Verktyg & Maskiner
Bart: Ops, aj då. Jag skyller på internet. Där verkar allt finnas som jag inte får titta på.
trojlee: För en normal uppfart i norr räcker en 8hp slunga. Ska man ta större ytor och kasta längre måste man gå upp på 13hp. Jag har Ariens slungor både 8&13hp. Den större slungar jag sista biten av vägen upp till stugan och där kan det vara 1m snö när vi kommer men med diff och motorstyrka så går det bara bra. Jag funderade också på band i början men som föregående talare säger så
Alex Höglund: [citat] Skåpen är gjorda i 19 mm spånskiva med melamin. Den är stabil, jag kan dra runt den på golvet utan problem, har tänkt att jag ska ha någon typ av hjul som man kan välja om det ska vara en fot eller ett hjul typ http://www.aliexpress.com/store/product/Brand-New-Polyurethane-Foot-Master-Leveling-Caster-GD-60F/627092_1184085813.html. Det höj och sänkbara bordet blir lite svajigt om
K_arlstrom: Googlade böjlig axel, fanns ju hur många som helst! Nu behöver jag bara en vettig borrmaskin och sen får jag nog tejpa fast strömbrytaren på den i "på-läge" :) Tar på mig dumstruten och börjar läsa borrmaskinstrådar, tack.
Spoz: Jag tänkte bara varna för formborrarna från Dewalt som Beijer säljer, urusel kvalitet. Borren som jag köpte var jätteslö, på gränsen till oanvändbar.
lt1cobra: Osäker når det gäller de olika modellerna men kanske den komprimerade luften kyldes ned under de 10-15 minuterna så pass att den lite fuktiga luften i slangar/rör kondenserades? Avfuktare bör nog sitta så nära uttaget som möjligt har jag funderat på...
katos: Intressant Per. Vet du vad en frekvensstyrning skulle kosta. Blir det värt det att bygga om? Men om man har en remskiva på motor som är 10cm diameter och det ger 9600 varv/min. Så borde en remskiva på 14cm ge 18000v/min om jag inte räknar fel. Låter ju inte mastodontstort. Men jag kan inte särskilt mycket om remskivor. Hur är det med lager tror du? Tål dom det ökade varvtalet?
pär h: Nackdelen med att drivrullen "nickar" är att bandet skrynklar sig. I alla fall på dessa billigare som finns på Lövångers osv Och om det är så Daniel att även "dyra" fabrikat har så låter det tråkigt tycker jag. Thomas det är bara att slå till på den kantputsen. Om den nu inte "nickar" förstås
pelpet: Japp, limma mot betongen med konstruktionslim. Det ska räcka alldeles utmärkt. Om man skulle råka borra hål på golvvärmen är det inte kört. Det finns reparationssatser för att laga trasiga golvvärmerrör.
tacho: Det där ser väldigt märkligt ut. Har du varit i kontakt med Metabo angående det? Jag har fått väldigt bra service från Metabo UK tidigare, säg till om du vill ha deras mailadress.
DennisCA: Jag har redan en liten grön bosch pks-40 så jag kan satsa på något större. Även om boschen inte är så trevlig.
trattalask: Jag är nog mest nöjd med att fått en gcm8s för 1500kr när Gärdin & Persson hade julrea på gcm800 och sålde slut den. En av mina mest maskiner. Sen fick jag tag på ett gta3800 ett tag senare för runt 1400kr (tror jag det va) några veckor senare.
screamin-daemon: [citat] Det är tyvärr den bästa och snabbaste lösningen. Du behöver ju inte att riva hela gipsväggen, som ja73 påpekade går det bra att endast byta ut den delen där kaklet sitter.
pleqtiz: Kolla på Makita LS0714. grymt fin såg som väger 12,7kg http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Makita-Ger--Kapsag-LS0714 vet faktiskt inte om det finns någon lättare såg med teleskop i samma kvalite och det finns det nog inte! annars finns ju Festool SYMMETRIC 70 E, väger in 9,5kg http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Festool-Kap-Gersag-SYM70E det är dom jag har att tipsa om! :)
Norrhyttan: När jag köper maskiner är det antingen 1) maskiner jag behöver direkt, eller 2) maskiner som jag är ganska säker på att behöva längre fram, och som råkar vara på rea för stunden. När jag köpte överhandsfräsen var det för att jag behövde den direkt. Har haft den några år och har inte använt den överdrivet många gånger - men de få gånger jag använt den har den varit värd
noshaq: Tack så mycket! Jag ska komma ihåg ditt tips om jag får besvär med att få loss kutterkilarna. Jag hoppas bara jag vågar ge mig på att fixa problemet som du beskriver, jag är ingen maskiningenjör, och det låter rätt avancerat :) Ja, på sidan finns det ett paket med kugg och kedja som driver matarvalsarna för planhyveln, jag antar att det är de som åsyftas. Tack för tipset!
Builders Crack: (Halv)färdigt resultat. På plats i vardagsrummet, men ännu utan frontluckor och "inredning". [bild] [bild]
Pagno: [citat] Tråkigt, jag använder mig nästan bara av AEG, tack vare att de är så slitstarka.
raveper: Borr och sen knacka in en torx brukar funka i nödfall.
heimlaga: Om du tänker hyvla sågade bräder till hyvlade och spontade/profilerade så måste du ha minst en tvåkutterhyvel. En för flatsida och en för kant. Då blir det minst två genommatningar innan du har en färdig produkt. Om du skall klara det med en genommatning så måste det vara en fyrkutterhyvel eller helst en femkutterhyvel. Moretens /Logosol tillverkar nya små tvåkutter och
falkn: Jag äger Biltemas variant. Köpte först Julas, men bytte sedan när jag såg att Biltemas var samma maskin, men billigare. Jag har slätspacklat alla väggar i lägenheten och slipar spackel med denna samt en del tak. Fungerar hur bra som helst. Dammupptagningen är bra. Enda skillnaden mot en flex är enligt mig att den är lite tyngre. Kör med Biltemas egna 120 papper.
oobum: Milwaukee är ett amerikanskt märke som ägs av "TTI". Ägdes förr av Atlas Copco, men såldes rätt nyligen (2004) till TTI som är en kinesisk koncern om jag inte minns fel. De gör maskiner av väldigt bra kvalitet. Och i mina ögon de bästa Tigersågarna på marknaden. Skall du handla från USA så är det viktigt att kolal att laddaren klarar 120-230 V. Annars får du köpa en omvandlare
trattalask: Nu har jag köpt och använt min CXS ett par dagar. Jag är mer än nöjd. Kvalitetskänslan är total. "C-greppet" där man lägger pekfinger på kroppen känns normalt, jag gillar det skarpt. Jag har ca storlek 11 i handskar men även min bättre hälft med betydligt mindre händer tycket den är bekväm att hålla och använda. Den ser större ut än min, numera sålda, bosch gsr 10,8v. Men