Hej,
Bytte blad på bandsågen innan, ett nytt 16mm 4 tpi, tänkte jag skulle få lite fart på klyvandet. Och det fick jag. Men på köpet kom också ett sågsnitt som är räfflat.
Jag är ganska ny på bandsåg, så jag vet inte riktigt om det ska vara så här, eller om jag matat för snabbt eller något annat. Men så snabbt tycker jag nog inte att det var
Någon som har en idé?
Bytte blad på bandsågen innan, ett nytt 16mm 4 tpi, tänkte jag skulle få lite fart på klyvandet. Och det fick jag. Men på köpet kom också ett sågsnitt som är räfflat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ganska ny på bandsåg, så jag vet inte riktigt om det ska vara så här, eller om jag matat för snabbt eller något annat. Men så snabbt tycker jag nog inte att det var
Någon som har en idé?
Tack! Det funkade dessvärre inte. Det finns ingen gradering på bladspänningen, men jag har dragit åt den så hårt jag kunde. Men resultatet är fortfarande ett räfflat snitt
Innan hade jag ett tunnare blad med fler tänder, då uppstod inte detta.
Gissar lite. Några tänder som är för mycket skrängta? Ser svetsen ok ut, skulle ju kunna vara att den inte är riktigt ok eller vriden och att närmaste tänderna före och efter står ut mer åt höger/vänster?
Kanske troligare att bladet blivit knäckt och därför gör att tänderna står ut mer i det området. Detta borde du kunna testa genom att hålla en träbit bredvid bladet samtidigt som du snurrar hjulen för hand.nanowire skrev:
Om inte har du matat biten väldigt jämt tycker jag
Prova olika matningshastigheter för att utröna huruvida det beror på bladet eller hjulet. Finns inte så många felfaktorer som gör just detta mönster.
Men annars är det glapp i lager något med hjulet eller bladet.
Sedan för att kolla om hjulet är runt eller inte utan att stoppa dit fingrarna och känna på hjulet under gång. Så är en mätklocka väldigt bra att ha.
Prova olika matningshastigheter för att utröna huruvida det beror på bladet eller hjulet. Finns inte så många felfaktorer som gör just detta mönster.
Men annars är det glapp i lager något med hjulet eller bladet.
Sedan för att kolla om hjulet är runt eller inte utan att stoppa dit fingrarna och känna på hjulet under gång. Så är en mätklocka väldigt bra att ha.
Bladet är inte knäckt och svetsen ser fin ut. Problemet uppstår även med det andra bladet i leveransen. Har testat bladspänning, kullager, styrningar, matningshastighet, med/utan anhåll - men med samma resultat.
Tillverkaren anar att det är skränkningen, men säger att han bara stött på detta en enda gång innan. Och då fick kunden nya blad men snitten blev ändå räfflade...
Tillverkaren anar att det är skränkningen, men säger att han bara stött på detta en enda gång innan. Och då fick kunden nya blad men snitten blev ändå räfflade...
Hur stor är sågen? Du skriver att du maxat bladspänningen med 16 mm-bladet och om det är en liten såg kanske den inte klarar att spänna bladet tillräckligt. Hur kraftigt är det gamla bladet som fungerar jmf med det nya?Sister ray skrev:Bladet är inte knäckt och svetsen ser fin ut. Problemet uppstår även med det andra bladet i leveransen. Har testat bladspänning, kullager, styrningar, matningshastighet, med/utan anhåll - men med samma resultat.
Nej maxat den har jag inte. Jag har dragit åt den hårt jag kunnat. Sågen är väl en ganska stor bordsmodell. Emco bs3. Det finns ingen gradering på bladspänningen och den spänns genom att vrida på en metallknopp, antar att det suttit ett ordentligt vred där innan. Men jag tog polygripen till hjälp några varv, men det är nog hälften kvar innan spänningen är maxad. Men så hårt vågar jag inte dra den.
Bladet som funkat bra har dock bara varit på 6mm. Men sågen ska klara 16mm.
Bladet som funkat bra har dock bara varit på 6mm. Men sågen ska klara 16mm.
Produkter som diskuteras: "polygripen"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Jag ska syna svetsen ytterligare, men är det inte märkligt att båda bladen ger samma resultat i så fall? Det enda jag har märkt kring svetsen är att den vid vissa varv kan få kullagret att snurra till när svetsen passerar.
Termen Wavy Cuts gav en del engelska träffar och där resoneras en hel del otillräcklig bladspänning. Men hur hårt vågar man dra åt, kan man inte skada maskinen?
Termen Wavy Cuts gav en del engelska träffar och där resoneras en hel del otillräcklig bladspänning. Men hur hårt vågar man dra åt, kan man inte skada maskinen?
En Emco bs3 är en ganska liten såg i avseende på hjuldiameter, endast 22 cm, om den är specad till max 16 mm så behöver nog spänningen vara på max då och du har enligt egen utsaga ovan endast vridit till hälften? Det finns även olika tjocklek på bladen (tex är bimetall tjockare) så särskilt om ditt är av en tjockare typ så lutar det åt att bladet får för låg spänning. Det skulle även kunna vara så att den tvära radien på hjulen permanent deformerat bladet, har läst ngn stans att för bandsågar med små hjul rekommenderas extra tunna sågklingor.
Ja men bladen är 0,36, de tjockare är väl på 0,63? Men tillverkaren skrev precis att 16mm 0,36 sällan blir bra. Han kunde göra nya men tippade på att det inte skulle lösa problemet. Kanske ska testa 10mm istället. Ska även testa att öka spänningen mer så fort junior ska vila 
På bilden ser det ut som om vågorna inte är vinkelräta mot bordets plan. Om det rör sig om en tand som sticker ut, är spåren i stort sett vinkelräta mot bordet. Bladet går så fort i förhållande till matningshastigheten att varje egg skär en ytterst tunn spåna.
Om spåren är vinklade är det med all sannolikhet vibrationer, eller egentligen harmoniska svängningar. Oftast kan man även höra svängningen, men det är inte säkert. Det finns blad med varierande pitch för att komma tillrätta med det där. Jag får vibrationer ibland med ett av mina blad, och det verkar vara svårt att bli av med. Ofta kan det försvinna om man matar lite försiktigare. Jag har inte laborerat så mycket med bandspänningen för att bli av med det.
Om spåren är vinklade är det med all sannolikhet vibrationer, eller egentligen harmoniska svängningar. Oftast kan man även höra svängningen, men det är inte säkert. Det finns blad med varierande pitch för att komma tillrätta med det där. Jag får vibrationer ibland med ett av mina blad, och det verkar vara svårt att bli av med. Ofta kan det försvinna om man matar lite försiktigare. Jag har inte laborerat så mycket med bandspänningen för att bli av med det.
Nej du har helt rätt, spåren lutar framåt och verkar bero på matningshastighet och spänning. Läste att bredare blad krävde en hel del spänning så jag drog åt ut av bara fan, märkte även att remmen satt på fel ställe så jag ändrade tillbaka och fick högre hastighet. Testade att klyva en bit med följande resultat.
Det gick ju långsamt eftersom det var en tjock regel, men jag tyckte inte resultatet var så dåligt, eller?
Tog en annan mindre bit och matade hastigare, med olika tryck. Man ser var jag har tryckt på
Frågan är bara om det ska vara så här eller om jag tänjer på sågens gräns. Tillverkaren erbjöd mig att byta mot ett par 10mm blad. Klyver de lika rakt, eller är 16mm bättre? Jag har inte så bra koll på just bandsågar, men gillar bättre att klyva på den än på bordssågen.
Logga in
Skapa konto
Det gick ju långsamt eftersom det var en tjock regel, men jag tyckte inte resultatet var så dåligt, eller?
Tog en annan mindre bit och matade hastigare, med olika tryck. Man ser var jag har tryckt på
Frågan är bara om det ska vara så här eller om jag tänjer på sågens gräns. Tillverkaren erbjöd mig att byta mot ett par 10mm blad. Klyver de lika rakt, eller är 16mm bättre? Jag har inte så bra koll på just bandsågar, men gillar bättre att klyva på den än på bordssågen.
Logga in
Skapa konto