Hej! Jag har sen en tid tillbaka en gammal bandsåg, en Inca 260 tror jag. Innan jag fick den så stod den i ett stall oanvänd i 10 år. Jag har rengjort den och fixat den fin och allt har gått som det ska.

Igår när jag använde den gick jordfelsbrytaren plötsligt. Jag skruvade upp motorskyddsbrytaren och såg att många kablar var i väldigt dåligt skick och några kontakter hade rost. Jag lagade kablarna med krympslang och slipade bort den mesta rosten från kontakterna och efter det funkade den perfekt.

Idag gick jordfelsbrytaren igen. Jag öppnade upp den igen och såg att bakom motorskyddsbrytaren fanns det två små tvättsvampar (typ.) som båda var väldigt fuktiga. Kan det ha kommit in fukt i motorn och att den kortsluter pga det? Hur gör man isåfall?

Jag är verkligen inte välbevandrad i ämnet men hoppas iallafall det ska gå att lösa.

Har du öppnat och kollat överallt? En sak som stått oanvänd länge i ett stall har garanterat samlat på sig skräp och insekter i stort sett överallt.
Pröva att låta sågen stå varmt och torrt ett tag.
Alternativt megga de olika delarna så bör du få en fingervisning om var felet sitter.

Jag har öppnat och städat överallt förutom i själva motorn, där har jag ingen aning om hur man ens "öppnar" den. Men grejen är ju också att den har funkat helt problemfritt så länge också. Bra idé att ta in den i värmen ett tag. Ska göra det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.