findus42
findus42: Ett tillägg till :) Det övre gångjärnet fäller man in 2 tiondelar djupare i stommen för att luckan skall hänga rakt. Gångjärnstapparna glappar en aning. Det medför att luckan faller ut någon tiondel i övre och trycker in lika mycket i undre gångjärnet. mvh Findus
14 svar · 11,4k läst
·
N
Niq: Blev det någon motorsåg och hur har den hållit?
21 svar · 11,9k läst
pär h
pär h: Ta ett fint sandpapper och slipa av kollektorn så ser du lättare om det är något mekaniskt som sliter ner dina kol. Skillnaden mellan höger och vänster kol är att dom ibland är förslipade efter kollektorns diameter. Och infästningen kan vara osymmetrisk så klart.
6 svar · 5,7k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Suveränt! Tack! Jag har varit inne på svenska Dewalt (men inte hittat denna produktkatalog) och olika verktygssiter men inte hittat nåt. Nu vet jag vad jag ska fråga om.
2 svar · 2,3k läst
iSnobben
iSnobben: Då kanske frågan snarare är hur stor skillnad det har för stabiliteten.
9 svar · 12,9k läst
·
B
beqen: Rätt tung och klumpig som skruvdagare. Den är till för att borra med. Men om du nu gärna vill använda den så är sds till bitshållare ett bra val. Tex http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1006413&ws_tp1=cp&ref=PLA_VERKTYG&subref=1006413&utm_source=PLA_VERKTYG&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_VERKTYG_feed&utm_content=1006413&gclid=CKGp9ZD28cgCFeXUcgodk3kN-Q På mobilen så kort
1 svar · 2,5k läst
M
memike: [citat] Denna kan du handla. http://abc-cdsug.com/rordelar-rorpaket/univac-flexslang/bojbar-uniflex/ Annars går vanlig slät installations rör (med slät insida i 50mm) enl tillverkarn.
15 svar · 5,3k läst
End
End: De lättbetong jag stött på var det bättre att borra med slagborr eller vanlig borrmaskin. Borrhammare gör för stora hål i lättbetong. Blåbetong ska man inte ha slag alls. Och glöm vanliga plugg till den. Använd tex Fischer GB. Men till betong ska du absolut ha borrhammare. Du ska bara montera saker, inte bila eller sätta dit ankarstång och expanderbult (grövre dimensioner) så sikta
9 svar · 7,2k läst
C
Charley1968: Ahoi! Tycker personligen att man kan gott och väl blanda olika företag. Skulle för min del inte satsa så mkt. pengar på Festools borrmaskiner/skruvdragare.. Däremot är Festools slipmaskiner riktig bra. Har själv ETS 150/3 som 'finish'- maskin samt lilla Rotexen för lite aggressivare slipning. Ang. dina skenor, då är Mafell full kompatibel. Kvalitativ är dem även snäppet bättre i
9 svar · 5,6k läst
·
T
twoody: Tyckte att worx kändes bra när man klämde i affären , har inte set några recensioner tyvärr. Tyckte dom kändes mycket bättre än black&decker och grön Bosch
6 svar · 3,3k läst
pär h
pär h: Hej och välkommen Shaft till Byggahaus, och verktygs fetischisternas paradis.:) Här kommer du tyvärr inte långt med dylik fråga :o Men om du frågar vilken hammare man skall köpa så får du kilometervis med rekommendationer. :D
8 svar · 7,8k läst
Buuzzz
Buuzzz: Jag har provat Festools "jättesåg" HK 132 en gång men efter at ha kört den en gång blev jag mer rädd än imponerad. Den är stoor. Det sitter en 350's klinga på den :-o Festools nya HK 85 verkar dock superfin, 230mm klinga som man kan köra både med och utan skena. Funkar både som sänksåg och cirkelsåg. (Jag har dock bara kört deras HK55 som jag tycker är super.)
3 svar · 1,6k läst
H
heimlaga: Vissa kapcirkelsågar kräver negativ tandvinkel. Det innebär att framsidan på tanden lutar bakåt i förhållande till en linjal som är lagd rätt över klingcentrum och framkanten på tanden. Med den tandformen skrapar eggen längst ut på tanden när den skär i stället för att gräva sig under och lyfta loss fibrer. Med positiv tandvinkel på en sådan såg gräver tänderna in sig i
2 svar · 7,6k läst
hecke
hecke: Finns en del i tidigare trådar. https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/226642-sanksag-samma-maskin-olika-marken-2.html#post1953341
4 svar · 9,4k läst
N
Nils82: Använder såpa.....alltid 100% resultat!
6 svar · 14,2k läst
jac
jac: Här är ett tips från FOG:en om QWAS rail dogs: http://festoolownersgroup.com/festool-jigs-tool-enhancements/qwas-rail-dogs-in-the-uk/ Annars, en riktig budgetvariant :D 1. En bit från ett avsågat kvastskaft (eller annan lämplig rundstav) 2. En M6 möbelplugg från biltema (http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mobelplugg-10-st-2000030556/) 3. En M6 vagnsbult med nedfilad skalle
3 svar · 3,7k läst
·
A
Andreas Ludde Lundell: Så nu har jag köpt och det blev 24l varianten för den var smidigast, ska jag bara testa den med
12 svar · 11,2k läst
screamin-daemon
screamin-daemon: [citat] My bad, tackar för rättelsen! Kom bara ihåg att min fräs (Festool) inte fungerade ihop med Makita
4 svar · 7,5k läst
F
fiskbuggaren: Här snackar vi i-landsproblem. På min lokala åvc får man snällt ställa sig på ledig plats efter att man köat för att komma i. Man har alltså i regel aldrig något val.
27 svar · 9,8k läst
bulleribock
bulleribock: Jag har Cotechen samt en OF1400. Cotechen är en bra maskin
5 svar · 1,8k läst
D
DarrenB: [citat] Det var så tvingarna hette ja... fördelen med de är att det är lätt att fästa saker i MFTn för att slipa ytan samt att man kan använda dess stora plastskruvar att skruva fast Parf dogsen med. Kan VERKLIGEN rekommendera att köpa Parf dogsen från Axminster. De är inte så dyra som man kan tro och de är pålitliga och smidiga med betalning och leverans. Jag har beställt många
3 svar · 3,8k läst
ceson
ceson: En liten parentes till detta. Jag hade totat ihop ett litet kors till en granne som hon kom och hämtade och när hon fick se träfiskarna ville hon att jag skulle göra fler så hon kunde tillverka mobiler av dem. Men jag tyckte att jag skulle fortsätta reparera fönster i stället så jag blir klar någon gång.:)
23 svar · 7,9k läst
·
C
corre: Finns det siktglas i gavlen på kompressorn kanske? Eller en sticka i påfyllningshålet? Men om det är ett stående cylinderblock så ca 1/3 upp på vevhuset. Ivartfall har mina den nivån.
7 svar · 11,8k läst
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: Ja det låter rimligt - tack för förklaringen!
6 svar · 5,8k läst
Rund_skruvad
Rund_skruvad: Nu blir det varning för hjärtstopp på flera skribenter här :-) men jag vill tipsa om ett alternativ. Har en skil!!!!!!!! 7450 som fungerar otroligt bra... trots att det är en skil :-) Har väldigt låg vibration och avverkar bra. pappren sitter kvar på slippappan och har varv reglage. bra dammupptagning och ork (430W) Pris: ca 750kr Men så är jag ju inte proffs heller :-) utan bara en
12 svar · 19,9k läst
·
Music Man
Music Man: Är olagligt att ta in exotiska träslag i Europa.
7 svar · 2,2k läst
·
F
fredrik00: Köp värmebeständig färg och spraya på
10 svar · 2,2k läst
·
T
trojlee: Trodde inte intresset var så stort:). Här kommer en länk. Köpte inte av exakt denna handlaren men det går att botanisera. Det finns även jättefina alu-skenor man kan köpa på löpmeter där man kan sätta krokar som man flyttar med snabbfästen.
17 svar · 13,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.