vanlig trefas motor om man speedar upp den med frekvens styrning till dubbla hastigheten 5500-6000 rpm.
Bör man även byta remskivor så att motorn inte snurrar så fort eller.

Redigerat:
Sist jag läste på om frekvensstyrning vill jag minnas att det skulle vara relativt problemfritt upp till ca 90 Hz, men jag kan minnas fel, eftersom det var just 90 Hz jag behövde. Jag pratade med en tekniker på Bevi maskin om detta. Han berättade hur jag skulle ställa in frekvensomriktaren.

Motorn far inte illa av att drivas upp till ca:100 Hz inga problem i ett sånt här fall. Tänk bara på att koppla den D istället för Y, då får du ökad prestanda i form av högre effekt upp till teoretiskt 87 Hz utan att motorn överlastas. I de flesta fall ställer du bara omformaren efter motorskyltens data vid 230 V och sen upp med maxfrekvensen eller varvtal, som normalt är angett vid 50 Hz, till vad du behöver dvs upp mot 100 Hz. Växlar du om med remmar så du når ditt max vid 87 Hz är det helt optimalt men inte nödvändigt.

Så om jag tolkar svaren rätt så är det inte fel att byta remskivor först.

Fel är det inte men går du via omformare skulle jag tycka det är onödigt. Tänk på om du gör som nämnt ovan med D kopplad motor och mer effekt i högre varvtalsområdet så ska du välja den med 80% högre märkeffekt mot vad motorn är stämplad. Det är ett riktigt bra sätt att varva upp maskiner av denna typen, att bara gå via utväxlingen gör ju att man har märkeffekten tillgänglig vid det högre varvet och följande lägre prestanda, avverkning.

Så skaffa lämplig omformare och ev i steg två kan du växla om lite om du vill men det ska inte behövas normalt sett.

Nu har jag forskat färdigt. Och för framtida sökningar kan jag börja med att säga INGEN BRA IDE.
Man kan inte bara ta en större remskiva på motorn för periferi hastigheten på remskivan skulle bli för hög. Så det krävs en frekvens styrning också.

Det vi kommit fram till (jag skriver vi för jag har inte räknat utan det har ett proffs på remdrift) är att det behövs en remskiva på 170 mm 4 spårig multirib med någon form av låsfläns. Remskiva (industrimodell med alla dess krav super balanserad osv) låsmojäng och rem går på ca 2500 kr. På axeln behövs en 30 remskiva har jag inget pris på

Med dom remskivorna så snurrar axeln med ca 16000 rpm om motorn gör 3000 rpm vilket dom inte brukar göra men det är räknat på det för enkelhetens skull. Med en frekvensstyrning så kan man snurra upp motorn till behagliga 4500 rpm. Tydligen så mår inte standard elmotorer så bra av att gå högre än 5000 rpm under lång tid så vi räknade på max varv på motrn med 4500 rpm och det skall tydligen inte vara några problem.
På det varvtalet så skulle spindeln göra ca 25000 rpm vilket är väldigt bra rent teoretiskt.

Sedan det här med Er 20 hylsa jag hittade en som Cmt gör med en M16 gänga utvändig i andra änden och det är väl smart. Nja egentligen inte för det är för stort glapp i en gänga.
Jag diskuterade med min mekaniker om att man kan svarva en fas på hylsan som skulle kunna styra den på axeln om man gjorde liknade fas på axeln. Andra och bästa skulle vara att svarva Er 20 hylsan direkt på axeln dvs gänga axeln och ett konat hål så behöver man bara köpa muttern och hylsorna.

Rent teoretisk skulle det hela fungera. Men att slänga upp ca 3500 kr på två remskivor och rem. Er 20 ca med två hylsor 8 och 12 mm ca 1200kr. och frekvensstyrning en bagangnad kan man hitta för 1500- 2500 har jag sett.
för en tusenlapp till kan man få en ny från kina.
Och så var det mekanikerns jobb att svarva ner Er 20 hylsan eller göra en på axeln är nog hugget som stucket i kostnad men väljer man att svarva på axeln tillkommer mutter och hylsor. Och desutom vet jag inte om man kan svarva på Cmt Er 20 hylsan.
Och i mitt fall så skulle mekanikern korta axeln upptill och svarva så lilla 30 mm axeln passar för den kommer nämligen utan hål.

Så det blir ett antal sköna tusenlappar innan man överhuvudtaget vet om det kommer att fungera. Alltså rent teoretiskt fungerar det. Men det man inte vet är, kommer det att börja vibrera för det är ändå extremt stor skillnad på 10000 rpm som min fräs gör i dag problemfritt och beräknad 25000 rpm.

Så jag la ner projektet

Och snälla ställ inga super smarta frågor för jag har ingen kunskap i ämnet utan fått hjälp med allt räknande:)

Det nya som jag har tittat på är en fräs spindel med Er 20 hylsor och frekvens styrning från kina typ denna http://www.aliexpress.com/item/2-2K..._91_22_80,searchweb201644_5,searchweb201560_9

Det är väldigt lite pengar jämfört med ovanstående projekt.

Jag var inne på att ta bort axeln på min fräs och montera detta, då kan jag få en stadig och bra fräs. Men jag har bestämt mig för att sälja min fräs efter som den är värd en slant och bygga något som passar fräsmotorn jag funderar på att köpa. Kanske bygger jag den lutande lyften som woodgear har vilket skulle vara smidigt. Och så får man tillverka ett skåp osv

Input på det ?

• Gilla
Alex Höglund
  • Laddar…
Varför?

En riktig vertikalfräs är ju mycket mer användbar än ett sånt där fräsbord. En helt annan värld som inte går att jämföra. Enda egentliga nackdelen är att betten är svindyra......men om du redan har maskinen så är väl bettkostnaden ungefär den samma som att börja från noll med ett annat sämre system.

Ibland kan man få tag på begagnade bett och har man tur kan man få tag på gamla stommar för skrotpris och skicka dem på omstålning. En professionell omstålning med snabbstål kostar ungefär halva nypriset.

Ok bra tråd Per. Då lägger vi ner det projektet

heimlaga skrev:
Varför?

En riktig vertikalfräs är ju mycket mer användbar än ett sånt där fräsbord. En helt annan värld som inte går att jämföra. Enda egentliga nackdelen är att betten är svindyra......men om du redan har maskinen så är väl bettkostnaden ungefär den samma som att börja från noll med ett annat sämre system.

Ibland kan man få tag på begagnade bett och har man tur kan man få tag på gamla stommar för skrotpris och skicka dem på omstålning. En professionell omstålning med snabbstål kostar ungefär halva nypriset.
Detta blir ju fräs nr 2, Pär har redan en annan vertikalfräs. Sen är en bordsfräs ibland (sällan) bättre än en vertikal till vissa uppgifter, där man helt enkelt kommer åt bättre med ett frässtål underifrån.

Tack Daniel.

Frågan var inte "varför" Hemilaga utan om man kan eller hur man går till väga

#4 och #5 så framgår det ganska tydligt tycker jag.:)

Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad du har för källa till att det skulle kosta hälften, att löda om en gammal kutter med nya skär och få det slipat. Jämfört med ett nytt

Kanske bara jag som har trögt att fatta:o

Jag behövde ett bett för dörrspeglar. Tog reda på vad det finns för nya bett och vad de kostar. Fick tag på en gammal stomme gratis och skickade den till Jurva på omstålning. Läste innantill på räkningen.
Det var min källa.
Sedan dess har jag begärt offert på en annan omstålning och offerten låg på ungefär halva nypriset. Sedan blev jag sjuk så det har inte blivit av ännu.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.