Problemet med Rutland modell är att stenen är 20 cm i diameter redan från början.
Stenar slits relativt snabbt och man brukar räkna med att vid 20 cm diameter är stenen kaputt. Det blir svårt att få en plan slipfas med så liten stendiameter.

Där ser man :) ja då är det ju värdelöst. Som vanligt finns det en anledning när något går för 1/3 av priset :p

Måste man ha plan slipfas på svarvstål? På hyvelstål och stämjärn gör det ju inget om det är konkav slipfas.

Tormeks lilla modell (T4?) har väl också 20cm sten.

Däremot skulle jag ta rutlandsomdömena med en nypa salt, det är allmänt känt att de har lite för många bra och aldrig några dåliga reviews.

Lätt konkav slipfas går bra men eggen blir svag och styrningen dålig om slipfasen är för djupt urskålad.

Jag har aldrig slipat svarvstål med för djupt urskålad fas men jag har gjort det på stämjärn i barnsligt oförstånd i 20-årsåldern. Det gick åt helvete.
Sedan fick jag höra om 20 cm regeln.

Jag tror att du i så fall har lurat dig själv genom att ha gjort en för flack vinkel på själva eggen. Om man ser till att ha samma eggvinkel på slipfas med radie kommer eggen faktiskt att ha mer material kvar. Se skiss nedan.
Skiss som visar jämförelse av eggvinklar på ett verktyg samt effekten av slipfas med radie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej. Jag hade reda på det där.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.