Verktyg & Maskiner
Daniel_N: [citat] Maskinen jag har är till för att fräsa ut för gångjärn, slutbleck, låskistor, spanjoletter mm samt borra för cylinder i fönsterkarmar/bågar samt dito dörrar.
Bjenna: har en festool hk85 med skenor till blir de mycket bättre snitt om man har en ts75 istället ?
heimlaga: Intressant.....jag har två gamla Dewalt aluminiumanhåll liggande någonstans....hoppas jag. Jag får gå ut och leta så de inte har hamnat i aluminiumskrotstunnan av misstag. De kom med ett skrotlass som jag köpte från ett konkursat snickeri för att komma åt ett vertikalfräsanslag som går att använda på Jonsereden.
FredrikR: Nej det bör inte vara möjligt, FSN OFA på Festool ska gå, men inte RA32, hålen sitter på olika ställen på skenorna.
Fel av Åke: Ja, där satt den! Den var svår att se. Skönt att du löste det och kul med återkoppling!
Alltgår: [citat] Slog till på ett idag också. Kändes gediget. Fint med ändskydden i plast. Flera ställen att greppa på. Nu kommer det kanske se rakt ut här hemma framöver. [bild]
magnlar: Jag hänger upp min 3800 horisontellt med arbetsytan nedåt på väggskonsoler. Sparar utrymme, säkrare och man slipper ha den stående mot väggen och nöter. Sågen (8SJL) ställer jag upp på hyllan m 45 grader gering. Funkar bra.
Bjenna: Här är ett riktigt bra för dom som använder fetool lr makita skenor om man vill såga rakt Går väldigt snabbt sätta dit å ta bort https://tsoproducts.com/tools-equipment/grs-16-and-grs-16-pe-guide-rail-square-combination-set/
Bart: Jag känner inte till verktyget i fråga. Jag har aldrig sett det. Jag vet inte vad det används till ... ... Men jag vill ha ett!
Mickebandsåg: Tittade på filmen och det verkar ju fantastiskt smidigt, skall bara införskaffa lite magneter. Tack för tipset Bart
Bo.Siltberg: Vad är det för Hultafors BT5 som Jula säljer? http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/matverktyg/mattband/mattband-161032/ Trodde den skulle vara hållbar men idag gick fjädern av efter bara några månaders användning. Vad finns det för måttband som tål lite skit när man håller på ute i snöslask och dret, 8-10 meter vore bra om de inte är för klumpiga.
DarrenB: Att du ens tar dig tid att svara på frågan proto??? Du kanske kan hjälpa till i måttbands-tråden istället och låta oss nördar nörda vidare... :)
sblixten: Blev ett kit från makita till slut bestående av: -DDF484 -DTD153
Mikael_L: Ögats känslighet är mer än fyra gånger högre vid det gröna laserljusets våglängd än det röda. Så vid samma uteffekt på lasern så ser man linjen lättare med grön laser. Kontrastförhållanden i vårt seende har nog typ logaritmisk karaktär, så det betyder inte att linjen ser ut att vara 4 ggr starkare. Men när vi typ upplever att dagsljuset har blivit 4 ggr starkare så ser vi
screamin-daemon: [citat] Beror på hur bilen ser ut invändigt... XD [bild] Ser ingen anledning till att byta påse.
fsn: [citat] Du driver alltså en sektor, dvs 10 spridare och nästan 1800 liter/h i fallet med sektor A? Då borde en 4500 pump fungera utmärkt för mina behov. Hittade en utan tank men med tryckvakt, inbyggd backventil, smutsfilter och torrkörningsskydd för 2000kr. Tror det blir en sån.
Nicklas Lindahl: [citat] Hej Jag undrar om du löste problemet? Jag står inför samma sak och är väldigt intresserad om du löste problemet? Tack på förhand Med vänlig hälsning Nicklas
Lime113: Update: Biltema-stativet har fortfarande inte använt. Istället blev det en remdriven bänkmaskin (en-fas) :) [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
norrbottenssnickaren: [citat] Ja man måste ha en ytterpanelsspikpistol till sånt så det hörs på namnet.
heimlaga: Rent allmänt har en trefasmotor betydligt bättre vridmoment under belastning än motsvarande motor som körs på enfas. Skall du borra litet småhål i trä så går det säkert bra med enfas men om du skall borra stora hål eller borra i metall så är en trefasmotor bättre.
Demmpa: Här är en länk där dom olika kopplingarna visas på en och samma bild samt lite text om dom olika kopplingarna, till vilka maskiner dom olika kopplingarna passar till. https://www.bollnasbilvard.se/foam-lance/3142-foam-lance-125-540500.html Ja det är inte för rörrensning utan för skumpåläggning, kopplingarna är samma för dom olika verktygen men maskinbundna. Edit: redigerat
GK100: Kommer alla trådarna från motorn och den funkat förut så finns inga bleck där. Det var bara konstigt att den startade om du bara kopplat in tre det är omöjligt om du inte tex kopplade ihop fler av dem.
Alriksson: [citat] Ta bort kontaktstycket där du ansluter micen. Dela sen det kontaktstycket, troligtvis har lödningen mellan kabeln och själva blecket som micstiften går in i släppt. Hände på mina och innan jag hittade felet hade jag också provat att bytt micen.
magnlar: Orkade och hade inte tid att vänta på den nya centrotec låda som skulle komma nu i vår sägs det. Beställde en 2016 via Axminister för ett helt okej pris, om man jämför med svenska butiker (...fortfarande galet dyrt) då den innehöll rätt bra grejer. Nu håller jag tummarna att 2017 låda innehåller några pluggar, lite skruvar och bits, så att man inte ångrar sig. :) EDIT: 2016 =
Ola C: Nä, tvärtom, ex. 1m 100:-, 3m 115:- inte meterpris utan totalpris.
PeAu: Ett sent svar, men jag har använt en C6BU2 i många år. Har både korta och långa skenan till och använder den idag mest till skivor och när jag bygger trall och bryggor. Jag funderar dock på att byta till en batteridriven C 18DBL för att slippa sladden. Har nog gjort av med 4-5 klingor sedan jag köpte den och är fortfarande nöjde, bortsett ifrån sladden som alltid är i vägen.
Marcussjogren: Så är det ju - det handlar ju mest om tid med verktyget egentligen. Men man är ju lite bortskämd med ställskruvar och annat på moderna hyvlar :)
norrbottenssnickaren: Jodå. Körde Dewalt ngt år och blandade friskt.