Z
Zaphod: Tackar för alla tips och förslag, det får bli kap & gersågen som får lösa detta. Behövde lite annat med så jag inhnadlade en sådan klinga från Axminster, den skumpar på en bil någonstans just nu :) Känns bättre med kap&ger då det är viktigt att det blir riktigt vinkelrätt, på bägge hållen... Får väl återkomma med resultatet, efter helgen kanske, om jag vågat :)
11 svar · 3,9k läst
P
Pysslarn: Hej och välkommen till Byggahus! Kan dessvärre inte ge dig någon feedback eftersom jag saknar erfarenhet av sågen. Men om du har tur flyttar någon mod din fråga till underforumet "Verktyg, maskiner och fordon", där verktygsnördarna hänger. Mycket större chans att du får svar Lycka till och välkommen än en gång. //Ronnie
1 svar · 951 läst
D
Detraw: Jag tog tillslut mod till mig och böjde till den lite och tror att jag fick till den, verkade funka när jag testade men vi får väl se. Tack för hjälpen!
8 svar · 2,0k läst
·
C
cecar33: Jag stänger av ström och kopplar bort vatten, trycker in avtryckaren så trycket släpper kopplar loss och rullar ihop tryckslangen.
10 svar · 2,6k läst
iSnobben
iSnobben: Jag har kommit en liten bit på vägen i inköpslistan så jag tänkte delge lite lägesrapport. Vi börjar väl med det stora och går nedåt 😃 Ny fräs i form av Bosch GOF 1250 LCE har inhandlats med tillhörande skena med 32mm hålmönster och skentvingar. Mycket trevligt med digital djupinställning och belysning. Mycket bättre dammuppsamling också. Köpte även en fräslyft från
43 svar · 31,6k läst
·
H
heimlaga: Ja jag brukar använda prevents hemsida som planeringsgrund för mina maskinbyggen...... men frågan hur lämnar ibland öppen.
14 svar · 9,6k läst
ceson
ceson: Tack till Chrissofsweden och ToRy för ert engagerade och uttömmande test. Alltid trevligt med bilder och filmer som visar en som mig som många gånger har svårt att i text förstå hur hur det är ihopkommet och fungerar:)
172 svar · 25,5k läst
·
I
INTP: Som alternativ till att korta bort den oparallella biten närmast eggen, vad sägs om att slipa stämjärnet smalare så det blir parallellt hela vägen igen? Något smalare än ursprungsbredd, men rakt och jämnbrett igen.
13 svar · 1,6k läst
J
johanfa: [bild] [bild] Ett par bilder till...Det är som synes knappast ett elevprojekt...Men har inte sett någon annan plåt på den...:)
4 svar · 2,3k läst
·
Lime113
Lime113: Svar några år senare :) Jag liksom Forbo har Stanleyn från Jula och den är trevlig, jag gillar den. Kunde varit tystare men den är tystare än de andra kompressorer jag har haft tidigare. Det som överraskar mig med den är att den håller trycker trycket väldigt bra. Jag kan koppla in den två veckor efter användning och den ligger kvar på 6-7 bar och behöver inte starta direkt :)
18 svar · 22,5k läst
·
Krillew
Krillew: Jo jag skippade BS10 ganska så tidigt i tråden... Jag har andra Hitachi som jag är nöjd med, men jag tror inte på den här. Metabon jag köpte tycker jag är bra, alternativet sen är nog DeWalt. Skall man bara ha nått o såga med och inte behöver precision så kan man nog köra på en grön Bosch.
20 svar · 5,2k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Gallret minskar ju flödet. Då kan du lika gärna borra ett mönster med hål. Men ta bra borrstål sså du slipper flis i kanten.
3 svar · 1,8k läst
S
Sister ray: Gissar också på att det är ett för brett blad. Och angående sovtider så är min erfarenhet att de vaknar som en klocka efter trettio minuter. Du får jobba snabbare ;)
39 svar · 11,4k läst
·
nanowire
nanowire: [citat] Om den ska ersätta en kap/ger i byggsammanhang så bör den även vara smidig att köra utan skena och det tror jag inte de tunga sänksågarna är. Du "behöver" också en vinkelkapningsmanick till sågen. Då kan du både kapa och klyva det mesta med precision tillräckligt för byggändamål. Reglar och liknande klyver du med din bordssåg :)
28 svar · 2,9k läst
bjornhallberg
bjornhallberg: [citat] Intressant modell! Men konsensus är att försöka hitta en 16mm chuck och gärna integrerad om det går? Vad tror ni om Wodex:en? http://shop.otdtools.se/snabbchuck-1-16-mm-b18-wodex/36592-0 Eller nåt från Kina? https://www.aliexpress.com/wholesale?site=glo&g=y&SortType=total_tranpro_desc&SearchText=keyless+drill+chuck+taper&tc=af&initiative_id=SB_20170321050142&needQuery=n Nu har jag
6 svar · 2,7k läst
L
logic: Jag äger en Rotex 125:a och har använt flera andra slipmaskiner innan. Min 125a är riktigt nice. Jag har roat mig i många timmar med att slipa ner nivåskillnader på trä, avjämnat spacklade ytor med mera och den gör ett riktigt bra jobb. Skönt grepp och praktisk stegbar hastighet. - Slutresultatet beror nog inte på maskinen utan användaren - Ingen aning - Vibrationerna är hanterbara
1 svar · 2,0k läst
DennisCA
DennisCA: Jag såg ni nämde svarvstål, jag är ingen expert men jag tittade ändå på denna video för några veckor sen och kanske den är av relevans? https://www.youtube.com/watch?v=__A2xtLF0AU
21 svar · 5,3k läst
·
D
DinGranne: @TeroM Bra tips! Jag har saknat finjusteringen på mitt nuvarande anhåll till fräsen, förstår inte riktigt varför Makita struntar i det? Vem jobbar med att fräsa skåror som hamnar 1.3 mm fel :) då kan man ju lika gärna använda bordssåg o slarv inställa :) ja ja
5 svar · 1,6k läst
H
hydrolift: Ok det går inte så fort men ena maskinen nu isärtagen och då trillade dessa ut som har legat löst inuti. Vad är det för bitar och var ska de sitta? [bild]
6 svar · 10,6k läst
·
M
Mårten McFly: Jag har öppnat och städat överallt förutom i själva motorn, där har jag ingen aning om hur man ens "öppnar" den. Men grejen är ju också att den har funkat helt problemfritt så länge också. Bra idé att ta in den i värmen ett tag. Ska göra det.
2 svar · 981 läst
Wendigo
Wendigo: Uppföljning! Det blev en grovdammsugare! Byggde en enkel tratt i plywood som fångar upp dammet från bandslipen och kopplade in maskinstyrningen till dammsugaren. Fungerar över förväntan! Och jag kan koppla in tallriksslipen när jag kör den på samma sätt. [bild] [bild]
5 svar · 5,7k läst
·
Wendigo
Wendigo: Skaffade lite hårda bitar av gammalt laminatgolv. Det blir betydligt bättre utgångshål men jag får nog också vänja mig att slänga borrstålen oftare. Tack för hjälpen! [bild]
8 svar · 7,6k läst
·
P
Paxman: Är det så? Då ska jag kolla med min granne, som köpte en Rotak Li förra året. Tack för tipset! :thumbup:
2 svar · 1,3k läst
Stefan N
Stefan N: Du behöver fästena från Dewalt.
1 svar · 3,3k läst
5.2 racing
5.2 racing: 400:- på Blocket. Går som en dröm, lite färg och oljebyte gjorde susen. Kränzle 100/10, säkert 25 år gammal. [bild]
51 svar · 30,7k läst
·
Lime113
Lime113: Har aldrig lyckats se denna kant på bild från nätet tills jag hittade denna tråd. Tack Ola ännu en gång för måtten. [bild]
2 svar · 6,7k läst
·
phl
phl: Beror väl lite vad du menar med snabbtving. Är det något liknande KliKlamp skulle jag rekommendera dessa "Besseykopiorna": http://www.axminster.co.uk/axminster-trade-clamps-forged-quick-lever-clamp-ax945571 Även Jula och de andra lågprisladorna har dessa men nog inte i mindre modell.
5 svar · 1,2k läst
C
corre: En hålsåg och WD40 eller tröd som smörja och kylning. Helst med pelarborr såklart, jag har kört lite för hand också och det fungerar.
7 svar · 2,9k läst
H
heimlaga: "Square head" är fyrkantkutter på engelska och betten kallas för knife/knives. Jag tror att företaget som säljer dem i USA heter Woodworkers Toolworks eller någonting ditåt. Annars kan du fråga på det här forumet:http://www.owwm.org/ Där finns en hel drös fyrkantkutterfantaster. Han som kallar sig squarehead driver fönsterfabrik med fyrkantkuttrar överallt. Personligen skulle jag
13 svar · 5,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.