Dewalt bordsbandsåg modell DW100 i verkstadsmiljö med spån i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lånar tråden lite. Får samma resultat men bladet är hårt åtspänt. Kan det vara lagren på styrhjulen då? Jag har en Dewalt bordsbandsåg som på bilden.

Hur ser snittet ut? Vad har du för sågblad?

För min del var det antingen för bred klinga eller att den var dåligt tillverkad. Har du testat med en annan klinga?

Ibland får man fatt i blad som antingen har en skadad tand eller en dåligt svetsad skarv. Det senare är rätt vanligt, brukar gå att slipa ner lite med rätt bryne (en forummedlem tipsade mig om att använda Tormeks stenjusterare för ändamålet).

Frustrator skrev:
Hur ser snittet ut? Vad har du för sågblad?
Hand håller ett sågat träblad med tydliga sågmärken och en defekt kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bladet är Classes och var så här från början.

Ska kolla svetsfogen och kanske köpa nytt blad. Det kostar inte så mycket.

FreQa skrev:
[bild]
Bladet är Classes och var så här från början.

Ska kolla svetsfogen och kanske köpa nytt blad. Det kostar inte så mycket.
Oj, det var rejält! Vad är det för blad; bredd, tjocklek? Gissar att din såg inte klarar att spänna bladet tillräckligt alt att du inte spännt nog.

Hur snabbt matade du? Hur långt bakom bladet finns bakre styrningen? Normalt blir vågorna mer 90grader mot ytan..det där ser ut som bladet 'sviktat' bakåt, och säkert då även i sidled. Som nano skrev är nog bladspänningen åtminstone en del av problemet.

Kan det vara ett lager som är dåligt eller en axel som är krökt, så att ena hjulet som klingan löper över wobblar lite?

Tack för alla bra tips. Ska försöka få tid till att testa dom bara (är ju pappaledig så kanske, bara lillkillen kunde sova längre än 30 minuter)

Gissar också på att det är ett för brett blad. Och angående sovtider så är min erfarenhet att de vaknar som en klocka efter trettio minuter. Du får jobba snabbare ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.