Sökte lite men klarade inte hitta någon tråd om brända dragare så problemet kanske inte är så stort?
I varje fall så har vi haft två Makita slagskruvdragare ( BTD146 och DTD146) som båda brunnit. Används för enklare husrenovering och den senaste DTDn klarade sig i knappt två månader (inköpt 10 september). Den förra i knappt två år, men då har den mest legat i lådan.
Det som händer är att det börjar lukta bränd plast och efter ett tag så börjar det ryka och osa rejält. Detta hände nu senast vid gipsskruvning (3,9x40).

Nu har det blivit att man kört med 456an även om det inte är så praktiskt och den verkar tåla skruvdragning även om spindellåset gett upp. Tycker att den vanliga maskinen skulle tåla segdragning med många skruv sämre?

Vi ringde Makita nu på morgonen och de hänvisade till återförsäljaren, den sista köpt hos FFX så man får väl slänga ihop ett mail då. Första maskinen från ToolStop blev liggande så där har garantin (2 år) gått ut. Tyckte det stod på Makitas hemsida att garanti gäller för inköp inom EU så det verkade lite storvulet att inte kunna ta tag i problemet direkt utan hänvisa till återförsäljaren men men... :confused:

Köpte en BTD146 mest av en händelse för drygt två år sedan. Den ingick i ett paket med borrmaskin som jag behövde just då. Denna Makita slagskruvdragare är nu mitt favoritverktyg. Den bästa maskin jag köpt. Har använt den massor, både till grova träskruv och gipsskiveskruvning vid husrenovering. Harskruvat tusentals skruv med den. Du måste ha haft otur med dina exemplar.

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Jag har föregångaren BTD145 från 2007 och jag har säkert hunnit skruva hundratusentals med den. Det blev kolbyte två gånger under åren. Nu har motorbromsen börjat krångla, ibland funkar bromsen, ibland inte så jag uppgraderade till DTD148 nyligen. Så jag är rätt övertygad att du måste ha haft rejält med otur. En fråga, krypkör du mycket? Jag har märkt att slagskruvdragare drar betydligt mer batteri när man krypkör. Ingen aning hur det påverkar maskinen invändigt men slagskruvdragare blir i alla fall varmare än normalt när man krypkör hela tiden.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Det blir ju en hel del krypkörning på gipsskruvningen och man märker att de blir varma. Jag gasar på ganska bra och släpper upp och kryper så de hamnar precis lagom in i pappen. Men man tycker ju att de skulle tåla mer än en vanlig gammaldags skruvdragare?
Denna slag räckte till ett badrum och den förra till ett kök kan man säga.
Om det blir krångel med garantin så är väl frågan om man vill slå till och sponsra Makita på t.ex en naken 129a, men vi har fyra batterier och är lite "inlåsta" så man känner sig nästan tvungen.

Elmotorer förstöras om de belastas mycket på låga varv - det
står i mina Makita manualer - på finare elmotorsågar (måtte
Gud snart förbjuda dem, amen ...) finns skydd mot detta så
att sågen stänger av sig själv då för mkt lågvarvbelastad ... .

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Jag vill bara för statistikens skull tillägga att jag har en BTD146 som byggt i stora drag ett helt hus. Den har mestadels gjort grovjobb såsom stomme. Jag har även lånat ut den till andra stombyggen och den har imponerat på alla som använt den tror jag.

Har därför beställt ytterligare en.

Däremot har jag dödat två Makita borrmaskiner. Kan just nu inte beteckningen på någon av dem, men den ena kom i ett paket med denna BTD146 och den andra var i något annat standardkit, snarlika, alternativt identiska "standardmaskiner" med 18V. Vet inte riktigt dödsorsaken till dessa, men antar att de fått jobba för hårt med tunga jobb.

Ingen av maskinerna har utsatts för en massa småskruvar, då automatskruvdragare har använts till gips och osb.

Rekommenderar verkligen denna maskin, vilket jag inte direkt gör med resten av prylarna jag testat från Makita.
Jag har slaktat typ 3 batterier också, men det verkar vara mitt fel då jag har laddat ur dem helt, vilket man tydligen inte får göra, som jag lärt mig nu på slutet.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Ok det går inte så fort men ena maskinen nu isärtagen och då trillade dessa ut som har legat löst inuti. Vad är det för bitar och var ska de sitta?
Isärtagen elektrisk maskin med lösa, svarta bitar på träbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.