S
schmakita: Med bandad skruv finns det väl ingen direkt fördel med torx över kryssspår? Torx och slagdragare vid "manuell" skruvning är ganska nice dock, slinter i princip aldrig enligt min erfarenhet. Även när det är trångt och man får hålla maskinen lite vinklad mot skruven.
30 svar · 19,9k läst
J
Jaggaxjr: [citat] Jag är nöjd men visst finns det mycket att förbättra. Att cross cut bordet glappar fattar jag inte att dom fixar till. Men jag insåg att jag för tillfället inte har plats för nått större så för mig duger det :cool:
22 svar · 6,3k läst
·
kimf
kimf: [citat] Tack, börjar nog med det då. Inte värre än att snygga till finishen och lacka vid ett senare tillfälle om det skulle behövas då ju
15 svar · 6,4k läst
·
pär h
pär h: Mattias. det beror också lite på hur borren är utformad. Dom som har långa sidoskär oftast äldre modeller. Dom kan vara tröga. Men dom mera moderna som är mera öppna mer eller mindre bara bottenskär och korta sidoskär behövs mindre tryck vid borrning. Jag har borrar med hårdmetallskär och dom skär väldigt lätt. sedan så måste dom vara vassa så klart.
8 svar · 1,3k läst
Buuzzz
Buuzzz: Svenska Festools hemsida, instr på Engelska https://www.festool.se/Service/TV/Pages/FestoolTV.aspx samt Festool Sveriges Youtube kanal: (på Svenska) https://www.youtube.com/user/FestoolSweden
3 svar · 1,6k läst
S
Shiraz: Yttermåtten på kapslingen är de samma. Dock så verkar inte toleransen vara samma Makita mäter upp till 40m o cocraft 50m och vid dåliga förhållanden verkar cocraft ha sämre toleranser. Dessutom är makitan certifierad enligt iso-16331-1. Jag hade nog lagt en en spänn eller två till när det gäller mätnogranhet
5 svar · 2,2k läst
·
P
Pysslarn: [citat] Härligt, stort tack! //Ronnie PS. Det här får bli en cliffhanger dessvärre, då vi bestämt att köra from torsdag 2/3 istället. Förstår att du inte är tillgänglig på telefon då Mattias men du ska veta att ditt erbjudande uppskattas väldigt mycket. DS
10 svar · 4,1k läst
mattiasp
mattiasp: Om jag skulle göra en skiva med precisa hål i exakt rät vinkel mot varandra, skulle jag skaffa hela systemet från Axminster. Det kostar visserligen pengar, men med precisionen som följer med blir den hålade ytan mer användbar. Om man bara skall ha hålen till att spänna fast saker kan man gott borra med ett flatborr. Det gjorde jag på mitt förra atbetsbord. Fastspänning är visserligen
5 svar · 2,8k läst
Microkatten
Microkatten: Tack, misstänkte det.
3 svar · 2,1k läst
·
Ola C
Ola C: Nja. Den kan va bra att ha även om jag idag inte äger ett enda 12mm stål. Helt plötsligt nån dag är det panik i nåt projekt och man måste köpa 12mm stål lokalt. Hade den varit dyrare hade jag sålt den.
10 svar · 1,6k läst
T
TBrogren: Den funkar jätte bra.. https://youtu.be/rFnjbhm4yjQ Min första kavring
1 svar · 1,1k läst
Björn Melander
Björn Melander: De översta skulle jag tippa på mahogny. Har en lite skarp speciell lukt och är vanligt inom båtbygge.
12 svar · 2,7k läst
·
M
Micke_vb: Jag har en 4P som är 445x220 invändig lastyta och skulle aldrig drömma om att ha en mindre släpvagn, Förstår inte att det finns de som köper de pyttesmå vagnarna som är obrukbar i det närmaste. Bor i kedjehus och har tomt på 502 kvm på detta har jag förutom släpen en Polar 700, Volvo XC 60, Hyundai I20 och hus + garage naturligtvis... gräsmatta med robotklippare ryms också. Men
27 svar · 13,6k läst
·
ceson
ceson: Kanske Bosch RA1200 kan vara ett alternativ ?
2 svar · 2,3k läst
·
N
Niq: [citat] Innan jag fick vita fingrar sjukan så var jag nog ute och jobbade med verktyg i - 20 om det behövdes. Svärfar förvarde sina verktyg i ett kallt uthus i åtminstone 30 år utan några problem. Man måste bara låta dom gå en liten stund innan man använder dom så motorn blir varm så funkar det bra.
18 svar · 6,8k läst
K
Kakel Jonas: Sågen är ett bra val. Känner inte till märket men det är ett bra pris och ett bra val för att kapa. Kapa långsamt annars vittrar de sönder eller spricker. Har du en platta så kan du testa a köpa en bra diamant klinga till en cirkelsåg a testa först, Såga långsamt där med. Bra klinga hittar du hos dom riktiga kakel levrantörerna.
1 svar · 2,5k läst
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: Ska testa den igen när jag får chansen
14 svar · 3,3k läst
B
Björn Nidriste: Den här tråden har pågått ett tag men jag såg den av en händelse idag och tänkte att jag kanske kan bidra lite till den: Det är inga problem att hitta passande chuckar eller andra tillbehör till högersidan på spindeln. Axminster i England säljer fina chuckar som passar på högersidan (http://www.axminster.co.uk/). Där kallas gänguppsättningen som du behöver för "T03".
22 svar · 6,1k läst
pär h
pär h: Utan klyvkniv dom e roliga där på andra sidan vattnet. Du har släde under båda bitarna så jag tror verkligen inte det är ett problem. Det skulle räcka med att bara sätta ett finger på den lösa biten om man är komfortabel vid det eller en bit tejp eller en snabbklämma du vet en sådan man skruvar fast som har en liten spak. Det som kan få den lilla biten att fara om kring är
13 svar · 2,4k läst
·
B
bope: Det får bli en sån här http://www.harald-nyborg.se/stanley-laser.html Linjerna är tydliga och sträcker sig tillräckligt för att sätta klinkers o kakel, till ett billigt pris.
4 svar · 9,9k läst
C
cpalm: [citat] Prydligt! Jo, jag har förstås funderat på "serviceväska"-varianten. Finns ju många modeller att välja på, både utan och med verktyg. Ja, givetvis tänker jag att man skulle kunna optimera bort 90% av dina verktyg, men det finns ju mindre väskor :D Men det är inte riktigt ultimat - dels funkar det inte så bra med verktyg som inte har rätt formfaktor (t.ex. talmetern,
21 svar · 7,2k läst
·
S
Skooda: Tack hyggabus, Eld, jbr, pär h
7 svar · 3,0k läst
Ola C
Ola C: Tja, 30-40 min kanske inkl lite nybörjarosäkerhet. Jag fick dock fila ner rätt mycket för att få tänderna i våg med den skadade tanden. En vanlig skärpning räcker det nog med 2 fildrag per tand, tror man kan komma ner till 10min på hela proceduren isåfall.
3 svar · 2,9k läst
·
1
111111: Är på jakt efter drivrem till en Manson elhyvel 6701 vad jag har kunnat googla fram så har fabriken köpts upp av Husqvarna. som även la ner fabriken http://www.corren.se/nyheter/linkoping/malte-manson-lagger-ner-5015184.aspx men några reservdelar har jag inte lyckats googla fram. Någon som kan vet var jag kan få tag på en drivrem eller kan sparka mig i rätt riktning i mitt googlande?
0 svar · 976 läst
V
vanpire: Den här är nog fin, frågan är väl bara vad priset är: https://www.blocket.se/pitea/Felder_snickeri_maskiner_nyskick_71691611.htm?ca=11
6 svar · 3,0k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Varför måste mattiasp visa en bild på sin fru?
9 svar · 2,2k läst
mattiasp
mattiasp: [citat] Nä, jag fick beställa från Tyskland. Modellen som Makita hade i Sverige då saknade säkerhetskopplingen. Nyckelchuck är vanligt på momentstarka maskiner. De klämmer hårdare.
10 svar · 2,4k läst
Lime113
Lime113: Någon som vet vad som gäller idag? (sorry för alla som blir påminda) Jula verkar förhållandevis dyrt i jämförelse med allt du kan köpa från Verktygsboden och liknande.
59 svar · 43,0k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: Tack för alla tips! Brute-tunnan så helt rätt ut! Tyvärr snålade jag och svängde in om Jula och tog deras 75l tunnor. Var nog dumt, men hade bråttom. Får se hur lång tid det tar innan jag gnäller här i tråden...Förvisso kändes de kraftiga och rejäla men jag tvivlar ändå på mitt eget omdöme...
5 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.